Loopt onregelmatig

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-08-2009 17:28 #794017 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Loopt onregelmatig
klopt, deze afstelling is bij benadering en as zaterdag nog met de stroboscoop en daarna nog even aan de co meter:)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-08-2009 07:09 #794045 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Loopt onregelmatig
Heeft Jan niet eens gezegd dat zijn garage de ontsteking had vervroegd/verlaat? Zou dat er ook mee te maken kunnen hebben? Hebben zij de verdeler soms de verkeerde kant op verdraaid?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-08-2009 08:19 #794047 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Loopt onregelmatig
Gaat de goede kant op, mooi! :)

De getoonde compressie waarde vind ik wel eng hoog, zelfs de laagste waarde van cilinder 1 is hoger dan nieuw.
Nog effe en het is een zelfontsteker. :crazy1:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-08-2009 09:38 #794049 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Loopt onregelmatig
Jan heeft me netjes vermeld dat de garage de ontsteking 3gr vervroegd had en hij wilde dat graag weer origineel:)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-08-2009 13:38 #794073 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Loopt onregelmatig

AvdAkker;116878 schreef : nou; even wat aparts, de compressie

cyl 1: 11,8 Bar
cyl 2: 13,6 Bar
cyl 3: 14,2 Bar
cyl 4: 13,8 Bar

wat zeggen de b200 specialisten hierover; is de compressie t? hoog om met std ontsteking + brandstofsysteem een goede verbranding te houden of is dit geen probleem?

Volvo Jan;116947 schreef : De getoonde compressie waarde vind ik wel eng hoog, zelfs de laagste waarde van cilinder 1 is hoger dan nieuw.
Nog effe en het is een zelfontsteker. :crazy1:

Er is verschil tussen de statische compressie (die +/- 9,5-10,5:1 die je in de boekjes leest) en de dynamische compressie die je met een compressiemeter meet.

Je moet je dus eerder zorgen maken over het vrij forse compressieverschil tussen de hoogste en de laagste (2.4 bar) dan om de hoogte van de gemeten waarden.

Hoeveel metingen per cilinder heb je gedaan Anjo?

Ik heb zelf met een relatief goedkope compressiemeter altijd wat variatie in de waarden van dezelfde cilinder dus ik meet meerdere keren en dan neem ik het gemiddelde per cilinder aan voor "waar".

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-08-2009 14:42 #794080 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Loopt onregelmatig
dat is t? veel verschil inderdaad.

het ideaal is dacht ik alle cilinders 14 bar, slijtagegrens 11 bar? (maar dan moeten ze wel gelijk zijn binnen 0,5 bar)

Om meetfouten te voorkomen:

Je moet alle bougies eruit draaien en de cilinder waar de meter op aangesloten is moet een X aantal keren gecomprimeerd hebben. Ik hou het zelf op minimaal 5 keer een duidelijke 'stomp' tijdens het draaien van de startmotor. Dit komt neer op 15 tot 20 omwentelingen van de motor. Vaker hoeft niet want dan loopt de meter niet verder op.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-08-2009 16:37 #794102 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Loopt onregelmatig

Bodejodel;116975 schreef : Er is verschil tussen de statische compressie (die +/- 9,5-10,5:1 die je in de boekjes leest) en de dynamische compressie die je met een compressiemeter meet.

Je moet je dus eerder zorgen maken over het vrij forse compressieverschil tussen de hoogste en de laagste (2.4 bar) dan om de hoogte van de gemeten waarden.


Ha, duidelijkheid, dank je!!
Schrok me rot, dacht... hoeveel keer is die kop wel niet gevlakt... of zo.

Dat verschil in compressie van de cilinders verklaard, naar mijn mening, mogelijk de ietwat onzorgvudige loop van het blok, maar niet een eventuele spontane hik.

Olie verbruik heb ik niet echt iets van gemerkt, maar heb er niet veel mee gereden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-08-2009 16:43 #794103 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Loopt onregelmatig

antiekeradio;116982 schreef : Je moet alle bougies eruit draaien en de cilinder waar de meter op aangesloten is moet een X aantal keren gecomprimeerd hebben. Ik hou het zelf op minimaal 5 keer een duidelijke 'stomp' tijdens het draaien van de startmotor. Dit komt neer op 15 tot 20 omwentelingen van de motor. Vaker hoeft niet want dan loopt de meter niet verder op.


zo doe ik het ook, alle bougies eruit, compressiemeter in het bougiegat drukken (is een rubber; moet afdichten) en dan starten tot de meter niet meer verder uitslaat

toch nog even een keer extra kijken naar de klepspeling; het moet toch ergens in zitten..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-08-2009 16:46 #794105 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Loopt onregelmatig
Heb je gereedschap voor dingen als klepspeling en ontstekingstijd Anjo? Ik wil best een keer mee kijken naar die auto. Kan alleen maar leerzaam zijn voor mijn eigen motor om alles even na te lopen. Elke afstelmogelijkheid heb ik zelf al ooit gedaan dus ik weet hoe alles werkt...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-08-2009 16:59 #794108 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Loopt onregelmatig
klepspeling meten wel; ontsteking niet (leen ik bij die garage)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD