1.7 Turbo 440 in 343DL

  • Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2008 13:17 #714061 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL

Ovlov 3.6L;59014 schreef : Bijvoorbeeld dat bij het aanzetten van het contact de benzinepomp slechts even draait om de boel op druk te krijgen. Wanneer de motor niet start, schakeld de brandstofpomp weer uit om onnodig stroomvreten te voorkomen.
En dan er nog voor zorgen dat de brandstofpomp niet pas gaat draaien wanneer de motor rond gaat, maar wanneer je het contactslot op "starten" draait.

Volgens mij, maar ik weet het niet zeker, werkte het zo ook bij mijn 740 en 940...
Sleutel op contact *klik - zoem - klik* doordraaien en starten binnen 1 omwenteling.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-06-2008 22:25 #714154 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
yep, zo werkt het bij veel auto's.

het principe is namelijk, dat de benzinepomp draait, zodra het contact aan staat.

MAAR er is een beveiliging, die de benzinepomp UIT zet, zodra er "x tijd" (meestal een halve tot hele seconde) geen ontstekingspulsen geweest zijn.

het gevolg is dus dat de pomp bij aanzetten van het contact eerst "x tijd" draait, en pas opnieuw begint als er ontstekingspulsen zijn.

een schakeling dat de pomp altijd draait bij contactstand II (=starten) is ook mogelijk. dan valt tijdens het starten de ontstekingscheck weg.


de reden van het ontstekings-gestuurde beveiligingsmechanisme is dat je bij een vrij lichte aanrijding, bijvoorbeeld een paal of boompje raakt, waarbij o.a. de benzineslang lek raakt.

de motor stopt dan (te lage brandstofdruk), maar omdat de pomp blijft lopen zou heel de omgeving van het lek (motorruimte!) volgesproeid worden met benzine!

Volgens mij is het bij typegoedkeuringen van nieuwe auto's een standaard verplichte veiligheidsmaatregel. Ook bij LPG installaties is het verplicht om er een automatische afslag op te hebben.

Ik geloof niet dat het voor non-LPG wagens een APK eis is, maar persoonlijk zou ik niet willen dat dit anders werkt dan omschreven....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-06-2008 08:50 #714365 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Kijk eens: nuttige informatie!!!!!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-06-2008 11:24 #718053 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
We zijn weer een halve maan verder, gelukkig nou weer met (een beetje) resultaat.

Gisteren samen met Frits "even" de versnellingbak eronderuit getrokken. Zo kan ik van de week het diff eens vastlassen.


Daarnaast m'neige nog eens gebogen over de kabelboom. Alles lijkt te werken. De motor gaat rond. De benzinepomp draait. Ook de ontsteking krijgt z'n spanning. Alleen nog effe zorgen voor een langere bobinekabel.
Gisteren al bezig geweest met het in elkaar zetten van het dashboard.

Oja, en die versterker blijft er ook in; ik moet wel muziek hebben om naar Zolder te rijden ;)


Daarnaast heb ik vorige week alle intercoolerbuizen nog voorzien van een opstaand randje zodat de slangen er niet af kunnen schieten.

Ten slotte nog effe een fotootje van de kont:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-07-2008 19:07 #719993 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Diff is gelast, vanavond de bak er weer onder hangen!
Foto's komen nog!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-07-2008 20:12 #720102 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Zo! Zaterdag dus effe 't diff vastgelast:
Handleidinkje

Olie aflaten en deksel eraf

Het is mogelijk het diff vast te lassen terwijl deze nog in de omhuizing zit. Het nadeel is echter dat er eventueel lasspetters achter kunnen blijven welke naderhand de lagers en tandwielen kunnen beschadigen. Ik heb er dus voor gekozen om het diff even uit zijn behuizing te halen.
Daarvoor schroef je de schijven los waaraan de homokineten van de aandrijfassen zitten geschroeft.
Ook haal je de platen los welke de lagers opspannen.
Het diff ligt er nu los in en kun je er dus zo uit pakken.

Zo zietie er dus van binnen uit. Het enige wat je nog ziet is een schuingetand tandwiel.

Het diff effe netjes vastleggen. Zorg dat je de lagers beschermd. Ik heb in dit geval papier gebruikt. Ideaal om te zien of het diff niet te warm wordt; dan wordt 't papier zwart ;)

't is slecht te zien maar ik heb de zonnewielen aan elkaar gelast en deze tevens aan het huis gelast.

Beetje rook :+

Meteen effe een helicoil gezet in de bak. Er was namelijk een boutje afgebroken bij het demonteren. Bedankt Frits, voor de helicoil ;)
Natuurlijk effe een prop papier erin gelegd om alle spanen op te vangen.

Daarna de boel goed schoongemaakt en het diff weer in elkaar gezet.

Eigenlijk belachelijk simpel dus :+

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-07-2008 12:21 #720131 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Ja, en als je alleen de deksel eraf haalt en het diff vast bakt is het nog simpeler ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-07-2008 12:23 #720132 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-07-2008 12:30 #720133 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Buis heeft al een reserve blokje liggen ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-07-2008 12:49 #720135 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Dat wist ik geloof ik al wel, maar hij vind zijn eigen rijgedrag nogal lomp... dus dan leek me 1 reserveblokje niet genoeg. :D

(er staat er trouwen n?g en op MP)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD