1981 343 2.0 GLS
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
De carterventilatie is ook schoon. Wat een vieze prut kwam eruit! Een appelmoespotje vol met brokjes, klodders e.d. Vlamdover heb ik eruit gelaten.
Daarna heb ik het kleppendeksel schoongemaakt en een rondje gereden (ook een paar keer goed gas gegeven). Thuis was het kleppendeksel nog steeds schoon! Even de vuldop losgedraaid met lopende motor, en de motor ging niet anders lopen (voorheen wel), er kwam ook geen luchtstroom meer uit.
Volgens mij is de operatie dus geslaagd!
Daarna nog even de gaskabel/-stang afgesteld, zat teveel speling op (5 mm i.p.v. 0,2). Gasgeven gaat nu wat fijner omdat de motor directer reageert op het gaspedaal.
Tot slot nog even wat eerherstel. Voor:
na:
(het verschil zit op de grille)
Woensdag heb ik een vrije dag en dan ga ik de carburateur eens loshalen. De gasklep blijft namelijk nog steeds plakken als de motor even heeft gestaan (zelfs als de motor nog draait!). Die loopt dus vast. Ik weet niet of dat door vervuiling komt of door een verkeerde afstelling/montage, maar woensdag ga ik de carb uit elkaar schroeven, nieuwe pakkingen en membraam erin (want als je het eenmaal los haalt...), en kijken of alle afstellingen kloppen.
Z.s.m. daarna ga ik de klepspeling afstellen, zodat daarna de gehele motor goed afgesteld kan worden. Het is nu allemaal 99% en ik ga natuurlijk voor de 100!
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Lucluc;202299 schreef : Kan je een how-to maken van het schoonmaken van de carterventilatie?
+1 :photo:
- V300 register
- Verbannen
-
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
+1Maurits Cassee;202305 schreef : +1 :photo:
hoe ziet het ding er eigenlijk uit :S
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Wouter;202319 schreef : als de gasklep klemt moet ie in de basis stand iets verder open gezet worden. de extra lucht kun je weer compenseren met de stationairschroef
ik ga niet zomaar afstellen voor ik weet wat er aan de hand is

(maar toch bedankt voor je inbreng!)
Waarschijnlijk heb je gewoon gelijk hoor, want het stationair toerental was eerst veel te laag (500 tpm) wat te verklaren is door een gasklep die te ver afsluit. Ik heb dit tijdelijk gecorrigeerd door het CO twee procent omhoog te draaien (was voorheen toch 1,5% dus marge zat), met het oog om na de servicebeurt voor de carb en het afstellen van de klepspeling, de motor in zijn geheel opnieuw af te (laten) stellen.
Het verbruik tot nu toe valt me reuze mee, ruim 1:10 over 400 km, waarvan 150 snelweg (maarja, 4-bak en 120km/h...) en de rest allemaal korte ritjes. Dus op zich zit het allemaal aardig goed. Maar het kan n?t ietsje beter

Edit: een how-to maken voor de carterontluchting? Daar is echt niets moeilijks aan hoor! Twee bouten los, slangetje los en je hebt de doos in handen. Ik vond het wel gaaf dat ik zo het blok in kon kijken! Bij mijn B19A loopt de hulpas natuurlijk strak onder de carterontluchting door, dus ik keek meteen tegen een tandwiel aan

(ik heb dus, tijdens mijn bezigheden op de werkbank met de zwarte doos, maar even een doek over de gaten in het blok gelegd)
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Wel zit ik nu weer met de afstelling van de choke te prutsen... verhoogd toerental was veel te laag waardoor de motor met geheel uitgetrokken choke maar 1050 tpm liep (en daar blijft 'ie dus nauwelijks mee lopen). Afstellen moet bij warme motor dus ik moet even wachten tot morgenochtend, dan zullen we zien of het nu hoog genoeg staat... (als het goed is wel).
De motor trekt verder prima. Volgende stap: klepspeling afstellen. Daarna ontsteking en CO opnieuw afstellen.
Helaas is wel de lokale garage waar ik vaste klant was, failliet gegaan dus ik moet op zoek naar een andere garage die verstand heeft van oude Volvo's. Misschien de dealer, maar ik hik nog een beetje tegen het hoge uurtarief aan

Weet iemand wanneer de eerstvolgende sleuteldag is?
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-

Volledig uitgetrokken = 2000 tpm, precies zoals het hoort. Motor blijft netjes lopen op 1250 direct na de koude start dus dat is allemaal 'gut und lecker'.
Donderdag over een week naar een stel klassieke-volvo-hobbyisten in de buurt om achtereenvolgens de klepspeling, ontsteking en co af te stellen! Eens zien of de 343 dan net zo lekker trekt als de 345, want die laatste heeft nu toch echt wat meer pit