Stationair op 2 cilinders

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-12-2011 22:40 #892991 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stationair op 2 cilinders

VolvoDaf;189613 schreef : @ Louis Visser: Mooi zo die dwarsdoorsnede van de Weber! Kan je precies dus zien waar wat heen loopt en waar 1 en ander uit hoort te lopen. Snap alleen niets van de deellast verrijking hoe dit hoort te lopen. Helaas staat dat er niet op...wellicht?

Yes, komt uit Haynes techbook weber carburetor manual. Heb evt. PDFje voor je. 'Onze' carburateur heeft geen deellaast verrijking (behalve dan die progression holes die je ziet boven het stationair sproeiertje), dus ik weet ook niet zeker hoe dit aangesloten zit op andere versies.

punkazz;189617 schreef : Dat zeg ik ook, toch? Of eigenlijk laat ik dat achterwege. Ik probeerde uit te leggen dat de stationairschroef iets anders doet dan de CO-schroef.
Plaatje doet me denken aan de V3C carburateur-cursus! Dat materiaal staat overigens in het ledenmenu.

Je hebt helemaal niets verkeerds gezegd hoor! Ik wist echter dat de echte vraag was of de schroef ook invloed heeft op het zuipen, met andere woorden op de mengselverhouding tijdens snelwegritten etc. ;)

Maar all in all de motor loopt nog niet echt helemaal 100% op stationair en je hoort ook wat getik wegkomen rond cylinder 1 als je even flink gasgeeft en dan gas loslaat....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-12-2011 22:48 #892992 door V300 register
Got it! 1 op 8,5 is wel erg veel. Weet je zeker dat je niet teveel toeren aan het maken bent @buster?

edit: ik realiseer me opeens dat ik tegen 2 verschillende mensen aan het praten ben, hebben jullie de auto samen gekocht? :D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-12-2011 22:54 #892994 door V300 register
Hij is van Chiel maar ik help een beetje met klooien ;)

We hebben niet echt een manier om de toerentaltabel na te gaan omdat we geen idee hebben wat het toerental is?! Immers geen toerenteller. Is er een truckje dat je (tijdens het rijden) het toerental kan aflezen?! Moet ik even een multimeter incl spoel regelen en die om bougiekabel 1 hangen o.i.d.?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-12-2011 22:56 #892995 door V300 register
Is idd lastig. Toen ik voor het eerst in een vario reed kreeg ik langzamerhand in de gaten dat ik teveel toeren aan het maken was. Ik kreeg het door toen ik een aantal keer meereed in een andere vario, maar anders had ik het ook niet zo snel in de gaten gehad. Hier een filmpje plaatsen van het optrekken wil nog wel eens helpen.

edit:
waar ik het 't beste aan kon merken:
- toerental zakt te weinig als je gas loslaat/minder gas gaat geven bij 50 km/u (en rond de 80km/u)
- en als je na het afremmen/uitrollen weer vol in de toeren schiet bij optrekken.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-12-2011 23:01 #892996 door V300 register
Denk ook dat toerental het probleem is hoor. Effect van bergrem is minimaal, en de "kickdown" komt ook h??l erg snel in werking, voor het gevoel op 1/3e van het gaspedaal al.

Moeten we maar keertje het tachorelais doormeten en slangen blazen, evt de emvk openhalen maar ik weet niet precies waar ik dan op moet letten.

edit: thnx voor het advies ;) moet Chiel maar even proberen dan.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-12-2011 23:08 #892997 door V300 register
EMVK, 3 woorden: afgebroken rubberen klepjes ;) meestal is de rest nog wel ok?. Er zijn revisiekitjes voor, maar dat wist je denk ik al.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-12-2011 18:53 #893326 door V300 register
Hehehe. Afgebroken klepje in opschakelkant. Thanks punkass.

Klepje met secondenlijm vastgezet, zit zo vast als wat (weten we omdat we het eerst verkeerd deden, en opnieuw los moesten maken).

Alleen na herassemblage schakelt de opschakelkant niet meer boven de X toeren?!?! Deed ie daar voor wel. Komt geen eens spanning te staan over de stekkertjes. Snap er geen klap van. Misschien hebben we een kabelbreuk doen ontstaan of op een of andere manier het tachorelais om zeep geholpen. Kan me eigenlijk niet voorstellen omdat we de stekkertjes gemarkeerd hadden. Nahjah weer ff in het licht verder klooien. We hebben de terugschakelkant maar even afgedopt. (We hadden net zo goed ff 1 stekkertje los kunnen laten maar dat bedenk ik me nu pas.)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-12-2011 21:14 #893332 door V300 register
Volgens mij is hier meer aan de hand. Ik denk dat je de complete emvk moet nakijken en ook de weerstand die over de opschakelspoel zit. Die wil nog wel eens kortsluiting maken en je tacho daardoor opblazen. Ik zou eerst voor een goedwerkende ruil emvk gaan en dan verder kijken mocht het niet opgelost zijn.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-12-2011 23:36 #893382 door V300 register
Waarschijnlijk heb je gelijk Edwin.. Las ook dat je dat ding makkelijk kan fixen door te even een nieuwe diode en transistor op het tachorelais te solderen. Eerst even kijken of ie ook echt stuk is ;) Iemand enig idee welke specs de diode moet hebben? Antiekeradio mss? 1n4001? (Op jou site staat een heel mooie uitleg!)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-12-2011 23:54 #893384 door V300 register
lijkt me stug dat je geen deellastverrijking hebt,heb denk ik nog wel een goede emvk liggen kijk anders even bij maris die is nogal geschikt

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC