1.7 Turbo 440 in 343DL
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
AvdAkker;66654 schreef : wat dacht je van de aluminium as die er nu omheenzit te vervangen voor een 10mm dikwandige as?
wedde dat die niet kapot gaat... (ik geef daarna geen garantie voor bak en motor, de krachten moeten ergens heen en die assen gaan niet voor niets kapot)
btw, ff van internet opgedoken:
www.importtuner.com/tech/impp_0808_cooling_mods/index.html
is dat ook niet wat, je uitlaatspruitstuk inpakken in dat spul, zal onder de motorkap ook wel voor wat minder warmteontwikkeling zorgen neem ik aan?
10mm Aluminium as is veel te weinig. 't lijkt veel, maar dat is het echt niet. Dat krul je alsnog zo op. Een diameter van 1cm is echt weinig om zoveel kracht op te zetten. We praten hier over tenminste 200Nm aan koppel.
Het is te vergelijken met dat je een as van anderhalve meter lang aan de ene kant in de bankschroef zet en aan de anderkant er een sokkentang op zet en er op een meter van de as met 20kg aan gaat hangen. Opzich moet dit nog net gaan, maar het grootste probleem is de schokbelasting. Je kunt in zo'n aandrijving misschien wel krachten tot 500Nm krijgen.
Daarbij zit je nog met een hoog toerental. Wanneer je kracht op de as gaat zetten wil deze (bij wijze van spreken) opkrullen. De as zal niet meer recht zijn en daardoor krijg je onbalans wat te danken is door het eigen gewicht van de as. Door dit onbalans gaat de as slingeren en bij 7000rpm zal dit onherroepelijk resulteren tot een breuk (door metaalmoeheid).
Sowieso is in zo'n situatie het beter om geen stalen as te gebruiken. Hier zit namelijk veel meer rek in als een holle buis welke uit dezelfde hoeveelheid materiaal is gemaakt. Beter een dunwandige buis met een grote diameter dan een dikwandige buis met een kleine diameter.
Het grootste probleem is nog niet eens het maken van de as, maar hoe ga je trillingen van de motor enz. opvangen. En hoe balanseer je de as uit. En dit alles met een zo laag mogelijke massatraagheid --> dus een zo laag mogelijk gewicht van de as. Wanneer je moet schakelen moeten de synchromeshen namelijk deze massa afremmen. Hoe meer werk de synchromeshen voor hun kiezen krijgen, hoe harder ze slijten. En de synchromeshen zijn nu eenmaal het zwakste punt in de racerij met een dergelijk vermogen.
Op dit verhaal kom ik nog weleens op terug.
Pistonpen paultje;66663 schreef : Gebruikte wij bij de 106 maxi bij het rallyteam ook...Werkte super goed!
Afvoer van warmte is stukken beter, plus delen bij je uitlaat fikken niet zo snel af. Maargoed, een turbo pak je niet ff in dat spul in natuurlijk:+
Inderdaad, ik heb ook al aan dat spul zitten te denken. Maar hierdoor wordt de turbo een heel stuk warmer (kan zijn warmte minder goed kwijt). Ben weleens benieuwd of de waterkoeling van de turbo dit wel bij kan houden. Ik wil niet dat die turbo straks rond 't stuurhuis gesmolten zit :+.
rwdstudent;66687 schreef : Probleem is dat het uitlaatspruistuk een stuk meer warmtestress te verduren krijgt. Scheuren en/of niet meer passende spruitstukken zijn geen uitzondering.
Ik heb verder ook geen problemen (meer) met m'n turbo- en uitlaatspruistukhitte.
Ik had ook al tegen Buis gezegd (over de tellie-foon) dat hij absoluut niet warm mag lopen als de fan vlak tegen de radiator zit en gewoon aanstaat. Als je het mij vraagt moet er dan meer aan de hand zijn.
Inderdaad :yesyes: helemaal mee eens.
antiekeradio;66690 schreef : brandstofmengsel en/of ontstekingstijdstip idd..
Daar heb ik eerlijk gezegd ook al aan zitten te denken. Dit is misschien nog wel het eerste punt waar ik duidelijkheid in wil krijgen. Maar hoe kan ik weten of het mengsel goed is zonder een breedbandlambda te gebruiken?
Naar de kleur van de bougies kijken?
Da's een beetje terug naar de brommertijd :humor:
slb_340;66693 schreef : Ja maar hij zei wel dat de radiateur erg dicht op de motor zat. Kunnen we dat dan uitsluiten als probleem?
Het feit dat de radiateur dicht op de motor zit wil opzich niets zeggen. Wel het feit dat er daardoor gemakkelijker lucht LANGS de radiateur gaat in plaats van er DOORHEEN.
Ik denk dat dat een belangrijk punt is.
Maar eerst eten :yesyes:
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Ovlov 3.6L;66741 schreef : 10mm Aluminium as is veel te weinig. 't lijkt veel, maar dat is het echt niet. Dat krul je alsnog zo op. Een diameter van 1cm is echt weinig om zoveel kracht op te zetten. We praten hier over tenminste 200Nm aan koppel.
Het is te vergelijken met dat je een as van anderhalve meter lang aan de ene kant in de bankschroef zet en aan de anderkant er een sokkentang op zet en er op een meter van de as met 20kg aan gaat hangen. Opzich moet dit nog net gaan, maar het grootste probleem is de schokbelasting. Je kunt in zo'n aandrijving misschien wel krachten tot 500Nm krijgen.
Daarbij zit je nog met een hoog toerental. Wanneer je kracht op de as gaat zetten wil deze (bij wijze van spreken) opkrullen. De as zal niet meer recht zijn en daardoor krijg je onbalans wat te danken is door het eigen gewicht van de as. Door dit onbalans gaat de as slingeren en bij 7000rpm zal dit onherroepelijk resulteren tot een breuk (door metaalmoeheid).
Sowieso is in zo'n situatie het beter om geen stalen as te gebruiken. Hier zit namelijk veel meer rek in als een holle buis welke uit dezelfde hoeveelheid materiaal is gemaakt. Beter een dunwandige buis met een grote diameter dan een dikwandige buis met een kleine diameter.
Het grootste probleem is nog niet eens het maken van de as, maar hoe ga je trillingen van de motor enz. opvangen. En hoe balanseer je de as uit. En dit alles met een zo laag mogelijke massatraagheid --> dus een zo laag mogelijk gewicht van de as. Wanneer je moet schakelen moeten de synchromeshen namelijk deze massa afremmen. Hoe meer werk de synchromeshen voor hun kiezen krijgen, hoe harder ze slijten. En de synchromeshen zijn nu eenmaal het zwakste punt in de racerij met een dergelijk vermogen.
Op dit verhaal kom ik nog weleens op terug.
ik bedoelde voor de duidelijkheid een buis zeg maar rond 80 met een binnendiam gat van 60 (10mm dikwandig)
tov de ca 2mm dikwandige std as:)
- V300 register
- Verbannen
-
AvdAkker;66742 schreef : ik bedoelde voor de duidelijkheid een buis zeg maar rond 80 met een binnendiam gat van 60 (10mm dikwandig)
tov de ca 2mm dikwandige std as:)
Dat zou een verbetering zijn.
Het grootste probleem van de originele as is echter het gevulcaniseerde rubber (wat de alu-buis met het binnenbusje met splines verbind). Dit gevulkaniseerde rubber scheurt namelijk rondom af wat resulteerd tot geen-aandrijving-meer.
Het rubber moet je dus vervangen door iets anders. Een kruiskoppeling is een optie, jammergenoeg kunnen die veelal de toerentallen niet aan.
Zelf heb ik ook zitten te denken aan een soort klauwkoppeling.
Afijn, 't echte probleem blijft hem het uitbalanseren. Oorzaak van het probleem: het hoge toerental wat het aan moet kunnen.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
AvdAkker;66745 schreef : how'bout een soort van torquetube idee, waarbij je lagers gebruikt voor de binnenste as, en de buitenste buis met rubbers ophangt?
Dan krijg je zoiets als een 360-aandrijflijn.
Je zou zeggen dat je dan de complete aandrijflijn van een 360 kunt pakken. Helaas past het koppelingshuis hiervan niet op een B18FT-blok.
Zelf een torque-tube maken is ook vrij lastig. Je moet het motorblok en de versnellingsbak star aan elkaar verbinden. En er zitten geen gemakkelijke bevestigingspunten op beide onderdelen.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
daarbij zijn de rubbers vervangen door homokinetische koppelingen.
- V300 register
- Verbannen
-
Maar geen verkeerd idee om een keer bij die man te gaan kijken natuurlijk.
- V300 register
- Verbannen
-
Eerst even kijken of het wel uitvoerbaar is.
Mochten jullie er niets meer van horen............dan is het geen goed idee geweest.