Zelf schokbrekers vervangen óf juist niet?

• Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2008 09:14 #1065809 door Miquel Engelen (GAST)
Zelf schokbrekers vervangen óf juist niet? is gemaakt door Miquel Engelen (GAST)
Hallo mede Volvoisten,

Onder mijn 940 estate wil ik graag nieuwe schokbrekers achter gaan monteren. Nu is mijn vraag, is dit goed zelf te doen? En zo ja, hoe zou ik dat dan moeten doen? Ik ben op dit gebied echt een leek, maar wil graag leren!
Of is dit juist zo'n klusje wat je door een goede garage moet laten doen?

Gulle Groet,

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2008 09:21 #1204406 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Welke kant?
Voor of achter?
Voor, zou ik alleen aan beginnen als je een beetje handig bent met klussen en je een veerspanner kunt lenen of in bezit hebt.'t Is verder geen rocket-science, maar net effe lastiger dan achter.
Achter zou ik zonder meer zelf doen. Als blijkt dat het achter betreft, kan ik je wel een beschrijving leveren. 

• Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2008 09:24 #1204407 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic achter

Miquelangelo1969 schreef : Onder mijn 940 estate wil ik graag nieuwe schokbrekers achter gaan monteren.

Volvo <a href="/taxonomy/term/1740"><acronym>940</acronym></a> <a href="/taxonomy/term/694"><acronym>GLE</acronym></a> 2.3 <a href="/taxonomy/term/711"><acronym>16v</acronym></a> Estate '92 - Tropic Green (412) - "Skepp" - 316.000km - lidnr: 948

&#160;
Hoi Bas,
&#160;
het gaat inderdaad om de achterveren, en ik zou echt heel erg geholpen zijn met een werk'wijze' omschrijving!
&#160;
Gulle Groet,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2008 09:56 #1204411 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic estate service
hoi miquel,
Ik heb ze pas bij Estate Service laten vervangen (sachs + volvo veren) voor ongeveer 250 euro incl. Het kon even tussendoor, dus geen lange wachttijd.
Ik las op een ander draadje dat je daar net ook iets voor je antenne hebt gekocht.
Misschien ook een optie voor jou, het monteren alleen koste dus 50 euro.
Bij garage Roest in Amsterdam vroegen ze ca' 430 euro voor dit zelfde klusje. 
Zelf doen kan vast ook heel goed, maar lijkt mij persoonlijk een hoop geklungel zonder brug want de boel zat bij mij echt flink vast! 
 succes!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2008 10:07 #1204415 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beschrijving
Hallo Miquel,
Complete beschrijving hoe de schokbrekers voor en achter te vervangen ondersteund met plaatjes, lijst met benodigde gereedschappen en aanhaalmomenten per bout is per mail onderweg naar jou....
Succes ermee!
David
Ps. veerspanners heb ik gekocht, kun je lenen.

• Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2008 10:10 #1204416 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic TOP!
Hoi David,
&#160;
helemaal top! Bedankt alvast! en euh, de stoel werkt helemaal naar behoren!
&#160;
Gulle Groet,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2008 10:28 #1204418 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Moeilijk......lezen.

Miquelangelo1969 schreef : Onder mijn 940 estate wil ik graag nieuwe schokbrekers achter gaan monteren.

Tsja, het blijft moeilijk, lezen........
Mijn manier:
  • Blokken onder beide kanten van de voorwielen. Ik had 4 betonstenen over, die ok met een sjorbandje strak onder de wielen tegen de straat had gebonden, better safe than sorry.
  • Draai de wielmoeren vast een kwartslagje los.
  • Krik de auto op, tot de wielen van de grond zijn.
  • Plaats as-steunen onder de (als het goed is) starre achteras, zo ver mogelijk uit elkaar
  • Verwijder 1 wiel, aan de kant waar je gaat beginnen en leg die velg onder de auto.
  • Los de bovenste schokbrekerbout (dop 17?), die achter een rubber dopje zit. Deze zit achter een dikke laag prut, waarschijnlijk, tenzij je net uit de wasstraat komt.
  • los de onderste bout, door debout (die aan de binnenkant zit) te blokkeren met een steek/ringsleutel en gebruik een dop met verlengstuk om de moer te lossen
  • plaats de standaard krik, die in de kofferbak ligt, in de vergrendeling in de body en krik de carrosserie zo ver op, tot de spanning van de schokdemper is, let op dat de achteras niet los komt van de as-steun.
  • Haal de bovenste bout los en daarna de onderste bout/moer
  • Verwijder de demper door hem schuin naar voren toe onder de auto vandaan te halen.
  • Het kan zijn, dat je stabilisatiestang in de weg zit, daar kun je met behulp van een tweede (of "de krik", zo'n verrijdbare hydraulische, of heb ik die alleen?) de spanning af halen.
  • De nieuwe op de juiste wijze terugplaatsen en de handel in omgekeerde volgorde weer terugplaatsen. Die stabistang kan een lastige zijn.
  • Bovenste bout met 100 Nm vastzetten
  • Onderste bout/moer met 60 Nm aandraaien.
  • de rest spreekt voor zich.
Zoiets?
Als ik iets vergeten ben, zal iemand dat vast aanvullen...... 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2008 10:31 #1204419 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Op de site?

koiter schreef : Hallo Miquel,
Complete beschrijving hoe de schokbrekers voor en achter te vervangen ondersteund met plaatjes, lijst met benodigde gereedschappen en aanhaalmomenten per bout is per mail onderweg naar jou....

Kun je die ook eens naar mij mailen?
Is het daarna bezwaarlijk de handleiding op de site te zetten? 

• Miquel Engelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2008 10:48 #1204420 door Miquel Engelen (GAST)
Beantwoord door Miquel Engelen (GAST) in topic beschrijving
Hoi Bas,
&#160;
ten eerste bedankt voor je werkbeschrijving! Ik had ook net het mailtje van David binnen en dat is zo duidelijk met foto's enzo, dat ik hem ook gevraagd heb of ik het op het forum mocht zetten als vraagbaak. Ik wacht nog even op zijn antwoord maar ik kan me niet voorstellen dat het een probleem zal zijn....
&#160;
Gulle Groet,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2008 10:55 #1204422 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Onderweg
Bas,
Het bestandje is onderweg (5,5 mb...) in PDF-formaat. Ik heb hem ook nog wel in word formaat beschikbaar, zou je hem kunnen bewerken. Laat maar weten of je die ook wil...

Moderators: Jerry Stam