show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

De autoavonturen van Ruben

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-01-2011 11:29 #860571 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic De autoavonturen van Ruben
Zoals net ook via PM gezegd

Drukgroep valt niks anders voor te krijgen (van de plank). Sinterplaat van een Uno turbo past (er zijn twee type's!), maar volgens mij past de koppelingsplaat van een 340 1700 ook (meer comfort). Die heeft een grotere diameter. Daarmee zou je in de huidige setup voorlopig voldoende koppel over moeten kunnen brengen. Lijkt me niet dat je een 1 bar overdruk wilt gaan draaien? Ik denk dat 0.5 bar overdruk zo'n beetje de betrouwbare grens is, zonder de B14 verder aan te passen.

Maar check het wel, die 1700 plaat. Ik weet het niet meer zeker.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-01-2011 11:48 #860572 door V300 register

rwdstudent;165956 schreef : Zoals net ook via PM gezegd

Drukgroep valt niks anders voor te krijgen (van de plank). Sinterplaat van een Uno turbo past (er zijn twee type's!), maar volgens mij past de koppelingsplaat van een 340 1700 ook (meer comfort). Die heeft een grotere diameter. Daarmee zou je in de huidige setup voorlopig voldoende koppel over moeten kunnen brengen. Lijkt me niet dat je een 1 bar overdruk wilt gaan draaien? Ik denk dat 0.5 bar overdruk zo'n beetje de betrouwbare grens is, zonder de B14 verder aan te passen.

Maar check het wel, die 1700 plaat. Ik weet het niet meer zeker.

Ok dat zal ik doen. Die is inderdaad een stuk groter. Eens kijken of dat past. Misschien het proberen waard.

Eeuhm 0.5 bar vind ik weinig.... Ik maak me niet zo'n zorgen om het blok. Wat ik tot nu toe heb gezien met een b14+T is dat er eigenlijk alleen iets stuk gaat als je geen goede ontsteking hebt maar de atmosferische renix gebruikt.
Heb een paar R5 Turbo units liggen. Komt wel goed.
Het is een 2.4 TD turbo, staat standaard al op 0.9 bar. Was niet mijn intentie minder te draaien:p Koppakking en aandrijflijn zal het wel niet zo leuk vinden. We zullen zien.
Volgens een flowchart zou de B14 +T3 het erg goed doen bij 1.5 bar:D

Ik heb nog een reserve B14 staan. Ohja en er staat niet voor niks B14 gezocht in mijn signature;)

Net heeft de koppakking van de 1.1 ax daily van Jens de geest gegeven. Misschien nog maar een motorswapje komende week:p

Ohja afdraaien van een B14 vliegwiel, in hoeverre is dat mogelijk, weet iemand daar meer van?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-01-2011 14:51 #860582 door V300 register
Haha, ok?. Ben erg benieuwd. Ik denk dat 1 bar niet goed gaat, zeker niet op een "gebruikte" B14 met een geknutselde carburateursetup :D

Afdraaien vliegwiel heeft geen zin. Daar is hij echt te lomp voor.

Goedkope, maar tijdintensieve oplossing is R5 vliegwiel (volgens mij is F serie renault, dus ook 340 1700 hetzelfde) pakken, met bijhorende drukgroep en het druklager aanpassen.

Aan de andere kant, met zo'n zwaar vliegwiel rijdt het ook prima. Heb immers de kamikazecup gereden met die setup. Less = more, gewoon dat standaard vliegwiel houden. Je moet wel bij je strategie blijven h? ;) Zo'n turbo maakt al zo ontzettend veel goed.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-01-2011 17:19 #860592 door V300 register

rwdstudent;165968 schreef : Haha, ok?. Ben erg benieuwd. Ik denk dat 1 bar niet goed gaat, zeker niet op een "gebruikte" B14 met een geknutselde carburateursetup :D

Afdraaien vliegwiel heeft geen zin. Daar is hij echt te lomp voor.

Goedkope, maar tijdintensieve oplossing is R5 vliegwiel (volgens mij is F serie renault, dus ook 340 1700 hetzelfde) pakken, met bijhorende drukgroep en het druklager aanpassen.

Aan de andere kant, met zo'n zwaar vliegwiel rijdt het ook prima. Heb immers de kamikazecup gereden met die setup. Less = more, gewoon dat standaard vliegwiel houden. Je moet wel bij je strategie blijven h? ;) Zo'n turbo maakt al zo ontzettend veel goed.

Auto is vanaf vandaag dedicated LPG-LPG only (met de turbo blow through LPG). De enige reden (en functie) dat de carb er nog opzit is dat ik een gasklep nodig heb en geen zin had om het op dit moment ingewikkelder te maken.

Ik heb de 1.7 plaat net eens gepast. Lijkt perfect te passen. Dat zou dus al een mooie cheape upgrade zijn.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-01-2011 18:01 #860594 door V300 register
Het ging me vooral om de splines. De plaat past perfect op de drukgroep en in het vliegwiel inderdaad.

Controleer even of je brandstofsysteem (benzine) nog op je kentekenpapieren aanwezig mag zijn. Bij m'n GLS kreeg ik bij de APK de opmerking dat ik op benzine MOEST kunnen rijden.

Je gaat de setup blow through (carb/gasklep na de turbo) maken met gas slang in je luchtfilter (aanzuigbuis) of zo? Moet kunnen, ik weet niet hoe backfire gevoellig dit gaat zijn. Uiteindelijk is je LPG setup alsnog suck through.

Whatever :D

Ik zou er wel een breedband lambda aan hangen :D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-01-2011 18:19 #860596 door V300 register
hmmmm, ik ben benieuwd hoe straks de boel af te stellen is.
Ik hoop echt dat het ding niet gevoelig is voor back-fire...........want als echt alles vol met gas zit, wordt 't echt 'n bom :P

Qua die turbodruk betreft...........ik zou echt lekker rustig aan beginnen ;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-01-2011 19:24 #860605 door V300 register
No offence, maar volgens mij weten jullie niet wat het verschil tussen blow en draw through is.

Draw through : de carb zuigt de LPG op en pompt het de motor in (erg backfire gevoelig!) IC is zo goed als onmogelijk, als je niet met een bom wilt rijden tenminste.

Blow through: de turbo zuigt lucht op en blaast dit de motor in, pas net voor de gasklep komt de LPG erbij. (netste en veiligste manier op LPG zonder injectie/dampgas bij een turbo setup te gebruiken). Dit kan wel alleen maar met daarvoor geschikte verdamper (in NL vaak erg prijzig) Laat ik die nou net een maand geleden hebben, gekocht;)
Lpg komt er dus pas net voor de carb in. Intercooler en inlaat traject zit alleen vol met gecomprimeerde lucht. Volgens sommigen sucked dit inderdaad nog steeds, mja over smaak valt niet te twisten. Gas is om op te koken;)

Wideband heb ik al:) EGT wil ik er ook nog op. Als de verdamper is afgesteld zet ik er daarna nog een lambda klep op om een soort closed loop idee te krijgen en meteen wat beter verbruik te realiseren.

Ik krijg wel een aantekening/aandachtspunt op het apk rapport voor het niet lopen op LPG. Ach apk is nog ver weg.

Boost ach, we'll see.

Edit, dit filmpje maakt de LPG setup wat duidelijker:

Wat betreft LPG/propaan performance zijn ze Down Under verder. Enorm veel info op fora e.d. te vinden.

Tijdens het demonteren van de tank wel nog een plekje gevonden. Misschien dat het iets te maken heeft met de gasinbouw. Achja schoonborstelen, kwast verf erover en in het voorjaar aanpakken.

Zat toch veel meer benzine in dan ik dacht. Ongeveer 30L. Kunnen we de dorst van het racertjer weer mee lessen:)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-01-2011 19:43 #860608 door V300 register
Check.

Draw through is "brandstofsysteem X" voor de turbo (wat ik net suck through noemde)

Blow through is "brandstofsysteem X" na de turbo (zoals m'n 340 was)

Nou ga ik het echt ingewikkeld maken; ik dacht dat je een ouderwetse verdamper wilde gebruiken. Dat in combinatie met de carb op de huidige plek. Dat zou betekenen dat je carb onder druk staat (eigenlijk blow through dus), maar het feit dat je de LPG in een luchtfilter zou aanzuigen maakt het draw through. (een soort hybride :D) Maar... ik had het fout qua setup, want je gaat het goed aanpakken met een fatsoenlijke verdamper. Dus het wordt gewoon 100% blow through.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-01-2011 19:50 #860610 door V300 register

rwdstudent;165996 schreef : Check.

Draw through is "brandstofsysteem X" voor de turbo (wat ik net suck through noemde)
Yes!

Blow through is "brandstofsysteem X" na de turbo (zoals m'n 340 was)
Yes!
Nou ga ik het echt ingewikkeld maken; ik dacht dat je een ouderwetse verdamper wilde gebruiken. Dat in combinatie met de carb op de huidige plek. Dat zou betekenen dat je carb onder druk staat (eigenlijk blow through dus), maar het feit dat je de LPG in een luchtfilter zou aanzuigen maakt het draw through. (een soort hybride :D) Maar... ik had het fout qua setup, want je gaat het goed aanpakken met een fatsoenlijke verdamper. Dus het wordt gewoon 100% blow through.

Yes :D

Ok, ik schaam me toch wat voor de volgende foto.

(Gemaakt van resten in diverse maten, niets mooi op maat. Gewoon resten uit de oud ijzer ton.)

Als je goed kijkt zie je voor dat geweldig mooi gelaste bakje (ach kom, beetje credit verdien ik wel. Begin het pas te leren;) ) de aansluiting voor het gas zitten. Heb daar een of andere high performance venturi voor gebruikt. Leuke daarvan is, ze schijnen erg goed te werken en zijn in alle maten te krijgen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-01-2011 19:53 #860612 door V300 register
Lol :D

Komt de gastank nog op de oude plaats van de benzinetank of?

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC