show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

1981 343 2.0 GLS

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-02-2012 11:10 #899944 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1981 343 2.0 GLS
Ik heb anders een paar jaar geleden ook een behoorlijke tijd lopen vloeken en tieren op de 340-koppeling hoor.
De tand des tijds zet dingen goed vast...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-02-2012 19:32 #899973 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1981 343 2.0 GLS

Arjen850;194328 schreef : Maar begrijp ik hieruit dat de koppeling dan niet is versleten, maar dat je hem vervangt omdat je een lange reis gaat maken?
Meende toch dat de koppeling ook versleten was?

Klopt, de koppeling is ver versleten (nog niet t? ver). Ik moet 'm echt vervangen voor ik er serieuze ritten mee ga maken.
Omdat ik nog niet zeker weet of ik deze 343 echt wil blijven gebruiken wil ik alleen de techniek een beetje in orde maken, zodat ik 'm kan uitproberen. M.a.w. ik ga dus niet compleet restaureren als ik nog niet weet of ik 'm aan wil houden. Bij een 300-serie moet je namelijk goed in de gaten houden wat je eraan uitgeeft, wil je een beetje quitte spelen bij verkoop.
De technische stage 0 haal ik er nog wel uit, maar als ik aan de carrosserie ga beginnen wordt het een ander verhaal...
ik doe veel zelf, maar dan n?g ben je zo 1000 euro verder (voornamelijk aan spuitwerk) voor je een mooie auto hebt.

tenzij de 343 goed bevalt, dan steek ik er natuurlijk meer geld in :)

Kort gezegd: je moet zeker weten dat je echt een aantal jaren wilt genieten van een 3-serie voor je er bakken geld tegenaan gooit ;)
Maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat het wel goed komt met deze 343. Stiekem heb ik er straks alweer zoveel aan gedaan, dat er eigenlijk niets meer stuk kan gaan... en dan zit ik over een halfjaar met een mooie 343 GLS en een mooie 345 GLS, terwijl ik er eigenlijk maar ??n wil aanhouden. Wordt nog een moeilijke keus, gelukkig is het nog niet zover :D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-02-2012 20:08 #899976 door V300 register

volvofiel;194362 schreef : Klopt, de koppeling is ver versleten (nog niet t? ver). Ik moet 'm echt vervangen voor ik er serieuze ritten mee ga maken.
Omdat ik nog niet zeker weet of ik deze 343 echt wil blijven gebruiken wil ik alleen de techniek een beetje in orde maken, zodat ik 'm kan uitproberen. M.a.w. ik ga dus niet compleet restaureren als ik nog niet weet of ik 'm aan wil houden. Bij een 300-serie moet je namelijk goed in de gaten houden wat je eraan uitgeeft, wil je een beetje quitte spelen bij verkoop.
De technische stage 0 haal ik er nog wel uit, maar als ik aan de carrosserie ga beginnen wordt het een ander verhaal...
ik doe veel zelf, maar dan n?g ben je zo 1000 euro verder (voornamelijk aan spuitwerk) voor je een mooie auto hebt.

tenzij de 343 goed bevalt, dan steek ik er natuurlijk meer geld in :)

Kort gezegd: je moet zeker weten dat je echt een aantal jaren wilt genieten van een 3-serie voor je er bakken geld tegenaan gooit ;)
Maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat het wel goed komt met deze 343. Stiekem heb ik er straks alweer zoveel aan gedaan, dat er eigenlijk niets meer stuk kan gaan... en dan zit ik over een halfjaar met een mooie 343 GLS en een mooie 345 GLS, terwijl ik er eigenlijk maar ??n wil aanhouden. Wordt nog een moeilijke keus, gelukkig is het nog niet zover :D

Begrijp wel wat je bedoeld, de 340 ers zijn waard een spreekwoordelijke drol.. Dat heb ik ook gemerkt met mijn 340, de meeste mensen willen er geen stuiver aan uit geven, puur omdat ze het een vreselijke auto vinden. Klinkt hard, maar tis gewoon een feit, net als met bijna iedere auto is er altijd wel een groep liefhebbers, die de auto in "leven"houdt.
Gelukkig maar, en door een aantal omstandigheden behoor ik ook (weer) tot die groep, en ik vind het erg leuk..

maar dit heb ik ook ondervonden met mijn R, die is voor sommigen ook gewoon een oude bak, en laten we eerlijk zijn, dat istie ook.
Daarom gaat voor alles, wat is het jezelf waard, een hobby mag geld kosten, en aan een hobby verdien je niet per definitie, en ook al zullen er voorbeelden zijn waar het anders is, meestal kost een hobby geld:)
Waar ik genoegen uit schep, is het plezier wat ik beleef aan het rijden van zo'n investering. Vanmiddag gewoon voor de leuk een ritje platte land gemaakt, hier in de omgeving, gewoon omdat ik het leuk vind, en dat doe ik ook wel met de R:groovy:

enne zo'n 343 of 345 die jij hebt, mwoah das geen straf hoor om daar eens flink wat energie op los te laten:yesyes:
Wie weet wat ik nog aan ga halen:crazy1:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-02-2012 21:06 #899985 door V300 register
Joost is gewoon zichzelf aan het overtuigen. Geef het tijd en je zult zien dat deze auto over twee jaar een van de mooiste van de club is :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-02-2012 21:27 #899987 door V300 register

Lucluc;194374 schreef : Joost is gewoon zichzelf aan het overtuigen. Geef het tijd en je zult zien dat deze auto over twee jaar een van de mooiste van de club is :)

Dat had ik ook al wel in de gaten, wou hem alleen maar een schopje in de goeie richting geven:w00t:

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-03-2012 12:00 #902391 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1981 343 2.0 GLS
graag wil ik jullie mening vragen over de versnellingsbak van deze auto.
Als de koppeling vervangen wordt moet de versnellingsbak er onderuit. Dat zou een goede gelegenheid zijn om de originele 4-bak te vervangen door een 5-bak.
Ik heb een 5-bak liggen waarvan de staat onbekend is, ooit al eens meegenomen in Belgi? en ligt waarschijnlijk al meer dan 10 jaar stil. Het enige wat ik hiervan weet is dat er speling op de ingaande as zit (het bekende klak-klak geluid en met de hand kun je de as dus een stukje draaien voor je weerstand voelt). Waarschijnlijk moeten ook de pakkingen vervangen en olie ververst worden.

De 4-bak die nu onder de auto hangt is perfect. Geen geluid (alleen iets gegier bij uitrollen in lage toerentallen, maar dat komt van het differentieel en is volgens mij normaal), maar vooral ook geen speling. De torque-tube is perfect want die draait echt 100% geruisloos. Ik heb me hier nog over zitten verbazen want in alle 2-liters waar ik al eens in (mee)gereden heb, hoor je die as wel iets.

Tot slot vind ik het erg belangrijk dat de auto zo origineel mogelijk blijft. Voor foute striping, opties en andere gekke dingen heb ik de 345 al. In z'n 5 draait de motor zo'n 400/500 tpm lager dan in z'n 4. Ik rijd vooral veel op provinciale wegen en snelweg (maar eigenlijk nooit harder dan 120).
Verbruik vind ik daarentegen wel belangrijk. Wat zou het verschil zijn tussen een 4-bak en 5-bak op de snelweg?

Wat vinden jullie? 4-bak behouden of toch die 5-bak eronder? Het is voor mij 1-1 (originaliteit vs comfort/verbruik).

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-03-2012 12:17 #902393 door V300 register

volvofiel;193717 schreef : :no_comment:
ik geloof dat er ook open GLT-velgen onder de 343 komen :humor:

In mei wordt de koppeling vervangen (definitieve afspraak moet nog gemaakt worden maar daar is het nu nog iets te vroeg voor), en als het rijden me daarna een beetje bevalt, mag het beestje in juli mee richting Zwitserland :D

Ohja, ik heb een dealtje gemaakt met een of andere nog-net-niet-helemaal-maar-eigenlijk-toch-wel-planoloog uit Deventer, wat inhoudt dat er na het vervangen van de koppeling meteen een vijfbak onder de 343 wordt gehangen...

Tis echt een mooie hoor, doe je absoluut voor je plezier uren insteken:)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-03-2012 12:30 #902397 door V300 register
Ik zou de vierbak mooi laten zitten. Verbruik zal wel meevallen hoor.

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
25-03-2012 12:38 #902398 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic 1981 343 2.0 GLS
Eerst besluiten of je de auto wel wilt houden definitief. Indien ja, een andere 5 bak zoeken die nog in de auto zit zodat je zeker weet dat die goed is :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-03-2012 13:29 #902406 door V300 register
Ik zou de 4-bak laten zitten als die nog goed is, en als ik kijk hoe vaak ik zelf de 5e versnelling gebruik zeker. Op lange stukken snelweg is de 5 best wel handig, maar op 80km-wegen laat ik hem altijd in zijn 4 staan. Het verbruik is dan niet noemenswaardig veel hoger, en het comfort een stuk beter.

Moderators: Mark Smeets