show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

1981 343 2.0 GLS

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-05-2012 22:46 #908729 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1981 343 2.0 GLS
Zo, hij staat weer in de straat!
Woensdagavond opgehaald. Accu erin, 4 sec. starten en toen sloeg de motor aan (en direct weer af). Nog eens 2 seconden starten en hij liep als een klokje :)
Toch knap, na al die maanden stilstand.

Afijn, eens even zien hoe het beestje zich houdt. Ik vind de motor nog iets aan de luie kant maar dat kan ook aan mij liggen.

Nu eerst de koppeling maar eens; ik wil proberen om die nog anders af te stellen. Maar omdat de koppeling pas pakt als je voet al van de vloer is (en je denkt dat de koppeling al helemaal los is), vraag ik me af of dat nog wel kan.
We zullen zien :)

De TC zei:

Je kunt onder de auto de koppelingsvork naar voren duwen tot op het moment waar het druklager tegen de drukgroep aanzit, dat is de goede afstelling voor de kabel

Weet iemand hoe je kunt voelen wanneer het druklager tegen de drukgroep aanzit?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Laurens Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-05-2012 23:02 #908730 door Laurens Post
Beantwoord door Laurens Post in topic 1981 343 2.0 GLS
Dan moet je harder drukken, dan gaat hij zwaarder.

Met welke auto ben jij zondag van de partij?

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-05-2012 23:11 #908731 door 16673-dummy
Zondag ga ik navigeren bij Chris in de auto. Ik rijd dus niet zelf :)
Vorig jaar reed Chris met mij mee, nu is het toevallig andersom. Voor ons wel een beetje een thuiswedstrijd natuurlijk, haha :D

Maar begrijp ik goed dat die vork eerst dus een soort "vrije slag" heeft, en zodra ik weerstand voel komt het druklager tegen de drukgroep en moet ik op dat moment de kabel vastzetten? En welke kant moet ik die vork opduwen?

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-06-2012 21:46 #908983 door 16673-dummy
De vakantie naar Zwitserland gaat niet door dus ik kan de planning voor deze auto wat aanpassen :)
De druk is van de ketel en maar goed ook, want ik heb het echt te druk om nog deze maand met de auto aan de gang te gaan (en de maand is net begonnen, oeps...).

Lijstje:
- Koppeling afstellen/vervangen
- Kleppen stellen, motor voelt lui aan
- Voorpijp platmeppen zodat ook scherpe bochten naar links geruisloos gaan
- Carburateur loshalen, gasklep gaat erg zwaar open en zit vast na afzetten van de motor. Ik denk dat er een veertje stuk is o.i.d.
- Indien nodig ontstekingstijdstip afstellen, ik vind de motor nog niet 100% netjes lopen maar misschien verandert dat als de kleppen zijn gesteld
- Vakantie houden en me voorbereiden op een nog drukker jaar dan afgelopen collegejaar :D

Of en wanneer het plaatwerk aangepakt wordt is nog onduidelijk. Ik wil eerst de "vakantie" (ik kan het beter onderwijsvrije periode noemen :woops:) maar eens doorkomen en dan zie ik wel verder.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-06-2012 21:07 #909106 door 16673-dummy
Zo, had net even de tijd om de 343 op de oprit te zetten en voor het eerst sinds de stalling even vloeistoffen te controleren, rondje om de auto te lopen etc.

allereerst een foto van de wagen met de goede voorbumper erop. Die bumper is niet zo mooi meer, maar stukken beter dan die erop zat (MY 82-85 zonder chroomplaten).

Ook heb ik de hoedenplank eruit gegooid. Niets meer waard dat ding, die is echt 100% afgeschreven. Had nog wel de plank van mijn eerste 343DL liggen, die had ik al eens gerepareerd en die heb ik nu in deze GLS gezet. Ziet er stukken beter uit en scheelt een bak herrie!

Verder irriteerde ik me al een poos aan de wel-niet-wel-niet aanjager, die viel zo ineens uit om later weer aan te gaan. Tijdens mijn inspectierondje bleek dat de zekering op het punt stond eruit te vallen. Vandaar...:p

Tot slot een fotootje van m.i. de mooiste klokkenset van de 300-serie

Het klokje blijft een vaag ding; ik hoor en zie hem niet lopen, maar toch geeft hij steeds een andere tijd aan. Op de een of andere manier tikt het ding af en toe wel, en af en toe niet.

Edit: ohja, voor de spotters; deze 343 is morgen tussen 8.00 en 9.00 uur op de a18/a12/a50 te spotten, en vanaf 16.30 weer op de a50/a12/a18. Morgen een dagje Apeldoorn en ik wil deze 343 wel eens proberen. Ik hoop dat 'ie me er zonder problemen heen brengt. Moet goed gaan.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-06-2012 23:27 #909113 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1981 343 2.0 GLS
elektromechanisch pruts klokje dus. dat effect hebben de klokjes van de eerste jaren 343 ook.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2012 15:56 #909178 door 16673-dummy
ja dat zal het zijn Wouter. Elke keer als je instapt is het weer een verrassing hoe laat het is :)

Ik heb nog een vraagje en vond die te klein om er speciaal een nieuw topic voor te openen. De banden onder de 343 zijn erg oud; voorbanden van 1996 en achter van 2003. Omdat je dat goed kunt merken (je dweilt echt dramatisch de bocht uit) heb ik laatst van iemand 4 goede Continentals gekregen. 1 jaar oud, 2x 7,5 mm (gewoon nieuw dus) en 2x 4mm.
De rubber rand (die tegen de velg geklemd zit) is wel bij 2 banden iets beschadigd. Maakt dat iets uit?
En kan ik de halfsleetse banden het beste v??r of achter monteren?

De bandjes die er nu onder liggen zijn verder prima, niet vierkant o.i.d. Ik ben gisteren eens tot 120km/h gegaan en de auto ligt dan nog erg stabiel op de weg, ook geen trillingen o.i.d.
Ik wil dus ook de originele velgen behouden en die 'nieuwe' banden er omheen leggen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-06-2012 16:58 #909180 door V300 register
Zolang die rubber rand er niet voor zorgt dat je band eenmaal op de velg langzaam leegloopt lijkt het mij niet zo'n punt.

Ik zou de 'slechtste' banden vooraan monteren.

De bandjes onder mijn Daf hadden een behoorlijk vervormd karkas van het lange staan. Op de lange duur doet UV-straling een band ook geen goed. Ondanks juiste bandenspanning leken ze behoorlijk 'plat' en het effect was hetzelfde als jij beschrijft; tijdens een regenbui was de aquaplaning als 'zeer zorgelijk' te omschrijven ;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-06-2012 19:05 #909184 door V300 register
Joost,

Zolang de buitenzijde van de randen, waar hij mee tegen de veld komt, niet beschadigd zijn zal het met het leeglopen wel meevallen. Wel even in de gaten houden of de rand wel rond is. Anders zou het karkas of het staal wel eens vervormd kunnen zijn en dan zou ik ze gevoegelijk afschrijven.

Eigenlijk beschadigd deze rand alleen bij ondeskundige (de-)montage, zeker in deze bandenmaat. Anders gezegd; bij twijfel -> AFVOEREN.

Waarom koop je er anders niet twee nieuwe bij? Kan niet in je portomonee kijken maar je banden zijn eigenlijk wel het enige kontakt tussen auto en weg. Wanneer het daar fout gaat kan het eigenlijk alleen maar duurder worden.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2012 21:23 #909195 door 16673-dummy
Drie jaar geleden heb ik nieuwe banden gekocht voor mijn 345, nu na 15.000 km zijn die nauwelijks afgesleten maar ze zijn wel vierkant als de wagen weer een poos gestaan heeft. En dat vind ik zonde. Ik rijd zo weinig en mijn auto's staan zo vaak langdurig stil dat de banden bij mij vervangen moeten worden wegens leeftijd en niet wegens slijtage.
Omdat die Continentals ?rg goedkoop waren en nog bijna nieuw heb ik die maar meegenomen.

Maar bedankt voor je antwoord, ik zal morgen even foto's maken van de beschadigingen. Misschien kun je er dan al iets aan zien?

Verder was ik niet van plan om veel aan de auto uit te geven, misschien nog wat spuitwerk eind van de zomer. Afgelopen winter heb ik veel aan de auto gedaan om de techniek weer in orde te krijgen, dus de grote uitgaven heb ik al wel gehad. Misschien straks de koppeling nog maar dat doe ik toch zelf, heb ik alleen nog brughuur en sleutelbegeleiding nodig.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC