1.7 Turbo 440 in 343DL
- Laurens Post
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
elpee;102743 schreef : mooie filmpjes. En heb je nog schade naar de tik LV met dat plastic ding. En Frits met een lekke band.
Heb helemaal geen schade gehad linksvoor..............volvo h?

- V300 register
- Verbannen
-

De brandstofpomp wordt natuurlijk gestuurd door de KDFI. Hiervoor heb je de FP aansluiting (Fuel-Pump). De vrij programmeerbare uitgangen kan je voor andere zaken (mis)bruiken. Het FP contact is massa schakelend. Dus een plus op een relais, de min van het relais op FP en het 30 contact op de plus van de accu. Onder het FP relais hang je je bobine's, je stationairloop regelaar, je injectoren en je brandstofpomp natuurlijk. ALLES in de KDFI is massa schakelend. Behalve de toerentelleruitgang, die maakt een 12V puls.
Verder is het inderdaad jammer dat de JAW zo slecht presteert. Ik wil het ding niet helemaal zwart maken, maar de meting is uiterst instabiel met een hoop spikes alle kanten op. Toen meerdere malen bleek dat de JAW er gewoon enkele punten naastzat qua meting ben ik de TechEdge gaan aanraden als wideband lambda-meter. Dit ding is enorm stabiel, doet goede metingen en ik heb er geen enkele terug gekregen voor garantie (dat was met de LC-1 wel anders !!) Ik vind het ontzettend jammer dat de JAW niet lekker werkt want het was zo'n mooie package. Maar als we de kosten bekijken: Een JAW chip kost 30 euro. Daar komt een sensor, een stekker, een stuk afgeschermde kabel bij. Totale kosten 130 euro. De Techedge kost 175 euro. Het verschil is dus heel klein (45 euro) en daarvoor krijg je een dijk van een wideband lambda controller ten opzichte van het goedkoopste DIY kitje wat er bestaat. Die keuze lijkt me niet t? moeilijk.
Uiteindelijk heeft het even geduurd voor je je KDFI mocht ontvangen. Ik had een paar opgelapte schadegevalletjes liggen die door experimenten om het leven gekomen waren. Ik had je aangeboden zo'n unit over te nemen (hersteld uiteraard..) maar die units heb ik moeten inzetten als donor voor klanten die kennelijk ook van experimenteren hielden.... En we hadden de vorige batch zo snel uitverkocht dat we te laat waren begonnen met nieuwe bijmaken.
Ik heb nu weer volop voorraad dus kom maar op. Ik zal het hier ook een beetje blijven volgen. Maar door drukte zwerf ik niet zo heel vaak meer in het wild op het net: de zaken gaan goed. Je mag me natuurlijk altijd een mailtje sturen met vragen.
Voor de overige ge?nteresseerden: iedere maand geef ik een 2 uur durende cursus waarin ik uitleg hoe een dergelijk systeem werkt. Check mijn site als je daar interesse in hebt.
De Volvo 300 is immers een van de laatste echte RWD Volvo's en is een mooi slachtoffer voor tweaks met haar lage gewicht !
www.bs-autotune.nl
- V300 register
- Verbannen
-
Van de week eerst even m'n bumper fixen, daarna beginnen we aan het KdFi-verhaal :yesyes:
Edit: Vandaag even langs de sloop geweest. Ik had eigenlijk een luchttemperatuursensor nodig, maar die konden we niet vinden.
Daarnaast heb ik al wel weer een reserve cardanas op de kop kunnen tikken.............EN...........een DIS-bobine. Wasda?
Een DIS(Direct Ignition System)-bobine is een bobine die rechtstreeks zijn stroom levert aan de bougies zonder tussenkomst van een verdelerkap. Hij wordt namelijk rechtsstreeks aangestuurd door het motormanagement. Voordeel hiervan is dat je die ellendige verdelerkap kwijt bent

't is voor mij weer compleet iets nieuws, ben dus benieuwd hoe het uit gaat pakken

- V300 register
- Verbannen
-
- J. Ruiter
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-

- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
antiekeradio;103583 schreef : die tempmeter zit trouwens wel v??r de turbo.. dus ik weet niet of ie wel snel genoeg zou zijn voor jouw doel.
In principe zijn die luchttemperatuursensoren altijd wel snel genoeg. Een luchttemperatuursensor is een luchttemperatuursensor. Zoveel verschil in snelheid zal er in principe niet inzitten.
Ik neem dan ook aan dat je in de inlaat echt niet extreme temperatuurs-schommelingen zult krijgen.
Wanneer je stationair draait stroomt de lucht namelijk langzamer zodat deze meer warmte op kan nemen vanuit de luchtleidingen, en wanneer je onder volle belasting draait heb je een hogere flow maar heb je meer warmte vanuit je turbo.
Ik denk dus dat het best mee zal vallen.
Edit: We hebben er 1 gevonden: Bosch best nr. 0280130039
Kosten 23 euro's, valt nog mee dus....