Loopt onregelmatig
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
- Berichten: 9
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-

De getoonde compressie waarde vind ik wel eng hoog, zelfs de laagste waarde van cilinder 1 is hoger dan nieuw.
Nog effe en het is een zelfontsteker. :crazy1:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
AvdAkker;116878 schreef : nou; even wat aparts, de compressie
cyl 1: 11,8 Bar
cyl 2: 13,6 Bar
cyl 3: 14,2 Bar
cyl 4: 13,8 Bar
wat zeggen de b200 specialisten hierover; is de compressie t? hoog om met std ontsteking + brandstofsysteem een goede verbranding te houden of is dit geen probleem?
Er is verschil tussen de statische compressie (die +/- 9,5-10,5:1 die je in de boekjes leest) en de dynamische compressie die je met een compressiemeter meet.Volvo Jan;116947 schreef : De getoonde compressie waarde vind ik wel eng hoog, zelfs de laagste waarde van cilinder 1 is hoger dan nieuw.
Nog effe en het is een zelfontsteker. :crazy1:
Je moet je dus eerder zorgen maken over het vrij forse compressieverschil tussen de hoogste en de laagste (2.4 bar) dan om de hoogte van de gemeten waarden.
Hoeveel metingen per cilinder heb je gedaan Anjo?
Ik heb zelf met een relatief goedkope compressiemeter altijd wat variatie in de waarden van dezelfde cilinder dus ik meet meerdere keren en dan neem ik het gemiddelde per cilinder aan voor "waar".
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
het ideaal is dacht ik alle cilinders 14 bar, slijtagegrens 11 bar? (maar dan moeten ze wel gelijk zijn binnen 0,5 bar)
Om meetfouten te voorkomen:
Je moet alle bougies eruit draaien en de cilinder waar de meter op aangesloten is moet een X aantal keren gecomprimeerd hebben. Ik hou het zelf op minimaal 5 keer een duidelijke 'stomp' tijdens het draaien van de startmotor. Dit komt neer op 15 tot 20 omwentelingen van de motor. Vaker hoeft niet want dan loopt de meter niet verder op.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Bodejodel;116975 schreef : Er is verschil tussen de statische compressie (die +/- 9,5-10,5:1 die je in de boekjes leest) en de dynamische compressie die je met een compressiemeter meet.
Je moet je dus eerder zorgen maken over het vrij forse compressieverschil tussen de hoogste en de laagste (2.4 bar) dan om de hoogte van de gemeten waarden.
Ha, duidelijkheid, dank je!!
Schrok me rot, dacht... hoeveel keer is die kop wel niet gevlakt... of zo.
Dat verschil in compressie van de cilinders verklaard, naar mijn mening, mogelijk de ietwat onzorgvudige loop van het blok, maar niet een eventuele spontane hik.
Olie verbruik heb ik niet echt iets van gemerkt, maar heb er niet veel mee gereden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
antiekeradio;116982 schreef : Je moet alle bougies eruit draaien en de cilinder waar de meter op aangesloten is moet een X aantal keren gecomprimeerd hebben. Ik hou het zelf op minimaal 5 keer een duidelijke 'stomp' tijdens het draaien van de startmotor. Dit komt neer op 15 tot 20 omwentelingen van de motor. Vaker hoeft niet want dan loopt de meter niet verder op.
zo doe ik het ook, alle bougies eruit, compressiemeter in het bougiegat drukken (is een rubber; moet afdichten) en dan starten tot de meter niet meer verder uitslaat
toch nog even een keer extra kijken naar de klepspeling; het moet toch ergens in zitten..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.