Zelf schokbrekers vervangen óf juist niet?
- Stijn Terstappen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-04-2017 11:55 #1436885
door Stijn Terstappen
Beantwoord door Stijn Terstappen in topic Ik had voorheen de nivomat
Ik had voorheen de nivomat veren eronder. Vond het niet geweldigik heb een set nieuwe Sachs liggen. Kijken hoe dat gaat rijden Icm verzwaarde veren. Als dat bevalt heb ik dus een setje goed werkende nivomaten in de aanbieding
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-04-2017 12:22 #1436886
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dempen van Nivomat
Als je nou precies wilt weten hoe de Nivomats werken:
www.cadillacfaq.com/faq/answers/pdf/nivomat.pdf
Hierin zie je ook dat de schokdemperwerking hetzelfde is als van een gewone demper en dat het dus niet uitmaakt hoever de demper in- of uitgeveerd is. Als de dempers blijven nadeinen is het schokdemperdeel van de Nivomat dus gewoon versleten.
Dat was voor mij indertijd ook de reden de Nivomaten te vervangen: de rijhoogte was nog prima, maar de achterkant bleef continu één of twee centimeter rond deze hoogte deinen.
www.cadillacfaq.com/faq/answers/pdf/nivomat.pdf
Hierin zie je ook dat de schokdemperwerking hetzelfde is als van een gewone demper en dat het dus niet uitmaakt hoever de demper in- of uitgeveerd is. Als de dempers blijven nadeinen is het schokdemperdeel van de Nivomat dus gewoon versleten.
Dat was voor mij indertijd ook de reden de Nivomaten te vervangen: de rijhoogte was nog prima, maar de achterkant bleef continu één of twee centimeter rond deze hoogte deinen.
- Lex Stax (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-04-2017 18:34 #1436891
door Lex Stax (GAST)
Beantwoord door Lex Stax (GAST) in topic Ben erg tevreden over mijn
Ben erg tevreden over mijn nivomats. Heb ze onder mijn 850 en 940. Een perfect ssysteem dat zorgt voor een uitstekend weggedrag.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-04-2017 09:35 #1436898
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic werking
Het document ken ik. Het staat ook in de vraagbaak. In het document staat een conceptueel plaatje en een structural design met beschrijving. Wat ontbreekt is het fysieke design. Tussen de design fases worden compromissen gemaakt met betrekking tot bouw en kosten. Sachs ontwerpt daarom voertuig specifiek. Componenten uitwisselen met andere specificaties is daarom een nogo volgens Sachs. Ook voor de 7-9 serie zijn er verschillende versies geleverd afhankelijk van de uitvoering van de auto. Oorspronkelijk zijn er dacht ik 4 serienummers. Nu levert Volvo er slechts 1 en wil bij navraag het serienr niet noemen.
Aangezien de nivomaat voor een leek niet demontabel is laat ik dat graag over aan de enige in Nederland die dat wel kan en dagelijks met nivomaten in de weer is.
Van hem komt de opmerking ook dat het kan liggen aan de druk die er na revisie opgezet is.
Of de druk is niet goed, of er is iets fout gegaan bij de revisie. Dat de demper versleten is lijkt me hoogst onwaarschijnlijk na behandeling door Jan Droog.
Ik laat de beoordeling graag over aan Jan.
volvo700vereniging.nl/content/nivomat-revisie
Aangezien de nivomaat voor een leek niet demontabel is laat ik dat graag over aan de enige in Nederland die dat wel kan en dagelijks met nivomaten in de weer is.
Van hem komt de opmerking ook dat het kan liggen aan de druk die er na revisie opgezet is.
Of de druk is niet goed, of er is iets fout gegaan bij de revisie. Dat de demper versleten is lijkt me hoogst onwaarschijnlijk na behandeling door Jan Droog.
Ik laat de beoordeling graag over aan Jan.
volvo700vereniging.nl/content/nivomat-revisie
- Stijn Terstappen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-12-2020 23:27 #1464641
door Stijn Terstappen
Beantwoord door Stijn Terstappen in topic Hallo,
Hallo,
Heeft iemand voor mij een how to handleiding voor het vervangen van de schokbrekers aan de voorkant voor een 940? Evenals het gangbaar maken van de remklauwen aan de voorzijde.
Ik hoor het graag.
Gr Stijn
Heeft iemand voor mij een how to handleiding voor het vervangen van de schokbrekers aan de voorkant voor een 940? Evenals het gangbaar maken van de remklauwen aan de voorzijde.
Ik hoor het graag.
Gr Stijn
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-12-2020 12:51 #1464644
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi Stijn,
Hoi Stijn,
Vrij recent heb ik de schokdempers aan de voorzijden van onze 940 vervangen. Daarvan heb ik geen how-to geschreven. Ik heb het echter nog wel vrij helder op mijn netvlies staan. Zijn er specifieke dingen die je wilt weten?
Ik moet er wel bij vermelden dat onze 940 nog vrij maagdelijk is en ik daarom niet tegen (grote) problemen, zoals vastgerotte bouten e.d., ben aangelopen.
Grt,
Martijn
Vrij recent heb ik de schokdempers aan de voorzijden van onze 940 vervangen. Daarvan heb ik geen how-to geschreven. Ik heb het echter nog wel vrij helder op mijn netvlies staan. Zijn er specifieke dingen die je wilt weten?
Ik moet er wel bij vermelden dat onze 940 nog vrij maagdelijk is en ik daarom niet tegen (grote) problemen, zoals vastgerotte bouten e.d., ben aangelopen.
Grt,
Martijn
- Jeroen Overman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-12-2020 14:34 #1464649
door Jeroen Overman
Beantwoord door Jeroen Overman in topic Vorige week gedaan
Hoi Stijn,
Ik heb het ook vorige week gedaan samen met Adriaan. Een brug is handig maar niet noodzakelijk.
Een stappenplan vind je in de haynes manual. Komt ongeveer hier op neer uit mijn hoofd.
Deel 1
1. Maak de abs sensor stekker los onder de motorkap en werk de kabel naar buiten
2. Maak je remklauw los en hang deze op.
3. Maak je stabilisator stang los van de draagarm
3. Maak je fusseekogel los
4. Boven op je veerpoot in de motorkap zitten twee moeten waarmee de top mount vast zit in de auto. (niet de grote moer van je schokbreker losmaken) ook had ik met stift de huidige positie van de moeren omcirkeld op de auto
5. Neem de veerpoot weg onder de auto
Deel 2 op werkbank.
1. Monteer veerspanners zodat de spanning van de veer af is
2. Haal de grote moer los van de schokbrekers. Nu komt de topmount, veerpootlager, veerschaal en eindstop los.
3. Haal alles van de veerpoot inclusief de veer
4. Zet de veerpoot in een bankschroef, met hamer en bijtel kun je de grote moer losmaken die de schokbreker opsluit
5. Haal de oude schokbreker eruit en de nieuwe erin.
6. Bij je nieuwe schokbreker zit een nieuwe moer om de schokbreker op te sluit, deze heeft een hele fijne draad. Zorg dat je die er recht in draaid. Ik had deze moer eerst helemaal over de schokbreker getikt zodat ik zeker wist dat de moer recht zou zitten.
7. Plaats de veer en andere onderdelen terug. Let op dat de veer goed in de twee zittingen zit.
8. Draai de grote moer weer vast boven op je schokbreker
9. Ontspan de veerspanners
Daarna plaats je m weer onder de auto door deel 1 omgekeerd uit te voeren.
Bij mij waren de rubber eindstops compleet vergaan, maar ik had helaas geen nieuwe. Ook was bij mij aan 1 kant de veerpoot lager stuk. Kosten allebei de wereld niet, maar toch vervelend als je het niet hebt meebesteld.
Ik ben misschien wat stapjes vergeten, voel je vrij om het aan te vullen/verbeteren.
Succes!
Ik heb het ook vorige week gedaan samen met Adriaan. Een brug is handig maar niet noodzakelijk.
Een stappenplan vind je in de haynes manual. Komt ongeveer hier op neer uit mijn hoofd.
Deel 1
1. Maak de abs sensor stekker los onder de motorkap en werk de kabel naar buiten
2. Maak je remklauw los en hang deze op.
3. Maak je stabilisator stang los van de draagarm
3. Maak je fusseekogel los
4. Boven op je veerpoot in de motorkap zitten twee moeten waarmee de top mount vast zit in de auto. (niet de grote moer van je schokbreker losmaken) ook had ik met stift de huidige positie van de moeren omcirkeld op de auto
5. Neem de veerpoot weg onder de auto
Deel 2 op werkbank.
1. Monteer veerspanners zodat de spanning van de veer af is
2. Haal de grote moer los van de schokbrekers. Nu komt de topmount, veerpootlager, veerschaal en eindstop los.
3. Haal alles van de veerpoot inclusief de veer
4. Zet de veerpoot in een bankschroef, met hamer en bijtel kun je de grote moer losmaken die de schokbreker opsluit
5. Haal de oude schokbreker eruit en de nieuwe erin.
6. Bij je nieuwe schokbreker zit een nieuwe moer om de schokbreker op te sluit, deze heeft een hele fijne draad. Zorg dat je die er recht in draaid. Ik had deze moer eerst helemaal over de schokbreker getikt zodat ik zeker wist dat de moer recht zou zitten.
7. Plaats de veer en andere onderdelen terug. Let op dat de veer goed in de twee zittingen zit.
8. Draai de grote moer weer vast boven op je schokbreker
9. Ontspan de veerspanners
Daarna plaats je m weer onder de auto door deel 1 omgekeerd uit te voeren.
Bij mij waren de rubber eindstops compleet vergaan, maar ik had helaas geen nieuwe. Ook was bij mij aan 1 kant de veerpoot lager stuk. Kosten allebei de wereld niet, maar toch vervelend als je het niet hebt meebesteld.
Ik ben misschien wat stapjes vergeten, voel je vrij om het aan te vullen/verbeteren.
Succes!
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-12-2020 15:07 #1464651
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic remklauw
Zet een lijmtang op een cylinder en druk met het rempedaal de andere er een paar cm uit. Hoogte zuiger iets van 4 cm. Dan zie je of er roest op de zuiger zit, zoja vervangen.
Bij mijn 740 een keer revisie gedaan met een zelf gemaakte poelietrekker de zuigers eruit getrokken. Zuigers zonder roest erin en nieuwe rubbers, Koste een beetje handigheid om de zuiger in de nieuwe rubbers te drukken. Wel gelukt, vergeten hoe.
Staat wel ergens op het forum.
Bij mijn 740 een keer revisie gedaan met een zelf gemaakte poelietrekker de zuigers eruit getrokken. Zuigers zonder roest erin en nieuwe rubbers, Koste een beetje handigheid om de zuiger in de nieuwe rubbers te drukken. Wel gelukt, vergeten hoe.
Staat wel ergens op het forum.
- Stijn Terstappen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-01-2021 14:58 #1464663
door Stijn Terstappen
Beantwoord door Stijn Terstappen in topic Dag Mannen!
Dag Mannen!
Bedankt voor de fijne en heldere uitleg! Ik ga ermee aan de gang en hou jullie op de hoogte!
Ander vraagje: ik heb 2 schokbrekers van een sloper liggen (origineel volvo) hoe weet ik of deze nog goed zijn? Indrukken gaat erg gemakkelijk. Uittrekken geeft veel weerstand...
Gr stijn
Bedankt voor de fijne en heldere uitleg! Ik ga ermee aan de gang en hou jullie op de hoogte!
Ander vraagje: ik heb 2 schokbrekers van een sloper liggen (origineel volvo) hoe weet ik of deze nog goed zijn? Indrukken gaat erg gemakkelijk. Uittrekken geeft veel weerstand...
Gr stijn
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-01-2021 15:11 #1464666
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Een kleine aanvulling op het
Een kleine aanvulling op het stappenplan:
- wanneer de auto niet met beide voorwielen vrij hangt van de vloer moet de kant waaraan je werkt op rijhoogte worden gebracht omdat er anders veel te veel spanning op de stabilisator stang staat om de koppelstangetjes veilig los te nemen. Sowieso kan het makkelijker blijken te zijn om de stabilisatorstang los te nemen van de koppelstangetjes ipv de koppelstangetjes van de draagarm.
- om de draagarm ver genoeg naar beneden te kunnen drukken om de fuseekogel los te kunnen nemen uit de draagarm helpt het om de bout van de reactiestang (door de paddestoelrubbers) los te maken. Dan verstand de wielophanging zich minder als je de draagarm naar beneden drukt. De bout zet je bij voorkeur weer vast met de wielophanging op rijhoogte.
Veel succes!
- wanneer de auto niet met beide voorwielen vrij hangt van de vloer moet de kant waaraan je werkt op rijhoogte worden gebracht omdat er anders veel te veel spanning op de stabilisator stang staat om de koppelstangetjes veilig los te nemen. Sowieso kan het makkelijker blijken te zijn om de stabilisatorstang los te nemen van de koppelstangetjes ipv de koppelstangetjes van de draagarm.
- om de draagarm ver genoeg naar beneden te kunnen drukken om de fuseekogel los te kunnen nemen uit de draagarm helpt het om de bout van de reactiestang (door de paddestoelrubbers) los te maken. Dan verstand de wielophanging zich minder als je de draagarm naar beneden drukt. De bout zet je bij voorkeur weer vast met de wielophanging op rijhoogte.
Veel succes!
Moderators: Jerry Stam