- Berichten: 4
1981 343 2.0 GLS
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
(en bovendien kon de hobbyvereniging me bij nader inzien niet helpen...)
om te voorkomen dat het een langslepend verhaal wordt vol uitstel, heb ik de Volvo klassieker specialist uit de buurt (Slubo Doetinchem) maar een herkansing gegeven; morgenochtend om 9.00 uur kan ik terecht voor het afstellen van de klepspeling en aansluitend algeheel afstellen van de motor.
Morgen dus hopelijk een grote glimlach als ik terugrijd!
Ik vind het allemaal wel reuze interessant (wilde het eigenlijk zelf doen, maar vanwege gebrek aan tijd, sleuteldagen en de kosten voor het gereedschap moet ik het maar uitbesteden), dus ik mag erbij blijven!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4

Vandaag bewezen dat de mensen bij Slubo ook met een 300 2-liter overweg kunnen. Vanmorgen om 9.00 uur binnengereden, meteen het klepdeksel gelicht en eerst eens alles bekeken. Toen de speling gemeten, het bleek dat de uitlaatkleppen allemaal goed stonden (0.35-0.40), maar de inlaatkleppen allemaal iets te strak. Die zijn dus allemaal voorzien van andere vulplaatjes; ik meen 2x 4.05 en 2x 4.00 maar dat weet ik niet zeker, wat ik wel zeker weet is dat alles nog boven de 4.00 mm zit.
Dat is dus allemaal dik in orde, ondanks de kilometerstand van 157.000.
Zonder enige discussie hebben we gelijk de klepdekselpakking vervangen, beetje vloeibare pakking gebruikt bij het halve maantje en de hobbel voor de 'knobbelstok' en het deksel schoongemaakt + weer teruggeplaatst. Complimenten over de staat van de motor.
Na een kop koffie was het testapparaat opgestart en is eerst de ontsteking onder de loep genomen. Dit bleek allemaal prima te zijn, dus toen over naar het volgende onderdeel: de carburateur. Het CO stond veel te laag (ik dacht zelf veel te hoog, maar niet dus) maar was niet goed af te stellen.
Daarop zag de monteur dat het deksel van de carburateur een kwartslag verdraaid zat, waardoor het vacuumkanaaltje niet goed zat. Dat deksel was al in geen jaren meer losgeweest dus het kostte wat moeite om 'm los te krijgen, maar het is gelukt. Gelijk het grote membraam maar vervangen.
Daarna is de motor afgesteld op 2% CO en hij liep prachtig. Beetje ATF erin en klaar. Stationair toerental 900 +/- 50 tpm. Perfect.
Al met al een leuke ervaring, mensen met kennis van zaken en de factuur viel me reuze mee! Ik heb dus een nieuw adres gevonden voor het onderhoud van ons wagenpark.
Op de terugweg viel meteen op dat de motor niet meer schokkerig was onderin de toeren, maar goed oppakte en lekker doortrekt. Ideaal!
Nu is het mechanische deel dus weer prima in orde.
To do:
- Nieuwe banden
- Voorpijp uitlaat platmeppen
- Carrosserie
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
- Berichten: 111

Maar ik ben toch wel benieuwd wat je daarmee precies bedoeld, in ieder geval fijn om te lezen dat er best nog garage's zijn waar de service en kennis nog op een goed niveau zijn!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
In november heb ik de voorpijp vervangen door een Walker of Bosal exemplaar, deze past niet goed waardoor in scherpe bochten naar links de pijp op het subframe dreunt.
Dit wil ik oplossen door de pijp in de bocht iets "plat te meppen" (wordt wel vaker gedaan), mocht dat niet lukken heb ik nog een goede gebruikte origineel-Volvo voorpijp liggen.
Ik werd laatst helemaal blij toen ik hier op zolder nog een NOS voorpijp voor een 360 vond, helaas bleek deze voor een B200F te zijn (met gat voor de Lambda-sonde en een aansluiting voor de katalysator). Dat past dus niet...
Maar voorlopig kan ik heerlijk rondkarren

Het viel me op hoe stabiel deze auto rijdt op alle snelheden, ondanks de antieke voorbanden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
- Berichten: 111
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-


Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4

(31 jaar oud en kopie deel III achter de voorruit)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-

Kortom: met je kentekenbewijs en mooie oldtimer (dus niet al te veel roest en geen lekkages) kom je prima de umweltzones in. Ik moet trouwens nog de eerste persoon (met auto zonder sticker) tegenkomen die een boete heeft gekregen in een zone...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
punkazz;203540 schreef : Over dat eerste is nog veel discussie, zo blijkt. Iemand van de VKV heeft het uitgezocht en contact gezocht met het Duitse ministerie. Het komt erop neer dat een buitenlandse auto moet voldoen aan de eisen die voor het H-kenteken geldt. Welke dat precies zijn is niet duidelijk of hoe je dat bewijsbaar kunt maken/waaraan je dat kunt zien.
Eisen voor een H-Kennzeichen (kort):
- datum eerste toelating 30 jaar of meer geleden
- minstens in redelijke staat verkerend (gebruikssporen toegestaan, vergaande roest zeker niet)
- verregaand origineel (anachronismen als veiligheidsgordels en zelfs lambdasondes zijn wel toegestaan)
Als je een jongere motor hebt ingebouwd voldoe je dus officieel niet aan de eisen, maar ze gaan toch echt niet onder de kap kijken

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.