1.7 Turbo 440 in 343DL

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-06-2009 22:16 #779710 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Nieuw probleem! Sh*t! Ik vrees dat er iets met de turbo aan de hand is. Zo nu en dan (vooral bij licht of onbelast) komt er een flinke witte rookpluim uit de uitlaat...... Het lijkt dat de seals van de turbo naar de knoppe zijn. Iemand die hier ervaring mee heeft?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-06-2009 22:20 #779712 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
volgens mij zitten er bij een conventionele turbo geen seals in maar flowt het koelwater door het gegoten deel in de turbo? in dat geval zou het kunnen dat je huis dusdanig gescheurd is dat er op die manier koelwater bij de uitlaat komt.. of er is een probleem met je motort..

anywayz, balen!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-06-2009 22:36 #779718 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Ik denk dat het olie is........... tenminste, dat ruik ik....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-06-2009 23:12 #779729 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
dus toerbo!

klote man...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-06-2009 23:18 #779732 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
De T25 of de T3?
Als de turbo echt gaar is, heeft de rook meestal een andere kleur. Vreemd, witte rook. Wat je wel kunt proberen is de turbo zonder de waterleidingen aangesloten te laten lopen. Als je dan geen witte rook meer ziet weet je waar het vandaan komt.
Als hij olie lekt/rookt, doet hij dat normaal (voor zover ik dat ervaren heb) nadat hij een tijdje onbelast heeft gelopen en daarna belast wordt lees gasgeven na stationair draaien.

Niets met de tune dat hier voor zorgt? Scheur in de kop of het blok?
Hoe ziet het koelwater eruit?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-06-2009 23:36 #779739 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL

Volvo 740TIC;107186 schreef : De T25 of de T3?
Als de turbo echt gaar is, heeft de rook meestal een andere kleur. Vreemd, witte rook. Wat je wel kunt proberen is de turbo zonder de waterleidingen aangesloten te laten lopen. Als je dan geen witte rook meer ziet weet je waar het vandaan komt.
Als hij olie lekt/rookt, doet hij dat normaal (voor zover ik dat ervaren heb) nadat hij een tijdje onbelast heeft gelopen en daarna belast wordt lees gasgeven na stationair draaien.

Niets met de tune dat hier voor zorgt? Scheur in de kop of het blok?
Hoe ziet het koelwater eruit?


Het is witte rook, misschien een klein beetje blauw-achtig, maar zo op 't eerste gezicht wit.
Het zou natuurlijk aan de tune kunnen liggen. Ik moet eerlijk zeggen dat het me nog niet opgevallen was toen de KdFi nog niet ingebouwd was.
Naar mijn weten is het juist als de turbo onbelast draait. Wanneer hij belast is, valt het iig niet op.
Morgen effe kijken naar de koelvloeistof en olie. Eens kijken of er wat aan te zien is.

Qua afstelling zou ik natuurlijk weleens wat verkeerd hebben kunnen gedaan. En dan met name in de ontsteking. De kunst is om de ontsteking niet te vroeg te zetten, want dan kan de motor gaat pingelen. Wanneer de ontsteking te laat staat loopt de verbranding door tot in de uitlaat waardoor de turbo meer hitte te verwerken krijgt. Dit laatst zou weleens kunnen zijn gebeurd.
Ik heb de standaard gegevens gebruikt welke in de werkplaatshandleiding staat van de Volvo 460 Turbo. 8 graden bij 800rpm en 35 graden bij 2500rpm
Boven de 2500rpm blijft bij onbelast de ontsteking op maximaal 35 graden staan. Afhankelijk van de belasting (inlaatspruitstukdruk) loopt de vervroeging terug. Elke 2 PSI dat de inlaatspruitstukdruk verhoogd wordt de ontsteking 1 graad verlaat.
Dit schijnt een standaard formule te zijn.
Iemand die er meer over weet?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-06-2009 23:59 #779754 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Ontsteking verlaat neem ik aan.

Die standaardregel is maar mwa mwa imho. Een 8v motor (bijv redblock 8v) kan veel meer vervroeging gebruiken dan een 16v redblock. Hoeveel je de ontsteking moet verlaten hangt af van je setup(verbrandingskamer/compressie/uitlaat/inlaat/brandstof etc etc), daar kun je toch niet zomaar een standaardregel op loslaten. Mogelijk wel maar lijkt me wel erg, nja niet erg elegant.
Dacht zelf inderdaad wel ook aan iets richting ontsteking. Zou wel voorzichtig zijn met pingelen, gat in je zuiger of kromme drijfstangen is niet zo fijn. Gebruik je wel een knock sensor? Lijkt me van wel.
Als je de standaard instellingen hebt gebruikt zou pingelen eigenlijk niet aan de orde moeten zijn.

Welke turbo was het die rookt? Voor Garrett spul kun je wel makkelijk en redelijk goedkoop revisiekitjes kopen!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-06-2009 07:43 #779756 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Knock sensor bedoel je? Die heb ik volgens mij nog niet voorbij zien komen... (of ik ben het vergeten :D)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-06-2009 13:02 #779796 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL

Bodejodel;107210 schreef : Knock sensor bedoel je? Die heb ik volgens mij nog niet voorbij zien komen... (of ik ben het vergeten :D)


Jij zit veel te vroeg al achter de PC, erger nog: op dit forum:D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-06-2009 13:03 #779798 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic 1.7 Turbo 440 in 343DL
Ik zat toen al een kwartier op mijn werk en had mijn eerste kop koffie al op... Lekker scherp dus! :D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD