Loopt onregelmatig
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-08-2009 00:56 #794532
door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Loopt onregelmatig
Dit voorjaar was de klepspeling nog binnen de toleranties. Gemeten op de sleuteldag in Bunnik. Er is toen ook een nieuwe klepdekselpakking op gekomen, dus die hoef je iig niet te vervangen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-08-2009 12:27 #794722
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Loopt onregelmatig
helaas scheurde hij aan de voorzijde van de motor; ook nu viel de klepspeling binnen toleranties; ik heb het kleppendeksel daarna met een nieuwe pakking vastgezet en ben naar de garage gereden.
ontsteking stond een half graadje te vroeg en met de stroboscoop precies op 12gr gezet; er schijnt een rubberren profieltje in te zitten om de bout te borgen zodat de verdelerkap niet lostrilt en verschuift, deze was niet aanwezig..
ook bij 2500 toeren was de ontsteking goed; heb het volgens het boekje gedaan en dit was voor mij de eerste keer dat ik met een strobo de ontsteking checkte, idd een erg makkelijk klusje en leuk om te doen.
daarna heb ik hem aan de co-meter gehangen. lambda 1,3%, co 0,24% blokje stond nog steeds best wel te schudden..
voorzichtig draaide ik aan de inbusbout op de lmm; geen resultaat. toen de halve slagen tellen en zover mogelijk uitdraaien; geen resultaat. andere kant op en zover mogelijk indraaien; op een gegeven moment (na 5 slagen ofzo) ging het stationair iets omhoog en de co ging mee..
ik heb hem nu op rond de 2,2% gezet bij stationair; het stationair ging bij deze hoeveelheid co iets omhoog richting de 1500 toeren, ik heb toen de gaskabel gesteld (stond zonder gas geven al iets onder spanning) zodat deze net iets slap hing en dat scheelde al wat toeren; daarna de kunststof schroef onder het inlaatspruitstuk; maximaal uit en 1000 toeren stationair met 2,1/2,2% co.
blok ligt nu volledig vlak en loopt supernetjes!!! ook het rijplezier is vergroot want zover ik gemerkt heb heeft hij helemaal niet gebokt toen ik weer richting de schuur reed.
het stationair zou in principe voor de grap nog wat lager mogen; maar ik weet niet of er meer stelmogelijkheden zijn gezien die kunststof schroef al maximaal uit staat en de gaskabel iets slap hangt. dus wie daar nog een suggestie voor heeft; kom maar op!
ontsteking stond een half graadje te vroeg en met de stroboscoop precies op 12gr gezet; er schijnt een rubberren profieltje in te zitten om de bout te borgen zodat de verdelerkap niet lostrilt en verschuift, deze was niet aanwezig..
ook bij 2500 toeren was de ontsteking goed; heb het volgens het boekje gedaan en dit was voor mij de eerste keer dat ik met een strobo de ontsteking checkte, idd een erg makkelijk klusje en leuk om te doen.
daarna heb ik hem aan de co-meter gehangen. lambda 1,3%, co 0,24% blokje stond nog steeds best wel te schudden..
voorzichtig draaide ik aan de inbusbout op de lmm; geen resultaat. toen de halve slagen tellen en zover mogelijk uitdraaien; geen resultaat. andere kant op en zover mogelijk indraaien; op een gegeven moment (na 5 slagen ofzo) ging het stationair iets omhoog en de co ging mee..
ik heb hem nu op rond de 2,2% gezet bij stationair; het stationair ging bij deze hoeveelheid co iets omhoog richting de 1500 toeren, ik heb toen de gaskabel gesteld (stond zonder gas geven al iets onder spanning) zodat deze net iets slap hing en dat scheelde al wat toeren; daarna de kunststof schroef onder het inlaatspruitstuk; maximaal uit en 1000 toeren stationair met 2,1/2,2% co.
blok ligt nu volledig vlak en loopt supernetjes!!! ook het rijplezier is vergroot want zover ik gemerkt heb heeft hij helemaal niet gebokt toen ik weer richting de schuur reed.
het stationair zou in principe voor de grap nog wat lager mogen; maar ik weet niet of er meer stelmogelijkheden zijn gezien die kunststof schroef al maximaal uit staat en de gaskabel iets slap hangt. dus wie daar nog een suggestie voor heeft; kom maar op!
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-08-2009 14:00 #794763
door Anjo van den Akker
ohja; had vanmorgen ook de compressiemeter er weer even bij gepakt; cyl 1 kwam nu op 13,8 bar. blijkbaar de vorige keer niet hard genoeg geduwd om het bougiegat af te sluiten:) compressie is dus prima
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
22-08-2009 14:14 #794765
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Loopt onregelmatig
Gasklep op de stelmogelijkheid aan de zijkant (voorkant van de auto) iets nauwer maken? Dan gaat hij ook wat zachter stationair lopen, maar misschien verneuk je dan weer een andere instelling.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-08-2009 22:21 #795013
door Anjo van den Akker
na de tip van Jos (welke hij overigens wel eerst op een andere B200 aan moest wijzen:D) heb ik het stationair onder de 1000 toeren gekregen; ik draaide het stelboutje enkele slagjes terug, startte de auto weer en voila 850 toeren. gelijk de borgmoer vastgezet en eventjes mee wezen rijden.
Jan hij is weer klaar voor je, kom hem maar zsm halen anders hou ik hem zelf:D
bokken van de auto en trillen pook etc allemaal volledig verdwenen; het karakteristieke gedrag van de b200 klopt ook weer helemaal (bij vanaf 3000 toeren vol gas optrekken is normaal accelereren tot 4500 toeren waarna hij ineens wat rapper toeren maakt)
stationair kun je er zowat een glas water op kwijt en het schudden op deellast is ook volledig weg. morgenavond plaats ik de panelen etc weer terug en dan kan ik wat mij betreft tevreden zijn, nu nog even kijken wat Jan er van gaat vinden:)
Jan hij is weer klaar voor je, kom hem maar zsm halen anders hou ik hem zelf:D
bokken van de auto en trillen pook etc allemaal volledig verdwenen; het karakteristieke gedrag van de b200 klopt ook weer helemaal (bij vanaf 3000 toeren vol gas optrekken is normaal accelereren tot 4500 toeren waarna hij ineens wat rapper toeren maakt)
stationair kun je er zowat een glas water op kwijt en het schudden op deellast is ook volledig weg. morgenavond plaats ik de panelen etc weer terug en dan kan ik wat mij betreft tevreden zijn, nu nog even kijken wat Jan er van gaat vinden:)
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
24-08-2009 22:24 #795015
door V300 register
Dus morgen een filmpje van een glas water op een redblock?
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-08-2009 22:25 #795017
door Anjo van den Akker
haha het is jammer dat het blok schuin in de motorruimte zit, hij trilt er denk ik vanzelf vanaf:D
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
24-08-2009 22:46 #795023
door V300 register
Lambda 1.3 en co% 0.24????? Het is geen mager-mix motor,
je moet hem wel wat benzine voeren!
Dat borgplaatje onder de schroef van de stroomverdeler had
die andere garage er natuurlijk onderuitgelaten, nadat men het
ontstekingstijdstip had aangepast.
je moet hem wel wat benzine voeren!
Dat borgplaatje onder de schroef van de stroomverdeler had
die andere garage er natuurlijk onderuitgelaten, nadat men het
ontstekingstijdstip had aangepast.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-08-2009 09:51 #795042
door V300 register
Daarom heeft Anjo hem ook op 2,2 co gezet, als ik het goed begrijp.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
25-08-2009 12:52 #795068
door V300 register
Het venster voor lambda is 0.5-2.0%
Daaruit leid ik af dat 1.25% CO overeenkomt met lambda=1
Ooit aan een CO-meter gecheckt; lambda=0.999 is 1.25% CO.
Daarna het aantal slagen van de CO-schroef in de LMM
geteld en dan kun je hem redelijk nauwkeurig afstellen zonder
meter. Mits de overige zaken in orde zijn natuurlijk.
Daaruit leid ik af dat 1.25% CO overeenkomt met lambda=1
Ooit aan een CO-meter gecheckt; lambda=0.999 is 1.25% CO.
Daarna het aantal slagen van de CO-schroef in de LMM
geteld en dan kun je hem redelijk nauwkeurig afstellen zonder
meter. Mits de overige zaken in orde zijn natuurlijk.
Moderators: Mark Smeets