show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

1982 Volvo 343 1.4 Winner van ThijsL

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-11-2012 09:47 #918133 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1982 Volvo 343 1.4 Winner van ThijsL
Bij mij was het draadje bij eht scharnierpunt in de kofferklep gebroken. Easy fix.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-11-2012 10:55 #918294 door V300 register
Dacht nog 'even' gordels achter in te bouwen, maar dit resulteerde in een gevecht met die plastic dopjes (die in de gaten voor de bouten van de gordels zaten), die wilden er dus echt niet uit :snif:... Na een hoop gewrik, gezucht en nog meer wrikken dus uiteindelijk wel gelukt :). Helaas heeft een enkel dopje van het zijpaneel achter het ook niet gered, maar met de bank omhoog zie het niet :no_comment:.
De gordels zelf gingen er wel makkelijk in, dat scheelde dan wel weer.

Ook nog even naar de blazers voor de voorruit gekeken. Links deed hij het wel, maar rechts niet. Dashboardkastje eruit gehaald en even eronder gedoken, alles zag er goed uit. Stangetje vanaf de keuzedraaihendel (of hoe dit genoemd wordt) bewoog ook gewoon netjes. Maar eens met wat vingers in de blazer richting de vloer gevoeld, het klepje bleek hier wat te klemmen. Deze handmatig 'terug' gezet en het werkte inderdaad. Op 'Off' zetten werkt nu eveneens prima, alleen als hij helemaal naar links (op 'Floor') wordt gezet klemt hij weer wat. Oplossing (voorlopig?): als hij op 'Floor' heeft gestaan even het klepje handmatig terug duwen :D.

Daarnaast ook even een goed stuk gereden, even naar de bios in Belgi? en meteen tanken :D. Heb er 98 ingegooid, voor een auto die de laatste tijd (jaren?) weinig heeft gereden leek met dit wel goed.
De motor komt nu lekker snel op temperatuur, het tellertje beweegt al snel. 'Op temperatuur' is wel een stukje voor de 'N', hij raakt net niet het linkerpootje van de 'N'. Ik dacht gelezen te hebben dat dit vrij normaal is voor 343's? De kachel wordt ook goed warm (zeg maar gerust subtropisch :f).
Op de snelweg ong. 120 gereden (130 op de teller), toen liep de temperatuur heel langzaam op richting de 'N'. Ik had het idee dat hij daar wel op bleef, maar toen moest ik alweer de afrit hebben, dus zeker weten doe ik het niet... Bij de afrit daalde de temperatuur wel weer snel naar het 'normale' niveau, dit leek me wel erg snel (binnen een paar honderd meter)?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-11-2012 13:15 #918297 door V300 register
Euro 98 is sowieso aan te raden met jouw blok. Zoek maar eens op octaangetal.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-11-2012 13:06 #918429 door V300 register
Ik heb het nog eens (wat uitgebreider) opgezocht en blijkbaar de vorige keer niet zo goed gelezen.

De garage waar ik hem kocht zei dat 95 wel kon, mocht 'ie dan toch gaan pingelen er dan maar 98 ingooien voor een keer...
Dat toen toch nog snel opgezocht en heb ik hier dus iets te snel gelezen, namelijk alleen dit: "Algemeen: vanaf B14.2E '81 minimaal RON 95, daarvoor RON 98."
Maar dus niet de kanttekening ("Modeljaren '82 en '83 B14.3E: ignition time advance 6 graden")... :hmmz:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-12-2012 11:24 #919075 door V300 register
Na een paar korte ritjes gisteren weer eens een flink stuk gereden, Z-Limburg naar Tilburg. Op de snelweg liep de temperatuurmeter h??l langzaam naar de N en bleef daar wel ongeveer hangen. Binnen de bebouwde kom komt de temp-meter ongeveer tot een kwart, komt wel vrij snel al in beweging.
Vanochtend van Tilburg naar Veghel gereden. Lang stuk 80, hierbij liep de temp-meter terug naar het begin van het 'groen'. Verwarming had ik amper aan staan (iets hoger dan de helft, net warme lucht en op standje 1), dus deze lijkt mij niet teveel warmte te 'pakken'.

Dat de temp-meter zo ver terug loopt lijkt me niet de bedoeling en baart we wel wat zorgen. De thermostaat is niet lang geleden vervangen, dus daar lijkt de oorzaak niet te zitten. De verwarming wordt ook gewoon warm. Wat zou het nog kunnen zijn? Nog zaken die ik moet nakijken?
Eventueel zou het kunnen dat het spoelen niet goed genoeg is gebeurd en er nu rotzooi los is gekomen?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-12-2012 11:42 #919077 door V300 register
Temperatuursensor?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-12-2012 12:00 #919078 door V300 register
Overigens betekent thermostaat net vervangen niet dat ie niet stuk is. Been there, done that.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-12-2012 14:50 #919080 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1982 Volvo 343 1.4 Winner van ThijsL
de meter van het oude dashboard staat erom bekend niet al te nauwkeurig te zijn.
Worden de koelslangen goed warm? Ook de slang waar de thermostaat in zit?

Wordt deze slang na de koude start al direct lauw of blijft hij eventjes koud en pas na een minuut of 5/10 (hoe lang duurt dat bij een B14?) op te warmen?

Als de thermostaat open blijft staan betekent dat dat al direct na de start koelwatercirculatie is en dat is niet de bedoeling. Als het eventjes duurt voor de slang begint op te warmen en de kachel wordt goed heet, zou ik me niet al te druk maken.

Mijn 343'tjes hadden ook een meter die niet verder ging dan 1/3 of 1/4.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-12-2012 16:00 #919084 door V300 register

punkazz;209231 schreef : Temperatuursensor?

Ok, noob-question: waar kan ik hem vinden en eventueel testen..?

Overigens had ik vanochtend wel m'n telefoon aan de lader via de sigarettenaansteker. Ik neem aan dat dit geen invloed kan/mag hebben op de temp-sensor/meter?

Lucluc;209232 schreef : Overigens betekent thermostaat net vervangen niet dat ie niet stuk is. Been there, done that.

Ik heb geen (kook)thermometer, dus wordt moeilijk testen. Kan evt aan de hand van dit verhaal enigszins schatten of hij werkt...
Edit: Of uiteraard eerst aan de slangen voelen...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-12-2012 09:52 #919204 door V300 register
Na 2 ritjes nog even een update:
Na het starten komt hij aardig snel op temperatuur, het metertje begint na een paar honderd meter al in beweging te komen. De verwarming is dan ook gewoon warm. De temp-meter komt dan tot ong. een kwart.
Als ik dan een stukje gereden heb met 70/80/90 lijkt de temperatuur (op de meter) weer iets te dalen. Het lijkt alsof hij teveel koelt..? :hmmz2: Een wintergrille lijkt me dan wel een oplossing, deze heb ik nu nog niet. Een stuk karton achter de grille vastmaken is voldoende, toch?

Maar ik blijf het vreemd vinden dat hij kouder wordt tijdens het rijden. Is er een manier waarop ik de senor makkelijk kan testen?
Of eventuele andere zaken waar het aan kan liggen?

Even fotootjes ter illustratie:

Ongeveer 90 rijdend, heeft nog iets verder naar links gestaan tijdens het rijden, echt aan het begin van het 'groen':

Direct na het rijden, dit is ongeveer 'normale' temp. (misschien klein beetje warmer):

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC