Vario Kapot? Of Koppeling? Weet iemand raad?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-01-2010 11:44 #811909 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vario Kapot? Of Koppeling? Weet iemand raad?
niemand uit de buurt van venlo die beetje verstand heeft van de 340..? Ik heb een ruime garage met brug en alle gereedschap die ik nodig heb tot mijn beschikking :P Koffie staat klaar :)

hahaha, mensen ik wacht toch eventjes totdat de sneeuw is ontdooit.. niemand wilt me slepen anders... :(

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-01-2010 12:52 #811914 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Vario Kapot? Of Koppeling? Weet iemand raad?
Ik heb dit ook wel eens gehad, maar bij mij schraapte die toen niet. Was de priesas kapot en de vertanding van de aandrijfas...

Zo klinkt het mij in de oren, behalve dan dat geschraap dat hoort daar niet bij te doen, mocht het dus de aandrijfas zijn met eventueel de priseas moet je die maken natuurlijk. Dat geschraap klinkt meer naar een kapotte ontkoppelaar maar goed, als ik zie hoe lomp je er op zit te rammen lijkt mij dat ook niet zo slim. Het heeft allemaal weinig zin te bedenken wat het zou kunnen zijn, ik zou gewoon iemand met verstand van cvt,s er na laten kijken anders kom je er nooit uit.

Als je heel veel heel hard optrekt kun je het wel voor elkaar krijgen je aandrijfas te mollen. Die van mij vloog eruit bij een stoplicht sprint, 4 jaar geleden. Het geluid was exact hetzelfde bij mij. Behalve dat geschraap tussen het schakelen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-01-2010 14:22 #811922 door V300 register

Markvictor;130489 schreef : Als je heel veel heel hard optrekt kun je het wel voor elkaar krijgen je aandrijfas te mollen./quote]

Ik vraag mij ook af of het wel zo verstandig is eigenlijk, voor je koppeling dan?
Of is het eigenlijk net andersom, dat je bij traag vertrekken de koppeling meer doet slepen en dus sneller doet verslijten?

Wat is dus de juist manier? Stevig op het gas of langzaamaan?

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-01-2010 16:43 #811928 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Vario Kapot? Of Koppeling? Weet iemand raad?

Markvictor;130489 schreef : Als je heel veel heel hard optrekt kun je het wel voor elkaar krijgen je aandrijfas te mollen. Die van mij vloog eruit bij een stoplicht sprint, 4 jaar geleden. Het geluid was exact hetzelfde bij mij. Behalve dat geschraap tussen het schakelen.

Onzin, ik rij al jaren overal plankgas weg en het liefste zo snel mogelijk in de kickdown, na 3 motorblokken, 3 versnellingsbakken en 4x een los secundaire zit nog steeds de eerste aandrijfas eronder..

geschraap bij 0,41 is van draaiende aandrijfas terwijl hij niet juist in versnelling stond.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-01-2010 01:59 #812011 door V300 register
Geen idee waar het dan van kwam voor de rest deed ik er niks geks mee toen er tijd. Hij stond in een keer stil. Ja stil hij ree nog door maar als ik gas gaf maakte die een takke herrie en acceleerde niet meer... En ook zo,n geluid. Heb hem toenertijd bij een garage laten maken voor 200 euro.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-01-2010 17:20 #812052 door V300 register
Wat je kan doen om de pookknop te omzeilen is 1 van de 2 stekkertjes van de vacuumpot voor de ontkoppelaar loshalen dan werkt deze niet meer. Probeer dit eerst maar eens. Als het dan nog niet goed is dan zien we wel weer een bericht verschijnen. Als je de vacuumslang die naar de ontkoppelaar loopt volgt zie je hem vanzelf. Is een soort 3 hoek model plastic ding met 2 slangen erop en 2 draadjes.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2010 20:34 #812068 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Vario Kapot? Of Koppeling? Weet iemand raad?
@ mark, aandrijfas van een cvt kan door puur toeval kapot gaan; er kunnen wel rare dingen gebeuren als de veer op de ingaande as van de primaire bak breekt, of de borgring moet van de prise af gesprongen/gebroken zijn.

@ Edwin
dan creer je helaas alleen maar een lapmiddel zonder de daadwerkelijke storing op te lossen. nadeel is o.a. dat zodra je boven het aangrijptoerental (bijv bij choke) flink de tanden laat poetsen als je gaat schakelen. er is gewoon iets grondig mis met die auto en dat is helaas niet met het lostrekken van een draadje op te lossen; op de brug met dat ding:).

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-01-2010 18:04 #812258 door V300 register
<<dan creer je helaas alleen maar een lapmiddel zonder de daadwerkelijke storing op te lossen. >>

Jawel dat is zo maar je komt er wel mee thuis en je weet meteen of de bekrachtiging van de ontkoppelservo blijft hangen (door defecte pook). Ik heb dat meermaals gehad en dook gewoon -voor het stoplicht, bij de apk- even snel onder de kap en trok een stekkertje van de vacklep los. En thuis zien we dan wel weer verder.

Ken uw auto, de simpelste dingen werken het beste. Die apk meester stond mooi verbaasd te kijken :D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-01-2010 08:13 #812350 door V300 register
Ik wil mij er verder niet mee bemoeien en weet gelukkig ook niet alles maar is het gewoon niet de ontkoppelservo die constant "aan staat" Als ik de knop indruk en gas geef doet die ook raar. Maak de hendel eens open en haal die kunststofbak eens weg en kijk op er iets :woops:verkeerd is geschoten. Sommige poken zijn met schuifstekkers (amptjes) aan gesloten sommige gesoldeerd (bij Daf en volvo66) kan je een beetje expirmenteren. Ik denk: de knop zit ingedrukt en vast, maak die los en dikke kans dat het weer toppie is.
Ik hou dit topic in de gaten want ook ik wil nog steeds leren en kennis vergaren van varimatische voertuigen.:woops::woops:

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-01-2010 09:40 #812355 door Anjo van den Akker
met de ontkoppelservo continue bediend (wat deze auto dus heeft ivm defect aan de pook) moet je nog steeds kunnen rijden en wordt alleen je aangrijptoerental hoger (te hoog dus;)); dat rijden dat doet ie dus niet:)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC