1.7 Turbo 440 in 343DL
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
dat wanneer je de standaard specificaties van de fabrikant hanteerd, dat je de hierbij passende olie moet gebruiken, of je nu continue vol gas geeft of niet.
zijn er sterke veranderingen aan het blok ondergaan dat er icm die veranderingen (bijvoorbeeld de mogelijkheid tot het maken van meer toeren)
de smeerconstante hierop aangepast dient te worden, (olie is immers smeren, koelen, afdichting en reiniging) sneller draaien betekend anders smeren, en een hogere temperatuur betekend meer koelen..
toch??
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Ovlov 3.6L;68015 schreef : Zojuist vroeg ik me het volgende af:
Wat doen jullie, wanneer je de auto "sportief" gebruikt, met de olie?
Gooien jullie er dan ook dikkere in? In plaats van 10w40, 20w40. Dit staat namelijk wel voorgeschreven in de vraagbaak van de 460Turbo.
Misschien niet onbelangrijk hier aan te voldoen?
Heb in mijn hoogtoerige 740 16v zelf goede ervaringen gehad met 5w40/5w50 wel erg prijzig.
- V300 register
- Verbannen
-
In de handleiding van de 460 staat dat de motor "onder zware omstandigheden" beter gesmeerd kan worden door 15w40 of 20w40.
Misschien niet onverstandig om dit te doen?
En waarom zou je er dan 5w40 of 5w50 erin gooien? Is die niet wat dunner?
- V300 register
- Verbannen
-
OMP overall, net uit de homologatie.
Sparco-schoenen, ook net uit de homologatie.
De overall is precies mijn maat. De schoenen vallen net een maatje te groot uit, maar dit lijkt me geen probleem.
Toch wel een veilig gevoel om tijdens 't driften een enigzins brandvrij pak te hebben. En het staat meteen ook stukken professioneler.
rode gordel, rode overall, rode schoenen......Buitenkant van de wagen mag ook weleens rood worden dus

- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Inderdaad, je hoeft er niet op te lopen...Ovlov 3.6L;68058 schreef : De schoenen vallen net een maatje te groot uit, maar dit lijkt me geen probleem.
Als je maar niet van de pedalen afglijdt omdat ze te groot zijn...
The "RED STIG"... voor als de witte straks op is...Ovlov 3.6L;68058 schreef : rode gordel, rode overall, rode schoenen......
- V300 register
- Verbannen
-
Bodejodel;68062 schreef : Inderdaad, je hoeft er niet op te lopen...
Als je maar niet van de pedalen afglijdt omdat ze te groot zijn...
The "RED STIG"... voor als de witte straks op is...
Hahaha, zou een hele eer zijn als ik die naam zou mogen dragen..........maar zo ver zal ik nooit komen.
Vandaag weer effe inkopen gedaan:
Een kleine koelfan voor de oliekoeler
2 grote fans van een BMW 520. 1 daarvan geeft al meer opbrengt dan een standaard 340-ventilator. Daarnaast zijn ze een stuk smaller dus kan de radiateur een flink stuk naar voren. Zo wordt ook de lucht goed DOOR de radiateur geleid in plaats van eromheen. Daarnaast kan ik zo de koeling ook beter regelen. Ook houdt ik dan meer plaats over in de motorruimte om te sleutelen; ook wel makkelijk.
't is wel een dure week aan het worden zo :no_comment:
- V300 register
- Verbannen
-
Als je de auto intensief gaat gebruiken is het niet logisch de origineel voorgeschreven olie te gebruiken. De fabrikant schrijft die voor onder normale omstandigheden.
Rij je enkel in de bergen met steile hellingen rond en hoge temperaturen dan moet ook d??r de olie op worden aangepast. Op sportief gebruik/driften het beste dan ook.
Ik heb echter g??n idee w?lke olie je dan moet gebruiken. Ik dacht: d?nner?
- V300 register
- Verbannen
-
slb_340;68207 schreef : @ Anjo:
Als je de auto intensief gaat gebruiken is het niet logisch de origineel voorgeschreven olie te gebruiken. De fabrikant schrijft die voor onder normale omstandigheden.
Rij je enkel in de bergen met steile hellingen rond en hoge temperaturen dan moet ook d??r de olie op worden aangepast. Op sportief gebruik/driften het beste dan ook.
Ik heb echter g??n idee w?lke olie je dan moet gebruiken. Ik dacht: d?nner?
Mij lijkt juist het probleem dat bij hogere temperaturen de olie juist TE dun wordt (logisch lijkt me, hoe hoger de temperatuur, hoe dunner de olie wordt). Hierdoor daalt de druk in het oliesysteem en zijn de oliefilmen in de lagers minder capabel om de hoge krachten op te vangen.
Even te vergelijking: Stel dat je vuist de as is en de onderkant van een wasteil de lagerschaal. Wanneer je de bak met water vult zul je eerder en harder de bodem raken dan wanneer je hem met hele dikke hondenstr*nt vult. Ofwel met een dikke olie is de boel beter beschermt dan met dunne olie.
- V300 register
- Verbannen
-
Gisteren heb ik de voorkant van de 343 uit elkaar gegooid om de andere fan in te bouwen. De radiateur komt verder naar voren te zitten en ook de oliekoeler wordt ingebouwd samen met zijn elektrische fan. Ik heb er nog wel een aantal dagen werk aan denk ik zo

- V300 register
- Verbannen
-