1.7 Turbo 440 in 343DL

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-06-2008 09:29 #713894 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Wordt het probleem met de aanvoer van brandstof ondervangen met een brandstoffilter of valt dan de druk teveel weg??

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-06-2008 10:30 #713906 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL

Erik;58862 schreef : Wordt het probleem met de aanvoer van brandstof ondervangen met een brandstoffilter of valt dan de druk teveel weg??

Hoe bedoel je precies, Erik?
Bedoel je dat het brandstoffilter dan als buffer functioneerd zodat de druk blijft behouden?
Een brandstoffilter zou qua dat betreft alleen maar nadelen hebben. Maar ik vind wel dat het erop moet zitten. Vuil ed. uit de brandstofpomp komt dan iig niet in de injectierail terecht.
Wanneer er trouwens geen lucht in het brandstofsysteem terecht komt insde benzine vrij snel op druk overigens; benzine is namelijk zeer slecht samendrukbaar.
Een buffer is geen oplossing. Alleen een verandering in de aansturing van de brandstofpomp zou voor een perfect oplossing voor dit probleem kunnen zorgen.
Opzich zou ik me hier dus niet zo'n zorgen om moeten maken. Ik vraag me alleen af waarom men dit bij Volvo zo heeft gedaan.
Wanneer ik straks de boel op MegaSquirt laat draaien zal dit aan te passen zijn.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-06-2008 11:07 #713911 door V300 register
Even een korte hijack:
Is het mogelijk om als voorbereiding op een engineswap, alvast een elektrische brandstofpomp te gaan gebruiken die bij voorbeeld naar een potje voorin pompt, waar de mechanische pomp die op mijn motortje zit dan weer uit gaat pompen?
(als dit een uitgebreide offtopic discussie gaat worden splits ik hem wel af...)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-06-2008 11:26 #713916 door V300 register
Ja, is mogelijk en slim :)

Alleen heb je een tankje nodig dat wellicht duur is.

Ook heb ik uiteindelijk toch problemen gehad met de (te kleine) aansluiting op de originele tankvlotter. Dus kun je eerst een extra tankvlotter halen en die alvast van grotere retour voorzien.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-06-2008 11:38 #713920 door V300 register
Hmmm, zou zou ik er eerder voor kiezen om de mechanische pomp buiten werking te stellen en volledig over te gaan naar een elektrische brandstofpomp.
Nu weet ik niet of je een carburateurmotor hebt of injectie?
Ik neem aan dat het een carburateurmotor is aangezien er een mechanische pomp op zit. Het nadeel is dat de brandstofdruk bij een elektrische pomp constant is. De carburateur kan dus weleens een hogere druk voor z'n kiezen krijgen dan mogelijk. Ik weet niet of dat een nadeel opleverd.

wanneer je 'n apart vaatje maakt wordt 't best moeilijk. Er moet namelijk een retour op aangesloten worden; 't vaatje mag niet overstromen. Wanneer er lucht inkomt moet die lucht ook wel kunnen; er moet dus een ontluchter opkomen (die kan het beste weer worden afgevoerd naar de tank). Nadeel hiervan is weer dat er geen druk meer komt op de uitgaande kant richting de vlotterbak. En komt er dus weer een benzinedrukregelaar om de hoek kijken.

Uiteindelijk komt het erop neer dat het bakje niet nodig is. De functie van het bakje kan namelijk ook gewoon vervuld worden door de benzinetank. Enige waar je voor moet zorgen is een benzinedrukregelaar en je elektrische benzinepomp kan worden gebruikt.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-06-2008 11:56 #713929 door V300 register
druk mechanische pomp: +- 0,25 bar

druk electrische pomp: 4 bar??

dat is dus zo'n 16 keer teveel druk. moet je wat op verzinnen :)
er zijn ook speciale elektrische pompen voor 'vergaserbetrieb' die een lage druk leveren ?n dus elektrisch zijn.
nadeel daarvan is dat je ze in een later stadium (injectie) moet vervangen door een normale (hogedruk) elektrische pomp.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-06-2008 12:07 #713931 door V300 register
Nou ga ik eens de vragen stellen:
Waarom zou je vantevoren al een elektrische benzinepomp willen plaatsen?
Voor de tijdwinst? Dat sowieso niet. Het kost op deze manier namelijk alleen maar meer tijd.
Ik ben benieuwd :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-06-2008 12:28 #713936 door V300 register
Ik zat eigenlijk te denken aan een potje met 2 aansluitingen onder en 1 of 2 bovenop: onder de entree van de electrische pomp en de uitgang richting mechanische, en boven de retour (en evt. de retour vanaf de mechanische pomp, maar dat kan wellicht ook met een t-stukje).Lucht kan dan ontsnappen via de retour richting tank, en ook de overtollige benzine kan zo weg.

De reden dat ik hier aan zit te denken, is omdat ik dan misschien wel totaal wat langer kwijt ben, maar wellicht de tijd dat de auto aaneengesloten stil staat kan verkorten (in een weekeind de elektrische pomp plaatsen + leidingen trekken etc, en dan later in een keer de motor overlepelen).
Daarnaast hoop ik een paar kleine probleempjes hiermee opgelost te hebben (wellicht wat weinig benzinedruk; in r-bochten houdt de motor in bij vol accellereren) maar dat is meer "mooi meegenomen" als dat minder wordt.

Maar misschien ben ik szuf dat ik denk dat leidingen en pompen (her)plaatsen en vlotters aanpassen best wel wat tijd kost en dat ik dat liever alvast gedaan heb... Help me eens uit of in de droom ;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-06-2008 12:42 #713937 door V300 register

setsunakaede;58904 schreef : Ik zat eigenlijk te denken aan een potje met 2 aansluitingen onder en 1 of 2 bovenop: onder de entree van de electrische pomp en de uitgang richting mechanische, en boven de retour (en evt. de retour vanaf de mechanische pomp, maar dat kan wellicht ook met een t-stukje).Lucht kan dan ontsnappen via de retour richting tank, en ook de overtollige benzine kan zo weg.

De reden dat ik hier aan zit te denken, is omdat ik dan misschien wel totaal wat langer kwijt ben, maar wellicht de tijd dat de auto aaneengesloten stil staat kan verkorten (in een weekeind de elektrische pomp plaatsen + leidingen trekken etc, en dan later in een keer de motor overlepelen).
Daarnaast hoop ik een paar kleine probleempjes hiermee opgelost te hebben (wellicht wat weinig benzinedruk; in r-bochten houdt de motor in bij vol accellereren) maar dat is meer "mooi meegenomen" als dat minder wordt.

Maar misschien ben ik szuf dat ik denk dat leidingen en pompen (her)plaatsen en vlotters aanpassen best wel wat tijd kost en dat ik dat liever alvast gedaan heb... Help me eens uit of in de droom ;)

Het plaatsen van de pomp kost niet veel tijd. Je kun hem al ophangen en de bedrading ernaartoe trekken. Ook de benzineslangen moeten vervangen worden. De huidige retour gaat eruit. De huidige benzinetoevoerslang wordt de retour en je legt een nieuwe benzineslang van 8mm van de tank naar voren toe. Laat deze slang meteen langs de benzinepomp lopen (dan hoef je hem er alleen nog maar door te knippen en aan te sluiten).
Daarnaast sluit je alles in de motorruimte gewoon op de mechanische pomp aan en zorg je dat je de slangen ruim lang genoeg houdt. Ook een brandstoffilter kun je er al tussenmaken in de motorruimte.
Dan is het meeste werk gedaan.
Wanneer je de motor erin lepeld is het een kwestie van de aansluitpunten van de huide motor op de nieuwe motor zetten en de elektrische brandstofpomp ertussen zetten. Daarnaast effe die 2 draadjes van de brandstofpomp aansluiten et voil?. Binnen een dik kwartier ben je klaar.
Alleen het voorbereidend werk zal je wel een uurtje of 2 kosten.
Nu zie je dat het vaatje overbodig zal zijn.
Ben je nu uit de droom? ;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-06-2008 13:21 #713940 door V300 register
Nahja zoiets was ik dus ook van plan, alleen dan alvast aansluiten ook ;)
Ik ga nog wel even wat verder nadenken. Thanks :)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC