1.7 Turbo 440 in 343DL
- V300 register
- Verbannen
-
Gisteren nog effe met een maat van me aan het rijden geweest. Die heeft heel z'n BMW 3xx opgeknapt. 2,5l erin. Die gast had 't al flink taai om mij bij te houden..........dat belooft nog wat.
Frits heeft 't al verklapt: Hij is weer voorzien van een vers jaartje APK!!!!
Deze week nog meer dan 400-500kg geladen boven de achteras. Dat diff is echt onnoemelijk sterk, alles is heel gebleven en 't beestje blijft maar rijden.
Ik heb er van de week nog wel wat aan geknutselt. Zo heb ik de koelfan aangesloten op de brandstofpomp. De brandstofpomp gaat draaien wanneer de motor draait en dus de koelfan ook.
't koelwaterpompje wat de turbo nakoelt is helaas overleden, hiervoor moet nog een nieuwe/ andere komen.
Daarnaast heb ik de luchtinlaat aangepast. De luchtmassameter zal veeeeel te dicht bij de turbo en dump-valve. Dit zorgde ervoor dat de luchtmassameter niet helemaal goed z'n werk deed. Hij ging hoog stationair lopen, viel stil als je abrupt het gas los liet, hij klapperde niet meer netjes uit de uitlaat wanneer je 't gas losliet, liep niet zuiver.
Nu heb ik een stuk slang tussen de LMM en de dumpvalve gezet. Resultaat: bij gas los, netjes een beetje klapperen, stationair loopt hij weer perfect, valt niet meer stil en loopt een stuk zuiniger. Een nadeel was echter wel dat ik het gevoel heb datie minder snel is. Dit zou kunnen.
Van de week begin ik weer meer tijd te krijgen, dan gaan we weer lekker sleutelen. Weet iemand toevallig wat voor een draad er in het oliefilter zit van zo'n blok? UNF 3/4 of M20x1,5?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Toch maar eens even Frits geraadpleegd. Meteen een mooie tip gekregen: Zo simpel mogelijk beginnen: "Zorgen voor veel grip voor en weinig grip achter en geduld hebben. Gewoon simpel beginnen --> bij de rotondes. Gewoon zorgen dat je de balans weer krijgt."
Vanavond dus eens met de 343 naar de fitness, mezelf eens lekker afgemat en ja hoor: REGEN!!!! prachtig!
Eerste rotonde, m'n lievelingsrotonde. Even wachten tot het verkeer weg is, langzaamaan snelheid verhogen, pin onderin en ja hoor; dwars! Tegensturen, heel eventje dwars houden, netjes gaslos en opvangen. Eerste stukkie zonder achterstevoren te gaan.
Volgende poging: Op snelheid komen, plotseling pin onderin en tegen sturen. Netjes rustigaan glijden over die achterwielen. De snelheid ging er teveel uit dus even wat minder hoek maken. Snelheid gaat weer omhoog.........beetje te hoog, dus eventjes wat meer gas zodat we meer hoek gaan maken. In het begin ging het wat hakkerig........maar opeens had ik het door. 1 handje aan het sturen en rustigaan glijden. Een man, welke met z'n hondje aan het wandelen is kijkt eerst verbaast, maar neemt toch z'n petje af. Tenminste 1 iemand die het mooi vind

Volgende rotonde. Die is kleiner, en ook moeilijker. De kunst is om meer hoek te maken, meer toeren om hem rond te laten gaan. Het asfalt lijkt iets stroever, dus meer gas erop. Oeps, iets teveel; we staan weer achterstevoren. In z'n achteruit voordat er verkeer aan komt en weer verder.
Zo alle rotondes gehad op 1 na. De grote rotonde op Vosdonk, de grootste in Etten-Leur. Een grote uitdaging. Ooit heeft hij me 4 velgen gekost. Nu ga ik hem weer proberen. De grote moeilijkheid van deze rotonde is dat er verschil zit in het asfalt. Wanneer je van Rucphen komt is het eerste kwart een stuk gladder dan de rest. De 2de helft is helemaal een stuk stroever. Daarnaast ligt de snelheid aanzienlijk hoger. Niet een kmtje of 30 zoals bij de andere rotondes, maar dik 55-60km/h. Dat wordt opletten dus.
We rijden een rondje en wachten tot al het verkeer is verdwenen uit het zicht. Er staat louter nog een groepje hangjongeren om een Mitsubishi Colt te dalken. Eens effe een mooie show opvoeren dus. We zetten de drift in op het gladste stuk. Eerst even op snelheid komen (50-55km/h), klein snukje aan het stuur, woesshhhhhh, vollop in de rem om te zorgen dat ik niet tegen de stoeprand aanglijd. Netjes, we staan precies op het midden van de rijbaan stil. Maar waaraan ligt het nu dat ik telkens achterstevoren kom te staan? "Stom" Frits vertelde me laatst nog dat je juist je koppeling in moet trappen in plaats van alleen het gas los. Goed in m'n oren knopen.
Volgende poging: We zetten de drift iets voor het gladste stuk in, hij gaat dwars.............blijft dwars. Ik maak iets teveel snelheid, de motor jankt teveel, de voorwielen pakken grip. Snel het stuur iets laten glippen en meteen insturen met de bocht mee. We rijden weer recht, drift mislukt. Volgende poging: Drift inzetten op het stroefste stuk, "BAM" effe die koppeling aantikken terwijl we de rechtervoet onderin houden. Dwars, kei-dwars! Hij blijft gaan, maar weer tegen de toerenbegrenzer aan. Op naar de 3de versnelling. Drift inzetten, dwars, pin onderin. We naderen het gladste stuk, eventjes minder hoek maken (gas een beetje los) en hij blijft gaan. Ik merk dat de banden warmer worden. Ik moet steeds meer gas geven om hem dwars te houden. Gas bij. Wij zijn rond!
:w00t:EEN NIEUW PERSOONLIJK RECORD :w00t:alle rotondes in Etten-Leur rondgedrift!
Hij blijft dwars gaan. Ik ruik, ondanks dat ik op nat wegdek rij, het rubber. Zalig. Een goedkeurend duimpje gaat omhoog bij de hangjongeren.
Met een goed gevoel ben ik naar huis toe gereden.
Dadelijk ons ma een verhaaltje voor laten lezen en m'n dag kan niemer stuk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
AvdAkker;67399 schreef : haha prachtig! het zal idd wel even wennen zijn een flinke bak vermogen erbij.. ff een dagje oefenen op zolder of iets erik! (en neem genoeg banden mee)
Je hebt helemaal gelijk. Voorlopig houdt ik 't nog effe op driften op nat wegdek. Gewoon op de openbare weg. Natuurlijk wel 's avonds zodat ik niemand tot last ben. En zolang 't niet te gevaarlijk is.............
Ik wil natuurlijk eerst wel een beetje een "duurtest" doen met de auto. Stel je voor dat je op 't circuit staat en je rijdt stukken. Zijn je voorbereidingen en je zuurverdiende centen toch even voor niets geweest.
Heb nu bijna 200km met de wagen gereden zonder stukken. Ik probeer er zoveel mogelijk gebruik van te maken.
25 september is m'n volgende dead-line. Kijken wat er tegen die tijd weer tegenzit.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
vergeet niet regelmatig slangklemmen te controleren, zeker als je nieuwe stukken slang gebruikt hebt...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Zorg voor de volgende keer dat iemand het rondje filmt!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Eerst deed ik het met standaard 360's. Dat lukte best aardig. In het begin leek het alsof ik het had afgeleerd, maar naar een uurtje oefenen komt alles weer terug. Ik merk meteen dat de auto een heel stuk beter drift dan een standaard 360. De 360 heeft veel meer last van onderstuur. Ook merk ik dat het strakkere onderstel een groot voordeel geeft. Ook met het vermogen is er gemakkelijker in een drift te komen. Vanavond misschien weer eens gaan oefenen............
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
verder is het geweldig en een leuk filmpje
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Nu heb ik alles om 't koelsysteem op orde te krijgen:
- thermostaat
- koelwaterpomp
Vanavond de boel eens uitwisselen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.