motorolie kopen bij de Action?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bij het kopen van olie moet je letten op 3 zaken, waarbij de keuze van het merk niet zoveel zal uitmaken.<u>1. De viscositeit: vloeibaarheid van de olie bij minimum en maximum temperatuur vb. 5W40</u>- het eerste getal staat voor minimumtemperatuur, hoe lager het getal hoe lagere temperaturen de olie aankan- het tweede getal staat voor maximumtemperatuur, hoe hogere het getal hoe hogere temperaturen de olie aankanDe courante voor diesels en benzine zijn: 5W40, 10W40, 15W40 (lagere minima en hogere maxima bestaan ook bv 0W50)5W en lager = volsynthetisch10W = halfsyhthesisch15W = half synthetisch of mineraalmeer dan 15W = mineraal<u>2. De kwaliteit</u>ACEA codering vb. ACEA B2-96 -> B2-96- A = benzine peroonswagen; B = dieselpersoonswagen; C = benzine vracht; E = diesel vracht- het getal dat volgt staat voor de kwaliteit: 1 = laagste kwaliteit, 2 = middenkwaliteit, 3 = hoogste kwaliteit- het laatste getal staat voor het jaar waarin de norm werd vastgelegd, veel voorkomend is 1996 en 1998<u>3. Minerale olie - Half Synthetische - Vol synthetische</u>- minerale olie is simpelst, goedkoopst, verkregen door raffineren- Synthetische olie is duur door het ingewikkelder proces (chemisch samengesteld), maar heeft betere prestaties, betere smering, betere reiniging van onderdelen en dus milieuvriendelijker, is wel dunner (goed voor moderne wagens die meer eisen door hogere prestaties)- Halfsynthetisch is 70% minerale olie en 30% synthetische (goedkoper en voldoende voor moderne motor)In praktijk zal men voor personenwagens gewoon kiezen tussen volsynthetisch of halfsynthetisch, en is de keuze meestal tussen 5W40 (of lager) en 10W40.interessant om te lezen: <a href=" www.slumpoil.nl/pages/motorolie.html " target="_blank"> www.slumpoil.nl
www.tribolex.nl/api.html
Als dat soort aanduidingen past bij de specs die Volvo voor jouw motor heeft opgegeven, zou ik me verder niet zo druk maken.
Ik heb zelf olie van de Halfords in de garage staan, Al een jaar of 8 denk ik, en nooit problemen mee gehad.
En om de 5000 verversen is heel goed! Voor de cash-flow van de oliehandelaar dan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Volledig mee eens Jeroen,Jeroen schreef : Als dat soort aanduidingen past bij de specs die Volvo voor jouw motor heeft opgegeven, zou ik me verder niet zo druk maken.
En om de 5000 verversen is heel goed! Voor de cash-flow van de oliehandelaar dan.
Rij zelf al jaren met vol synt. olie van wat "minder aansprekende" merken en geen enkel probleem.
Niet in mijn v70 en niet in de 940, netjes om de 15 a 20.000 verversen en nieuw oliefiltertje hoppa!
- V700 register
- Nieuw lid
-
De kwaliteit geeft de kwaliteit aan, punt.
Ik woon in het midden van ons land, de waterkwaliteit is hier zeer goed, net zo goed, misschien beter dan een fles Spa. Als je in Rotterdam woont, voldoet de waterkwaliteit ook aan de Nederlandsennorm, smaakt misschien wat minder, maar een motor heeft geen smaakpapillen.
Zoveel spelers zijn er niet op de olie markt, dus de grondstoffen komen veelal uit dezelfde 'bulk' (net als vroeger met de CRT-TV's, er waren maar drie fabrieken die beeldbuizen maakte), er kunnen kleine verschillen zijn in een kwaliteitscode, maar die zijn gering, zelf kan het zo zijn dat een Action olie beter is dan een merkolie.
Niet voor niets komen bij de meeste voedseltesten, het voedsel van Aldi en Lidl als beste uit de bus.
Het verhaal van; ik vertrouw een Hema olie meer want ik heb gehoord, dat deze van BP komt, geeft helemaal aan in wat voor een reclame wereld we wonen. Waar denk je dat de Action olie dan vandaan komt, nou van Castrol, Kroon, Shell en co.
Slechte olie bestaat niet, dus waarom dan niet de goedkoopste kiezen. De verkeerde olie in je motor gooien is een heel ander verhaal, want sommige motoren hebben een dusdanige hoge kwalificatie nodig dat Action, Aldi, Lidl en co die niet eens verkopen.
Maar een auto van een jaar of 10-15 krijgt nu altijd betere olie dan de fabriek er toen als eerste ingooide.
- V700 register
- Nieuw lid
-
onderbouw je uitspraak ...jeex schreef : Slecht idee. Ik zou nooit bezuinigen op olie. Als je tenminste zuinig bent op je auto. Goedkoop is uiteindelijk altijd duurkoop.
als de ene olie iets goedkoper is als de andere, is deze altijd slechter als de duurdere ?
alle smeermiddelen moeten in Europa aan allerlei voorwaarden voldoen, en vaak komen de smeermiddelen in Europa óf van Shell óf van British Petroleum, en komen vaak zelfs uit dezelfde raffinaarderijen.
bovendien betaal je gewoon voor het merk, laat dat duidelijk zijn.
hieronder nog een interessant stukje over olie verversen, komt erop neer dat er wel 1.000.000 kilometer kan worden gereden zonder olie verversen.
<a href=" zaplog.nl/zaplog/article/een_miljoen_kil...er_olie_te_verversen "> zaplog.nl/zaplog/article/een_miljoen_kil...er_olie_te_verversen
hieronder nog een interessante link over de onzin van olie verversen om de *0.000 kilometer, zoals voorgeschreven in het onderhoudsboekje.
<a href=" www.niburu.nl/index.php?articleID=17551 "> www.niburu.nl/index.php?articleID=17551
Mensen die hun olie nog steeds om de *0.000 kilometer, of zelfs 5.000 kilometer vervangen, zijn mensen die nog steeds geloven in de sprookjes alsmede angstverhalen van de autofabrikanten en oliemaatschappijen, en bovendien een dief van hun eigen portemonnee. de olie is tegenwoordig namelijk ook niet voor niks meer .
Volvo 740 Turbo Intercooler Estate - Wit - 1986 - 164.000 km - B230FT
- Jeroen Post
-
- Nieuw lid
-
Hoe kan er dan <a href=" www.volvo850forum.nl/index.php/topic,377...53035.html#msg753035 " target="_blank">zoiets ontstaan?
Of <a href=" www.volvo850forum.nl/index.php/topic,25745.0.html " target="_blank">dit na slecht 57.000km?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Tweede linkje: Sludge, vooral een probleem bij verstopte carterventilatie...vooral saab 2.3 ecopower motoren hebben daar grote problemen mee gehad door verstopte cartervent. Maar ook hier weer....WEL het filter vernieuwen!
- V700 register
- Nieuw lid
-
beide zijn veroorzaakt door het niet tijdig vervangen van de oliefilter.jpost schreef : Olie verversen onzin?
Hoe kan er dan <a href=" www.volvo850forum.nl/index.php/topic,377...53035.html#msg753035 " target="_blank">zoiets ontstaan?
Of <a href=" www.volvo850forum.nl/index.php/topic,25745.0.html " target="_blank">dit na slecht 57.000km?
in het oliefilter blijft alle troep uit de olie steken, waarna de olie er weer schoon uitkomt. het heet ook niet voor niets een "filter" .
dit is dus overduidelijk het geval bij beide links.
bij de 2e link staat het volgende: "Oorzaak? 4 jaar lang de olie niet verversen"
dit heeft niets met het olie verversen te maken, maar heeft daarentegen wel alles te maken met het niet-vervangen van de oliefilter.
als de filter schoon is, en er stroomt olie met verontreinigingen doorheen, dan blijven deze steken in het filter. vervangen van het filter is dan ook noodzakelijk. dit in tegenstelling tot het verversen van de olie....
Volvo 740 Turbo Intercooler Estate - Wit - 1986 - 164.000 km - B230FT
- eric visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Als je natuurlijk 57000km korte ritjes of nooit boven de 2000rpm komt... (auto van opa...) (het nieuwe rijden????) komt je motor , dus ook je olie nooit eens lekker op temperatuur, waardoor de dopes in de olie hun werk eens zouden kunnen doen....de motor schoonhouden, en niet alleen maar smeren. Vervuiling treedt alleen maar op door een te lage olietemperatuur of een zeer slechte verbranding of andere gebreken in je motor. Daar heb je maar een paarduizend kilometer voor nodig en je hebt vet in je motor ipv olie!!! Je kunt dan ook verversen wat je wilt, maar het vet komt er niet uit hoor!!jpost schreef : Olie verversen onzin?
100.000 km + geen enkel probleem dus mits wel op tijd filtertje vervangen en op tijd ook eens de boel goed aan het werk zetten! De prijs van olie is voor 80% opgebouwd uit winst en marketing (reclame) voor het merk... Als ik literflesjes merkolie in het groot inkoop, kosten ze nog maar 2,80 ipv 8,95 in de winkel....... prijs/kwaliteit???? Bij aldi/action/lidl ontbreken er ook een paar schijven (lees vermenigvuldigingen) in de tussnhandel, vandaar ook de prijs een stuk lager ennuhhhh... 't komt écht uit dezelfde fabriek hoor!!!!!
succes ermee!!
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Waarom krijgt de olie de schuld?jpost schreef : Olie verversen onzin?
Olie wordt niet zo maar drab. Als er 4 mm drab /koolaanslag ergens op/in zit moet je toch al wel wat eerder iets gemerkt hebben? Is er echt onderzoek gedaan naar de juiste toedracht? Veel belangrijker dan de olie is of het oliefilter wel tijdig vervangen is. Want alle drab moet toch door het filter?
Er worden soms gekke dingen uitgehaald. Om mensen niet op een spoor te willen zetten zal ik maar geen toevoegingen noemen.
Er is wel onderzoek gedaan (gaschromotografisch) naar de samenstelling motorolie waarmee al meer dan 490.000 km mee gereden is!) Wel zijn er in die tijd 50 oliefilters vervangen. Bij elke wissel werd natuurlijk wel wat olie aangevuld. Om heel eerlijk te zijn bij 180.000 km is de olie geheel ververst. Deze olie is aan allerlei vergelijkende testen onderworpen en kon nog steeds wedijveren met de bekendste oliemerken. Bepaalde schadelijke bestanddelen kwamen hierin zelf in hogere ppm voor dan in de testolie.
Ik moest dit toch even kwijt, wetende dat je tegen bepaalde (voor)oordelen toch tevergeefs strijdt.