Stationair op 2 cilinders
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
23-10-2011 13:34 #631529
door V300 register
Stationair op 2 cilinders is gemaakt door V300 register
Goedendag allen,
afgelopen donderdag hebben een maat en ik met goede moed een witte Volvo 340 gered van de sloop. Echter mankeert er hier en daar nog iets aan het lopen van de motor (1.4L B14.4E naar mijn weten).
De auto heeft zo'n 75000km gelopen maar loopt zeer ruw stationair. We hebben de kleppen gesteld (er waren sowieso geen grote afwijkingen te vinden), en even gekeken naar de bougies en verdeler. Alle bougies vonkten prima mee en de rotor is nog praktisch nieuw. We kwamen er achter dat cilinder 3 en 4 niet mee doen bij stationair (je kan de bougiekabels lostrekken zonder dat er iets veranderd aan het toerental). De motor loopt ook raar rond de 40-50kmph. Als je nog harder rijdt loopt hij echter weer prima en hij haalt z'n top van 150kmph ook wel, wat er op zou duiden dat op hogere toeren alle cilinders mee doen (toch?).
Ik zat zelf te denken om een compressietest te doen op alle cilinders, en dan de waarden te vergelijken. Heeft iemand enig idee waar je dit kan doen (liefst rond de stad groningen of midden-drenthe)?
Als er verder nog idee?n of tips zijn over het probleem, of things-to-do na het aanschaffen van de auto, zijn die HEEL HEEL erg welkom! :yesyes: Alvast bedankt.
afgelopen donderdag hebben een maat en ik met goede moed een witte Volvo 340 gered van de sloop. Echter mankeert er hier en daar nog iets aan het lopen van de motor (1.4L B14.4E naar mijn weten).
De auto heeft zo'n 75000km gelopen maar loopt zeer ruw stationair. We hebben de kleppen gesteld (er waren sowieso geen grote afwijkingen te vinden), en even gekeken naar de bougies en verdeler. Alle bougies vonkten prima mee en de rotor is nog praktisch nieuw. We kwamen er achter dat cilinder 3 en 4 niet mee doen bij stationair (je kan de bougiekabels lostrekken zonder dat er iets veranderd aan het toerental). De motor loopt ook raar rond de 40-50kmph. Als je nog harder rijdt loopt hij echter weer prima en hij haalt z'n top van 150kmph ook wel, wat er op zou duiden dat op hogere toeren alle cilinders mee doen (toch?).
Ik zat zelf te denken om een compressietest te doen op alle cilinders, en dan de waarden te vergelijken. Heeft iemand enig idee waar je dit kan doen (liefst rond de stad groningen of midden-drenthe)?
Als er verder nog idee?n of tips zijn over het probleem, of things-to-do na het aanschaffen van de auto, zijn die HEEL HEEL erg welkom! :yesyes: Alvast bedankt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 7
23-10-2011 14:51 #890161
door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Stationair op 2 cilinders
Niet waarschijnlijk, maar misschien toch nazien; verkeerde bougievolgorde (1,3,4,2: 1 zit aan schutbordzijde en aan spatbordzijde van de rotor, rotorvolgorde is met de klok mee als je er bovenop kijkt)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
23-10-2011 16:19 #890163
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stationair op 2 cilinders
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 7
23-10-2011 17:40 #890168
door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Stationair op 2 cilinders
Dit is ok. Dan is een compressietest mogelijk zinvol. Verbruikt ie olie tijdens het rijden of is er sprake van veel onderdruk?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
23-10-2011 19:45 #890179
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stationair op 2 cilinders
Nee, verbruikt vooralsnog (250 km) geen olie
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
23-10-2011 19:49 #890180
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Stationair op 2 cilinders
geen vacuumlekken?
Spuit eens goed rond in de motorruimte met remmenreiniger of deodorant, ook vooral langs pakkingen en slangen e.d.
als de motorloop verandert, trekt de motor ergens valse lucht
Spuit eens goed rond in de motorruimte met remmenreiniger of deodorant, ook vooral langs pakkingen en slangen e.d.
als de motorloop verandert, trekt de motor ergens valse lucht
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
23-10-2011 21:52 #890190
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stationair op 2 cilinders
Plantenspuit-test gedaan maar levert niks op. Ook WD-40 op alle inlaatpakkingen gespoten. Motorloop veranderde daar niet van. Misschien toch iets mis met de compressie. Maar dan zou de auto nooit zijn topsnelheid kunnen halen, toch?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
24-10-2011 16:51 #890219
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stationair op 2 cilinders
check ook of de restrictie nog aanwezig is in de dunne slang tussen carburateurvoet en de kleine aansluiting op de carterontluchting. Als deze slang vervangen is zonder dat de restrictie is overgezet, heb je ook precies dit probleem. Een zware luchtlek langs de rembekrachtiger kan het ook veroorzaken.
als de auto volgas goed loopt en gewoon zn top haalt is het binnenwerk van de motor in principe gezond. Wel is het slecht voor de motor om met zo'n grote verstoring van de mengselverhouding te blijven rijden.
de tip is om te beginnen met het afdoppen van alle vacuum aansluitingen (eigenlijk alle luchtaansluitingen op het inlaatspruitstuk dus).
Als de motor dan w?l goed af te stellen is kun je gaan checken welke slang de oorzaak is van de lekkage.
als de auto volgas goed loopt en gewoon zn top haalt is het binnenwerk van de motor in principe gezond. Wel is het slecht voor de motor om met zo'n grote verstoring van de mengselverhouding te blijven rijden.
de tip is om te beginnen met het afdoppen van alle vacuum aansluitingen (eigenlijk alle luchtaansluitingen op het inlaatspruitstuk dus).
Als de motor dan w?l goed af te stellen is kun je gaan checken welke slang de oorzaak is van de lekkage.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
24-10-2011 18:52 #890237
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Stationair op 2 cilinders
Wat is die restrictie eigenlijk, een soort flametrap zoals op een 240? Hij zat er naar goed geheugen wel tussen.
Hoe dop je de vacu?maansluitingen het beste af? We hebben zo geen puntvormige rubbertjes of iets dergelijks liggen.. en ik neem aan dat je je vinger er niet op wilt houden. Ik had wel even geprobeerd de vacu?m slangen dicht te knijpen, en er veranderde niets bij de slang naar de rembekrachtiger maar bij de slang richting EMVK/klepdeksel begon hij wel stationair significant anders te lopen (maar nog niet spectaculair vloeiend). Ook is er op hogere snelheid bij het loslaten van het gas een hele hoge aflopende fluittoon te horen.
Hoe dop je de vacu?maansluitingen het beste af? We hebben zo geen puntvormige rubbertjes of iets dergelijks liggen.. en ik neem aan dat je je vinger er niet op wilt houden. Ik had wel even geprobeerd de vacu?m slangen dicht te knijpen, en er veranderde niets bij de slang naar de rembekrachtiger maar bij de slang richting EMVK/klepdeksel begon hij wel stationair significant anders te lopen (maar nog niet spectaculair vloeiend). Ook is er op hogere snelheid bij het loslaten van het gas een hele hoge aflopende fluittoon te horen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-10-2011 19:06 #890241
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Stationair op 2 cilinders
oh je kan dat makkelijk dichtdrukken met je vinger hoor. anders een los stukje slang op schuiven die je dubbel vouwt en dichthoud met een stuk tape/tyrip eromheen
de restrictie zit in de slang na het tussenstuk op de carburateurvoet, de dikke slang gaat naar EMVK en de dunne richting het kleppendeksel, daar moet de restrictie in zitten. als je op die laatste slang blaast merk je gelijk of hij er wel/niet in zit, de restrictie heeft een doorlaat van ?1mm
fluittoon kan van alles zijn, zelfs gerelateerd aan het vacuum omdat je bij gas los het grootste motorvacuum cre?ert, zou hem dus eerst goed stationair aan het lopen krijgen en daarna verder kijken..
de restrictie zit in de slang na het tussenstuk op de carburateurvoet, de dikke slang gaat naar EMVK en de dunne richting het kleppendeksel, daar moet de restrictie in zitten. als je op die laatste slang blaast merk je gelijk of hij er wel/niet in zit, de restrictie heeft een doorlaat van ?1mm
fluittoon kan van alles zijn, zelfs gerelateerd aan het vacuum omdat je bij gas los het grootste motorvacuum cre?ert, zou hem dus eerst goed stationair aan het lopen krijgen en daarna verder kijken..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets