1982 Volvo 343 1.4 Winner van ThijsL
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Verder bestaan de rubbers rond de deurgrepen nog uit wat losse stukjes, die moeten nog eens vervangen worden.
Het blokje is inderdaad een B14.3E.
Op de rit van Eindhoven naar Z-Limburg liep de temperatuur wel langzaam richting het rode gebied (+/- 100-110 gereden), dus maar de verwarming aangezet (warmste dag van oktober met de verwarming aan :crazy1:), toen kroop 'ie weer richting de N. Hopelijk is het de thermostaat en niet iets ergers. Binnen de bebouwde kom komt hij ongeveer tot 1/4 (halverwege de C en N dus), dus ik acht de kans redelijk groot. Ik heb gelezen dat de thermostaat een redelijk makkelijk klusje is, dus hopelijk lukt het mij dan ook. Dan meteen maar even de koelvloeistof vervangen, welke kan ik hier het beste voor nemen?
Verder meende ik geluid te horen achterin, dus toch maar eens onder de auto gekropen en de kap bij de vario losgehaald. Beide riemen zagen er naar mijn idee nog goed uit, dus hier lag het gelukkig niet aan. Wel nog de schil van een walnoot gevonden, misschien 'n eekhoorn ofzo laten schrikken

Verdere tips waar ik nog op moet letten of aan moet denken zijn natuurlijk altijd welkom!
To do (buiten 'normaal' onderhoud):
zsm: thermostaat + koelvloeistof vervangen;
Niet al te lange tijd: Rubbers deurgrepen vervangen, misschien re-spiegel erop;
Langere termijn: Plaatwerk aanpakken (nu niet de financi?n en kunde/kennis voor).
- V300 register
- Verbannen
-
Waar ik nog op zou letten is de remvloeistof, die behoort iedere twee jaar zo'n beetje vervangen te worden maar dat interval wordt bijna nooit aangehouden met verslechterd renversalen tot gevolg (eerder wegvallen van de remdruk).
Hij ziet er nog strak uit dus is het onderhoud zeker waard, ik heb mezelf ook geleerd te sleutelen aan de hand van dit forum dus dat moet geen enkel probleem vormen

- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Iemand misschien een idiot-proof beschrijving? Ik wil graag zo veel mogelijk leren zelf te doen, maar natuurlijk niet het beestje in de soep laten lopen.
- V300 register
- Verbannen
-
zijvlakken moeten we hebben..

maar als je nog geen 'knikken' in het buitenvlak van de riem kunt voelen, en de zijkanten zien er niet afgebrokkeld uit... zal het wel prima zijn.
schijfafstand checken, en gaan met de banaan weer.
- Alex (GAST)
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
ThijsL;207182 schreef : Verder over het koelsysteem; ik lees op het forum vaak over 'even' doorspoelen, maar voor een leek als mij weet ik niet of het zo gemakkelijk is..
Iemand misschien een idiot-proof beschrijving? Ik wil graag zo veel mogelijk leren zelf te doen, maar natuurlijk niet het beestje in de soep laten lopen.
Zoek eerst eens op of het KVS-circuit zelf ontluchtend is. Als dit zo is, stelt het echt niks voor.
Als het niet zelf ontluchtend is is het nog niet moeilijk, alleen even je hoofd er bij houden.
- Maak de onderste radiatorslang los, en laat de oude koelvloeistof weglopen.
- Maak de onderste radiatorslang weer vast (uiteraard met slangklem).
- Giet pure nieuwe koelvloeistof (of verdunde antivries) in het reservoir tot het maximum niveau.
- Laat de auto lopen, en giet koelvloestof bij voordat het onder minimum niveau daalt. Na 1 of 2 keer bijvullen zal dit stabiliseren.
- Maak de onderste radiatorslang los, en laat de oude koelvloeistof weglopen.
- Open alle ontluchtingsnippels.
- Maak de onderste radiatorslang weer vast (uiteraard met slangklem).
- Giet pure nieuwe koelvloeistof (of verdunde antivries) in het reservoir tot het er bij het onderste ontluchtingsnippel uitkomt.
- Sluit de ontluchtingsnippel.
- Vul KVS bij tot het uit de volgende ontluchtingsnippel komt, en sluit deze weer.
- Etc.
- Vul bij tot het maximum, en laat de motor lopen. Houd in de gaten of het KVS-niveau constant blijft, anders bijvullen.
Als je gaat spoelen doe je dit eigenlijk 2 keer. Eerst vul je de zaak een keer met (gedemineraliseerd)water, en laat je de auto lopen tot hij warm is. Daarna laat je het water er uit en vul je het systeem opnieuw, maar nu met koelvloeistof.
Ik weet trouwens niet echt wat jou auto voor systeem heeft. De eerste types 343 hadden dacht ik een niet-zelfontluchtend systeem, en de latere 340's een zelfontluchtend systeem.
- V300 register
- Verbannen
-

Deze heeft een zelfontluchtend systeem, hij heeft het expansievaatje bovenop het binnenscherm ( zie ook hier ).
Nu even tijd maken/vinden (zit doordeweek op kamers) en thermostaat + kvs en slangenklemmetjes halen, dan hoop ik dat het redelijk snel gedaan is.
- V300 register
- Verbannen
-
De 'koelvloeistof' die eruit kwam was bruin water (denk ik) (zie foto)... Na een aantal keer met water door te spoelen werd het al minder, maar helemaal kreeg ik het nog niet weg..
De motor maar even laten afkoelen en in de tussentijd de rubbertjes rond de deurgrepen vervangen. Heb een paar oude gekregen, niet perfect, maar een stuk beter dan de 'stukjes' die er nu omheen hingen. Dus begonnen met de deurpanelen los te halen, hierachter zat doorzichtig plastic op geplakt (zie foto), is dit normaal? Helaas bij het hoekje loshalen wel wat ingescheurt, maar ging erna weer aardig goed terug erop. Het terug plaatsen van het paneel ging nog niet zo makkelijk, onder het voorste ruitje zat een rubber die ?ver het paneel moest. Met wat gepruts de deurpaneel maar zo goed mogelijk erin gezet en de rubber er toen overheen gewipt, dit bleek de makkelijkste aanpak.. Andere deur ging dus uiteindelijk veel sneller.
Ook nog een rechterspiegel erop gezet, dit doet misschien wat afbreuk aan het originele karakter van de Winner, maar ik merkte dat ik toch wel vaak naar een 'lege' hoek keek.
Hierna de thermostaat vervangen en nog een keertje met water gespoeld en uiteindelijk met koelvloeistof gevuld. Hierna een ritje gemaakt, maar de motor lijkt nog steeds niet helemaal warm te worden, hij staat meer richting de 'C' dan de 'N'... Een klein stukje snelweg gereden, waar de temperatuur wel iets begon op te lopen. Eenmaal van de snelweg af daalde hij weer n beetje.
Waar kan het nog eventueel aan liggen? Ik heb voor de rest nog geen vloeistoffen vervangen oid..
Verder begaf de achterruitverwarming het na 5 seconden oid. De zekering zag er nog normaal uit, maar toch even voor de zekerheid vervangen, maar geen resultaat. Het 'klemmetje' waar de zekering tussen zit, lijkt wel wat losser te zitten dan de anderen.. Zou het hier aan kunnen liggen, of zijn er nog andere zaken waar ik op moet letten?
Verder nog te doen: even onder het dashboard kijken, van de blazers op de voorruit doet alleen de linker het. Waarschijnlijk zit een buis hier verkeerd, dus dit is hopelijk snel opgelost.
Daarnaast ook een setje achtergordels gekocht, deze moeten er ook nog in.
De fotootjes:
De 'koelvloeistof' die eruit kwam (de stukjes die erin drijven, komen dat het bakje niet schoon was vantevoren):
De oude en de nieuwe thermostaat:

De binnenkant van de deur, met het plastic:
Aan het werk met de deur:
En mijn vriendin heeft ook een handje geholpen:
Uiteindelijk een middag bezig geweest, met als best zichtbare resultaat de rechter spiegel :hmmz:.