1.7 Turbo 440 in 343DL
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
05-09-2008 09:06 #727139
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Zo, gisteren eens een andere thermostaat proberen te zetten. Eerst voor de zekerheid maar eens testen in kokend water: de oude thermostaat ging eerder en een stuk verder open dan de nieuwe thermostaat. Die gaat dus terug naar de leverancier........bagger.
Meteen een goede temperatuursensor geplaatst en een andere koelwaterpomp. Het koelsysteem is weer op orde nu, op de koeling van de radiateur na.
Vanavond na het werk ga ik op de sloop kijken voor andere koelfannen. Hopelijk wat smallere en met een groter koeloppervlak.
Heb trouwens ook nog gekeken welke draad er op 't oliefilter zit: M20x1,5. Dus als iemand een sandwichplate met thermostaat heeft..........:y:
Meteen een goede temperatuursensor geplaatst en een andere koelwaterpomp. Het koelsysteem is weer op orde nu, op de koeling van de radiateur na.
Vanavond na het werk ga ik op de sloop kijken voor andere koelfannen. Hopelijk wat smallere en met een groter koeloppervlak.
Heb trouwens ook nog gekeken welke draad er op 't oliefilter zit: M20x1,5. Dus als iemand een sandwichplate met thermostaat heeft..........:y:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
07-09-2008 14:01 #727280
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Heb je gisteren een PB gestuurd wat betreft die plaat, helaas:(
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
08-09-2008 11:32 #727364
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Maakt niet uit wat voor sandwichplate het is. Ik kan zelf wel aan een andere binnenbus komen en anders maak ik zelf wel 1.
Mocht het niet gaan lukken met de sandwichplate, heb ik al een andere optie om het oliekoelprobleem op te lossen: De originele warmtewisselaar gebruiken.
Normaal pakt de warmtewisselaar warm koelwater van de motor om de olie op te warmen, is de olie op temperatuur (warmer dan het koelwater) dan koelt de warmtewisselaar de olie terug. Omdat er warm koelwater wordt gebruikt is het rendement van de warmtewisselaar laag. Anders gezegd: de warmtewisselaar kan niet bijhouden met koelen. De beste manier om het rendement van de warmtewisselaar te verhogen is dus de temperatuur van het koelwater te verlagen. Dit is dus gemakkelijk te realiseren met een apart koelcircuit.
Hoe wil ik dit uit gaan voeren? Heel simpel:
De koelwaterslangen die nu naar de warmtewisselaar gaan die koppel ik rechtstreeks aan elkaar. Thuis heb ik nog een koelradiateur liggen met daarop een sterke ventilator. Normaal werdt het ding in een tractor gebruikt voor de verwarming van de cabine. Nu sluit ik op de radiateur de warmtewisselaar aan. Om de circulatie te bevorderen gebruik ik een elektrische koelwaterpomp van een 460/440-480 turbo welke gebruikt wordt voor de nakoeling van de turbo. De koelfan op de radiateur wil ik laten schakelen op de temperatuur van de olie. Nu zit je nog met 1 probleem: er zit nog geen expansievat op 't kleine koelwatercircuit. Dit is vrij eenvoudig op te lossen door gewoon 1 koelslang te koppelen met het expansievat van het bestaande koelsysteem.
Voila, we hebben een oliekoelsysteem met een hoger rendement. Een mooie tijdelijke oplossing dus.
Mocht het niet gaan lukken met de sandwichplate, heb ik al een andere optie om het oliekoelprobleem op te lossen: De originele warmtewisselaar gebruiken.
Normaal pakt de warmtewisselaar warm koelwater van de motor om de olie op te warmen, is de olie op temperatuur (warmer dan het koelwater) dan koelt de warmtewisselaar de olie terug. Omdat er warm koelwater wordt gebruikt is het rendement van de warmtewisselaar laag. Anders gezegd: de warmtewisselaar kan niet bijhouden met koelen. De beste manier om het rendement van de warmtewisselaar te verhogen is dus de temperatuur van het koelwater te verlagen. Dit is dus gemakkelijk te realiseren met een apart koelcircuit.
Hoe wil ik dit uit gaan voeren? Heel simpel:
De koelwaterslangen die nu naar de warmtewisselaar gaan die koppel ik rechtstreeks aan elkaar. Thuis heb ik nog een koelradiateur liggen met daarop een sterke ventilator. Normaal werdt het ding in een tractor gebruikt voor de verwarming van de cabine. Nu sluit ik op de radiateur de warmtewisselaar aan. Om de circulatie te bevorderen gebruik ik een elektrische koelwaterpomp van een 460/440-480 turbo welke gebruikt wordt voor de nakoeling van de turbo. De koelfan op de radiateur wil ik laten schakelen op de temperatuur van de olie. Nu zit je nog met 1 probleem: er zit nog geen expansievat op 't kleine koelwatercircuit. Dit is vrij eenvoudig op te lossen door gewoon 1 koelslang te koppelen met het expansievat van het bestaande koelsysteem.
Voila, we hebben een oliekoelsysteem met een hoger rendement. Een mooie tijdelijke oplossing dus.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
10-09-2008 00:14 #727517
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Kleine update:
Setje 6-punts-gordels gekocht voor een mooi prijsje. Met dank aan www.braatrallyteam.nl/
Binnenkort kijken voor een Overall. Brandwerend; lijkt me wel zo veilig. Ook wil ik nog speciale race-schoenen. Ik wil namelijk wel gevoel in de pedalen hebben.
De kuipstoelen blijft tot nu toe echter een probleem...........
Ben ook nog druk op zoek naar een sandwichplate. Die dingen blijven een probleem. Ik kan er wel aankomen maar dan ben ik meer dan 100 euro kwijt. Is me net iets te duur.......
Setje 6-punts-gordels gekocht voor een mooi prijsje. Met dank aan www.braatrallyteam.nl/
Binnenkort kijken voor een Overall. Brandwerend; lijkt me wel zo veilig. Ook wil ik nog speciale race-schoenen. Ik wil namelijk wel gevoel in de pedalen hebben.
De kuipstoelen blijft tot nu toe echter een probleem...........
Ben ook nog druk op zoek naar een sandwichplate. Die dingen blijven een probleem. Ik kan er wel aankomen maar dan ben ik meer dan 100 euro kwijt. Is me net iets te duur.......
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-09-2008 08:52 #727531
door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Die gordels heb je wel nodig als je geen kuipstoelen hebt...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
10-09-2008 12:55 #727551
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Maar die kuipstoelen moeten er nog wel komen. Deze gordels kwam ik nu tegen voor een mooie prijs. Ik zou dus stom zijn geweest als ik ze niet had gekocht.
Wordt 't beestje dus toch nog een beetje professioneel
Ik heb overigens ook al over de kleur na zitten te denken. Ik denk dat ik 'm knalrood ga spuiten met (mat)zwarte striping.
Nog effe over nadenken. Eerst binnenkort maar eens een keertje op circuit gaan rijden.......
Wordt 't beestje dus toch nog een beetje professioneel

Ik heb overigens ook al over de kleur na zitten te denken. Ik denk dat ik 'm knalrood ga spuiten met (mat)zwarte striping.
Nog effe over nadenken. Eerst binnenkort maar eens een keertje op circuit gaan rijden.......
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
10-09-2008 13:15 #727552
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Goeie keus, rood-zwart!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
10-09-2008 14:45 #727562
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Blauwgeel!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
10-09-2008 16:04 #727566
door V300 register
Dat kleurt toch niet bij de gordels en de overall
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
slb_340;67990 schreef : Blauwgeel!
Dat kleurt toch niet bij de gordels en de overall

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
10-09-2008 18:34 #727585
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Zojuist vroeg ik me het volgende af:
Wat doen jullie, wanneer je de auto "sportief" gebruikt, met de olie?
Gooien jullie er dan ook dikkere in? In plaats van 10w40, 20w40. Dit staat namelijk wel voorgeschreven in de vraagbaak van de 460Turbo.
Misschien niet onbelangrijk hier aan te voldoen?
Wat doen jullie, wanneer je de auto "sportief" gebruikt, met de olie?
Gooien jullie er dan ook dikkere in? In plaats van 10w40, 20w40. Dit staat namelijk wel voorgeschreven in de vraagbaak van de 460Turbo.
Misschien niet onbelangrijk hier aan te voldoen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets