show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

1982 Volvo 343 1.4 Winner van ThijsL

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-12-2012 17:13 #919248 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1982 Volvo 343 1.4 Winner van ThijsL
gezien de omschrijving en plaats van het geluid kan dat haast niet anders :+

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Alex (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-12-2012 17:27 #919249 door Alex (GAST)
Beantwoord door Alex (GAST) in topic 1982 Volvo 343 1.4 Winner van ThijsL

volvofiel;209408 schreef : is het niet je uitlaat die tegen de bladveer of kriksteun rammelt?


Inderdaad.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-12-2012 20:24 #919254 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic 1982 Volvo 343 1.4 Winner van ThijsL
Heb je de temperatuur nog eens gecontroleerd? Als de meter correct is, draait hij namelijk veel te koude. Je moet het in de cabine met dit weer gewoon oncomfortabel heet kunnen krijgen met de verwarming op max na een lange snelwegrit.


Blijf het met de kachel op max een beetje lafjes, lauw, en is ook die bovenste radiatorslang niet gloeiend heet, dan is je thermostaat toch slecht hoor!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-12-2012 10:52 #919327 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1982 Volvo 343 1.4 Winner van ThijsL
Ok, dan valt het gelukkig allemaal mee :).
Dien/kan ik de uitlaat nog wat strakker zetten, of kan ik het beter zo laten?

Wat betreft de temperatuur, na een heel kort stukje was de slang gewoon nog koud (ook niet lauw). Op het stukje v??r de thermostaat voelde hij wel al warm aan, de thermostaat lijkt dus wel te werken.
Edit: De verwarming lijkt ook gewoon goed warm te worden; heb hem nog niet op de maximale stand gehad, iets over de helft is al warm genoeg ;).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-01-2013 14:47 #919752 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1982 Volvo 343 1.4 Winner van ThijsL
De temperatuursensor lijkt inderdaad het probleem. De laatste tijd valt hij wel eens weg, soms doet hij het wel normaal :hmmz:. Kan ik makkelijk bij de sensor komen, wellicht eens kijken of vuil rond de sensor zit oid?

Verder eens de olie gaan vervangen, die ziet er toch aardig zwart uit... Nu las ik hier al dat dat redelijk makkelijk is (ook zonder brug), alleen heb ik geen sleutels voor de carterdop en oliefilter..
Voor de oliefilter is de 'ram een lange schroevendraaier erdoorheen'-techniek vast wel te doen, maar is vastzetten met de handen daarna voldoende?
In het bovengenoemde topic werd nog gezegd dat de carterplugring een afwijkende maat heeft? Klopt dit? En zo ja, wat is dan de maat / kan ik deze bij de automaterialenboer gewoon krijgen (anders even langs volvo-dealer)?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-01-2013 15:10 #919753 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1982 Volvo 343 1.4 Winner van ThijsL
oliefilter draai je vaak gewoon met de hand los hoor.
Anders even een stukje gereedschap halen...
toevallig enkele maanden geleden bij de Lidl in de aanbieding voor een tientje. Een lange strip met punten ingestanst, die strip is vervolgens gebogen tot een U-vorm waarna je beide uiteinden in een soort moer steekt. Als je deze moer aandraait wordt de U steeds kleiner.
Beetje lastig uit te leggen, maar het komt erop neer dat je die U rond het filter legt, moer aandraaien totdat de strip strak om het filter zit en dan draai je 'm zo los.

Google maar eens op "gereedschap oliefilter" o.i.d.

Echter tot nu toe heb ik bij alle auto's hier het filter nog altijd gewoon met de hand losgekregen en weer vastgezet (zonder lekkage). Gewoon zorgen dat het oliefilter en je handen schoon zijn (even ontvetten) en dan heb je heel wat grip hoor.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-01-2013 15:35 #919754 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1982 Volvo 343 1.4 Winner van ThijsL
De carterplug is vierkant en met een ratel en eventueel een verlengstuk (1/2" dacht ik) zo los te draaien.
De ring van de carterplug hoeft niet altijd vervangen te worden, wanneer deze niet kapot gedraaid is kan je de huidige ring gewoon opnieuw gebruiken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-01-2013 16:02 #919755 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1982 Volvo 343 1.4 Winner van ThijsL
Met de hand los draaien lukt meestal wel. Ik heb het 1 keer met een schroevendraaier gedaan (dwars door het filter heen) en toen bleek het nieuwe filter niet te passen. Dat was niet leuk, op zondag :(

Vastzetten sowieso handvast. Ringetje kan je omdraaien.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-01-2013 18:55 #919758 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1982 Volvo 343 1.4 Winner van ThijsL
het ringetje kost 10 cent, beetje zonde om die over te slaan als je er na een week achter komt dat 'ie olie lekt... dan kun je alles weer opnieuw doen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-01-2013 22:10 #919760 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1982 Volvo 343 1.4 Winner van ThijsL
Vergeet het beetje olie (vinger in de nieuwe olie bus dopen en dan smeren) op de rubber rand van het oliefilter niet ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD