1.7 Turbo 440 in 343DL
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
anywayz, balen!
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
klote man...
- V300 register
- Verbannen
-
Als de turbo echt gaar is, heeft de rook meestal een andere kleur. Vreemd, witte rook. Wat je wel kunt proberen is de turbo zonder de waterleidingen aangesloten te laten lopen. Als je dan geen witte rook meer ziet weet je waar het vandaan komt.
Als hij olie lekt/rookt, doet hij dat normaal (voor zover ik dat ervaren heb) nadat hij een tijdje onbelast heeft gelopen en daarna belast wordt lees gasgeven na stationair draaien.
Niets met de tune dat hier voor zorgt? Scheur in de kop of het blok?
Hoe ziet het koelwater eruit?
- V300 register
- Verbannen
-
Volvo 740TIC;107186 schreef : De T25 of de T3?
Als de turbo echt gaar is, heeft de rook meestal een andere kleur. Vreemd, witte rook. Wat je wel kunt proberen is de turbo zonder de waterleidingen aangesloten te laten lopen. Als je dan geen witte rook meer ziet weet je waar het vandaan komt.
Als hij olie lekt/rookt, doet hij dat normaal (voor zover ik dat ervaren heb) nadat hij een tijdje onbelast heeft gelopen en daarna belast wordt lees gasgeven na stationair draaien.
Niets met de tune dat hier voor zorgt? Scheur in de kop of het blok?
Hoe ziet het koelwater eruit?
Het is witte rook, misschien een klein beetje blauw-achtig, maar zo op 't eerste gezicht wit.
Het zou natuurlijk aan de tune kunnen liggen. Ik moet eerlijk zeggen dat het me nog niet opgevallen was toen de KdFi nog niet ingebouwd was.
Naar mijn weten is het juist als de turbo onbelast draait. Wanneer hij belast is, valt het iig niet op.
Morgen effe kijken naar de koelvloeistof en olie. Eens kijken of er wat aan te zien is.
Qua afstelling zou ik natuurlijk weleens wat verkeerd hebben kunnen gedaan. En dan met name in de ontsteking. De kunst is om de ontsteking niet te vroeg te zetten, want dan kan de motor gaat pingelen. Wanneer de ontsteking te laat staat loopt de verbranding door tot in de uitlaat waardoor de turbo meer hitte te verwerken krijgt. Dit laatst zou weleens kunnen zijn gebeurd.
Ik heb de standaard gegevens gebruikt welke in de werkplaatshandleiding staat van de Volvo 460 Turbo. 8 graden bij 800rpm en 35 graden bij 2500rpm
Boven de 2500rpm blijft bij onbelast de ontsteking op maximaal 35 graden staan. Afhankelijk van de belasting (inlaatspruitstukdruk) loopt de vervroeging terug. Elke 2 PSI dat de inlaatspruitstukdruk verhoogd wordt de ontsteking 1 graad verlaat.
Dit schijnt een standaard formule te zijn.
Iemand die er meer over weet?
- V300 register
- Verbannen
-
Die standaardregel is maar mwa mwa imho. Een 8v motor (bijv redblock 8v) kan veel meer vervroeging gebruiken dan een 16v redblock. Hoeveel je de ontsteking moet verlaten hangt af van je setup(verbrandingskamer/compressie/uitlaat/inlaat/brandstof etc etc), daar kun je toch niet zomaar een standaardregel op loslaten. Mogelijk wel maar lijkt me wel erg, nja niet erg elegant.
Dacht zelf inderdaad wel ook aan iets richting ontsteking. Zou wel voorzichtig zijn met pingelen, gat in je zuiger of kromme drijfstangen is niet zo fijn. Gebruik je wel een knock sensor? Lijkt me van wel.
Als je de standaard instellingen hebt gebruikt zou pingelen eigenlijk niet aan de orde moeten zijn.
Welke turbo was het die rookt? Voor Garrett spul kun je wel makkelijk en redelijk goedkoop revisiekitjes kopen!
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-

- V300 register
- Verbannen
-
Bodejodel;107210 schreef : Knock sensor bedoel je? Die heb ik volgens mij nog niet voorbij zien komen... (of ik ben het vergeten
)
Jij zit veel te vroeg al achter de PC, erger nog: op dit forum:D
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-