1.7 Turbo 440 in 343DL

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-05-2008 21:25 #712103 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL

Ovlov 3.6L;56967 schreef : Kijk eens, daar heb ik nog eens wat aan!
Geweldige info! Bedankt!

Hoe kom je eigenlijk allemaal aan deze informatie als ik vragen mag?
En waar kan ik bijvoorbeeld meer informatie vinden over de nokkenassen ed?

Voor informatie wat betreft de renault motoren zou ik eens in vadis kijken of op de een of andere manier de specificaties van de verschillende motoren achterhalen. Moet niet zo'n probleem zijn.

Of probeer renault mensen eens, misschien dat die meer weten? Het B14/17/18 etc gebied is voor mij vrij onbekend. Tunen van motoren is echter over het algemeen hetzelfde.

Op de fora die jeroen aangeeft is inderdaad veel te vinden. Zijn er nog een heleboel meer. Turbobricks is een leuke forum maar niet interessant voor renault mensen en technisch een beetje mwa mwa, erg veerl ghetto mods, niet erg duurzaam.
Volvo 700vereniging lopen sommige wel leuke mensen rond waaronder jeroen natuurlijk. De drang naar meer vermogen is er bij 90% van de bezoekers echter totaal niet aanwezig, jammer.

Maar ook in Zweden (vrij logisch) zijn genoeg volvo liefhebbers die op internet info delen. Goede tips hoef je niet eens op zo'n exotische plaatsen te zoeken. Mensen uit de rally sport ed weten vaak heel veel.

Doordat ik zelf ook onderdelen verkoop voor 240/740/940 als hobby en zelf ook wel eens wilde plannen heb spreek je een heleboel mensen. Zo pas nog iemand hier heel dichtbij die een B294 (B230 met 2.8 liter lange slag krukas, opgeboord en 16v kop) bouwt, N/A motor met 300+ PK voor in een 240. Van deze man kreeg ik weer een aantal leuke en goedkope tips.

Volvo heeft zelf volgens mij al eens een lijst tips gegeven wat te doen om een VOC motor wat te prikkelen, allemaal simpele dingen die goedkoop te doen zijn.

Voor de hand liggende dingen als een nokkenas worden vaak bij deze projectjes vergeten. Terwijl het eigenlijk heel normaal is (zoals ik zei met redblocks doet iedereen het). Je moet wel letten op de hoeveelheid lift, door de kom in de zuiger hoef je je waarschijnlijk nergens zorgen om te maken maar soms kunnen kleppen en de zuiger elkaar raken dat wil je natuurlijk niet.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-05-2008 22:17 #712110 door V300 register
Kleine opmerking betreft de oliekoeler. Een 13 rijen (en 10 dus helemaal) is voor het driften veel te klein. Dat heb ik al ervaren met een 1400cc. Wellicht is geforceerde koeling een oplossing, dat ga ik nu proberen.

Bij het rijden op straat is het idd. overkill. Op straat heb ik mijn olietemperatuur nooit boven de 80 graden gezien.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-05-2008 22:57 #712127 door V300 register
hmmm, m'n 460 komt bij langdurig constant snelweggebruik anders wel aan de 100 graden. Dit zal wel komen omdat er slechts alleen een warmtewisselaar tussen de koelvloeistof en de motorolie zit.
Als ik fanatiek ga driften kookt de olie over denk ik:+

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-05-2008 11:02 #712171 door V300 register
cgi.ebay.de/Hydraulikschlauch-Schlauchle...sidZp1742.m153.l1262

mocht je nog eens iets nodig hebben! Deze shop heeft veel.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-05-2008 12:33 #712185 door V300 register
Je blijft aankomen met de info ;)

volgens mij zijn het alleen metrisch maten?
Ik was persoonlijk van plan met duimse maten te gaan werken aangezien ik via m'n werk makkelijker aan kan komen.

Ik ga eerst eens kijken of die radiateurs van een 240/740 turbo nuttig kunnen zijn. Desnoods scharrel ik er wel 2 op als ze niet te duur zijn. Dan heb ik nog meer koelcapaciteit dan een nieuwe met 19 rijen.

Eerst eens kijken of ik iets kan vinden.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-05-2008 13:36 #712189 door V300 register
de oliefilters van een 2 liter en 1400 zijn deels uitwisselbaar (afhankelijk van het bouwjaar van de 1.4)

de 1700 heeft volgens mij hetzelfde filter als de latere 1.4 (en dat is dus een andere dan de 2L)

schroefdraad is ofwel M20x1,5 of 3/4" x16UNF

de diameter van de dichtring is het zelfde en de filtermaat ook.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-05-2008 14:04 #712190 door V300 register

rwdstudent;57016 schreef : Kleine opmerking betreft de oliekoeler. Een 13 rijen (en 10 dus helemaal) is voor het driften veel te klein. Dat heb ik al ervaren met een 1400cc. Wellicht is geforceerde koeling een oplossing, dat ga ik nu proberen.

Bij het rijden op straat is het idd. overkill. Op straat heb ik mijn olietemperatuur nooit boven de 80 graden gezien.

Net even geteld. 12 rijen bij de 740 turbo oliekoeler. De oliekoeler van een 740/940 TD is nog wat beter, stuk langer en erg plat, mooi weg te werken/plaatsen achter een bumper.
Kijk ook eens naar een (e34 kan dat?) BMW 525 of was dat nog 524 TD, die hebben een iets grotere oliekoeler dan de volvo diesels.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-05-2008 16:03 #712222 door V300 register

Volvo 740TIC;57096 schreef : Net even geteld. 12 rijen bij de 740 turbo oliekoeler. De oliekoeler van een 740/940 TD is nog wat beter, stuk langer en erg plat, mooi weg te werken/plaatsen achter een bumper.
Kijk ook eens naar een (e34 kan dat?) BMW 525 of was dat nog 524 TD, die hebben een iets grotere oliekoeler dan de volvo diesels.

Ik zal binnenkort eens wat rond gaan bellen naar diverse slopers.......ben benieuwd

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-06-2008 21:27 #712988 door V300 register
Vanavond effe een reserveblokje opgehaald.
Een B18FT. Vrij compleet met een zo goed als nieuwe koppeling, die niet pas :+
't ding kostte 50 euro's
nieuwe koppakking, nieuwe distributieriem en nog wat andere zooi.
De turbo is jammergenoeg ver naar de mallemoere, heeft namelijk best veel speling in zowel axiale als radiale richting.
Voordeel van de turbo is dat het een andere aansluiting voor de downpipe heeft. Zo is het dus mogelijk dat ik alsnog een spaghettispruitstuk kan maken.

Maar wanneer gaat dat hok nu eens rijden?!??!?!?!

Uhhhh eerste school afmaken, daarna gaan we weer vrolijk sleutelen........

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-06-2008 08:20 #713887 door V300 register
Van het weekend eindelijk weer eens wat tijd kunnen besteden aan m'n paradepaardje :)

Zaterdag op m'n werk eens wat intercoolerbuizen aangepast. Een rand erop gelast zodat de slangen er niet af kunnen klappen wanneer ik op 2 bar Turbodruk ga draaien :+

Gisteren de kabelboom aan elkaar gaan knopen. Conclusie: het lijkt allemaal te gaan werken yeehaa!.

De injectie-unit krijgt stroom. Het hoofdrelais wordt aangestuurd door deze; het teken dus dat de computer stroom krijgt en werkt. Er komt spanning op de ontsteking; da's dus het teken dat de ontstekings-computer werkt.
Daarnaast doet de hulpwaterpomp niks: die zit vast. Shit. Daar moeten we nog iets op verzinnen dus.
Wat me wel opvalt is dat het systeem-relais, welke onder andere de brandstofpomp, inspuitventielen, wastegateregelklep en diverse andere onderdelen van spanning voorziet, niet opkomt wanneer het contact wordt aangezet. Normaal is het zo dat de brandstofpomp wel eventjes gaat draaien voor het starten om het brandstofsysteem even onder druk te zetten.
Wanneer zou dit relais dan opkomen? Wanneer hij een signaal ontvangt dat de motor aan het starten is? Dit signaal zou bijvoorbeeld van de BDP-sensor kunnen zijn. Wanneer is het relais overigens een spanning geef, dat schakeld deze en gaat de brandstofpomp draaien.
Dit zou trouwens wel meteen uitleggen waarom bij de B18FT's zo lang doorgestart moet worden: Er wordt de motor rondgegooid, waarna hij "meet" dat de motor draait. Daarna wordt de de brandstofpomp aangezet de injectoren krijgen spanning en daarna kan eindelijk de boel pas aan de gang.

Ach, boeiend! Zolang hij binnenkort maar rijdt :+

Nu alleen nog wat slangentjes aan elkaar knopen voor de turbodruk, wastegate-regelklep, blow-off-valve en we kunnen hem nog eens serieus gaan starten :yesyes:

Oja, niet vergeten 't relais door te ervoor zorgt dat je niet kun starten wanneer de versnellingspook van de vario niet in z'n vrij staat...........

Deze week gaat overigens mijn aandacht weer even richting school. Daarna gaan we weer sleutelen..........

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC