Volvo #20, 360 LH2.4 trackday car
- V300 register
- Verbannen
-
De 360 bouten gebruikt en het probleem lijkt opgelost te zijn. Op naar het volgende;)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Dat weet ik. Ik heb een 745 met B234 gehad en ik vond het motorkarakter prima. Voldoende koppel bij rustig in de lagere toeren rijden en een flinke bak vermogen en koppel extra als je het pedaal wat dieper intrapte.Volvo 740TIC;117756 schreef : @ Jeroen, het gaat niet alleen om PK's, verkijk je daar niet op. De nokkenas die er nu inzit is waarschijnlijk nog wel dagelijks te rijden maar voor sommigen misschien al iets te. Voor een auto waar je met je gezin mee op vakantie gaat is wat meer power onderin veel fijner om mee te rijden..
Quanta costa? Gewoon op een sloop alles van een 240740/940 strippen neem ik aan?Volvo 740TIC;117756 schreef : De 360 hoeft voor mij niet veel beneden 3000 rpm te presteren, daarom kan ik er mogelijk nog een andere nokkenas inzetten als deze niet voldoende presteert maar bij een dagelijkse auto zou een frisse B200 met LH2.4, een goede uitlaat (lees, verwijder de 1.4L achtige downpipe), misschien V nokkenas het prima moeten doen.
Spruitstuk en downpipe kan ik zo laten lassen, maar eerst is de koets aan de beurt.
- V300 register
- Verbannen
-
Er zitten nu 270cc injectoren in die toch wel veel te groot zijn, samen met de lompe nokkenas en enkele zaken die nog niet helemaal mooi zijn afgwerkt zorgde dat voor een tractor effect.
De motor wilde in eerste instantie niet stationair blijven lopen. Iemand met MS zou in dat geval met de laptop aan de slag moeten, LH heeft gewoon een minuutje nodig.Na een minuut te hebben gelopen kon LH de motor zelf laten lopen. Wat wel leuk is, is dat je de tune gewoon hoort veranderen. LH merkt dat de motor bijvoorbeeld wat rijk loopt en past het mengsel aan. Al na een minuut of 2-3 liep de motor veel minder rauw.
Met een andere chip en een 50 Klm inleren van LH wordt dit hopelijk een leuke, goedwerkende combinatie.
Ander uitlaatspruitstuk en een aangepaste gasklep is besteld, meteen nog een setje phenolic spacers monteren en dan is het motorische gedeelte wat mij betreft voorlopig voldoende aangepast.
Remmen en ophanging zijn minstens net zo belangrijk. Op Zolder hebben vooral de remmen het heel zwaar, jammer dat een andere klauw 13" velgen al snel onmogelijk maakt.
- V300 register
- Verbannen
-
De LH2.4 kabelboom
De temperatuursensor in de B200 cillinderkop, deze moet je vervangen door een sensor die met LH2.4 werkt.
Links de 360 sensor, rechts de LH2.4 temperatuursensor.
Tijdens de ombouw heb ik meteen de grote/zware startmotor van de 360 vervangen door een later/lichter type, lijkt me duidelijk welke de lichtere startmotor is:p
Nieuwe dop voor het koelsyteem, de groene is een versie die iets meer druk aankan, toch fijn om te weten als je de auto goed gebruikt. Ook voor de normale dagelijks 360 een waardevolle upgrade.
De 360 gasklep rechts, de LH2.4 gasklep links.
Toen de motor uit de auto was zijn de nodige zaken vervangen. Er is onder andere een nieuwe nokkenas geplaatst. Om dit te kunnen doen moesten we eerst de klepspeling en de dikte van de klepstelplaatjes met de A nokkenas opmeten.
Mooie schone kop!
Omdat de nieuwe nokkenas een zogenaamde regrind is waarbij men materiaal heeft afgedraaid om tot bepaalde specificaties te komen moet je lashcaps gebruiken om dit afdraaien te compenseren. De rubbertjes onder de lifters moet je verwijderen en vervangen door lashcaps.
Let goed op dat er geen rubbertje aan de lifters blijft plakken.
Zoals ik al eerder heb aangegeven werkt LH2.4 met de feedback van een lambdasonde. Boor een gat in de downpipe en las daar een M18 (iirc) moer op zodat je een lambdasonde kunt plaatsten.
Als je de koppeling en drukgroep op het vliegwiel moet vastzetten, gebruik dan geen inbusboutjes van een 240.
Nadat we het blok weer in de auto hadden getakeld draaide de motor toch wel erg slecht rond (met de hand), na wat wikken en wegen de motor er weer uitgehaald. Toen ontdekten we dit mooie slijpspoor in het koppelingshuis.
De BDP sensor zit bij een LH2.4 blok iets anders dan bij een 360 motor. Daarom moet het koppelingshuis iets worden aangepast. Ik heb snel even bij een 240/740/940 versnellingsbak het koppelingshuis bekeken en op papier de contouren aangegeven, dit vervolgens uitgeknipt en om met stift op het 360 koppelingshuis getekend en vervolgens uitgezaagd. Dat hoeft niet extreem netjes, de sensor moet in ieder geval passen.
[img]http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/8252009101544.jpg[img/] [img]http://ruvo.yournetalbum.com/users/8255/21053/o/8252009101540.jpg[/img]
In plaats van een luchtweger, gebruikt LH2.4 een luchtmassameter. De grote is van een 960 (6il) de kleinere is van een 240/740/940 B200/B230 N/A of Turbo, de kleinere heb je nodig. Ik zal in de toekomst waarschijnlijk de grotere gebruiken omdat ik een andere gasklep wil monteren en grotere injectoren gebruik. De grotere LMM kan voor de grotere injectoren compenseren en de diameter sluit beter aan bij de gasklep waardoor ik minder verloop/koppelstukken nodig heb. Voor de ombouw is de kleine 016 echter de LMM die je nodig hebt.
- V300 register
- Verbannen
-
Als alles redelijk netjes is afgewerkt wil ik motorisch nog de volgende aanpassingen/upgrades doen:
E85
Grotere gasklep icm 3" LMM
De gasklep is afkomstig van een 850 2.5 20v of een 960, de luchtmassameter van een B204FT/GT of een 960.
Afgelopen week heb ik ook het volgende besteld: www.timosmotor.com/PublishedService?file...tion&itemcode=TM1008
Als dat er allemaal opzit met de emulator ( www.moates.net ) en de wideband JAW ( 14point7.com/ ) een mooie chip maken.
De EZK die nu in de auto zit is van een B230F, deze heeft wellicht een iets te agressieve ontstekingscurve, in ieder geval niet de juiste. Toerenbegrenzer omhoog naar 7500 RPM en de ontsteking voor de B200 aanpassen.
Dan remmen en ophanging. Superpro was zo aardig om me wat poly bussen te sponsoren voor de 360, nog schokbrekers en veren bestellen en hopelijk kan ik 23 Sept of in Okt met een hele andere 360 naar Zolder. Het onderstel is naar mijn mening wel veel belangrijker net als de remmen, door de LH2.4 inbouw kwam het nu echter zo uit dat de motor eerst aan de beurt is gekomen.
Ohja vorige week ook een 340 5bak met diff (voor de lichtere eindoverbrenging) opgehaald bij William.
De 360 sedan krijgt deze week mogelijk toch nog een nieuwe eigenaar waardoor ik hem niet hoef te slopen en er weer wat centen beschikbaar komen voor de 360, ook iemand die de 340 wel wil kopen:). Dan alleen nog maar de 242.
- V300 register
- Verbannen
-
Boven 3500 rpm klinkt de motor in ieder geval heel vet en fel/agressief.
- V300 register
- Verbannen
-
Loopt al wat soepeler door de toeren en iets beter stationair.
Onder de 3000 rpm is er geen drol aan en is hij momenteel waarschijnlijk langzamer dan met de A nokkenas. Zometeen wissel ik de ezk met die van een turbo om, die is op sommige gebieden wat agressiever (meer vervroeging). De huidige EZK heeft een map die hoort bij een M nokkenas, deze heeft een erg koppelrijk karakter waardoor de ontsteking waarschijnlijk precies het tegenovergestelde doet ten opzichte van wat er op dit moment gewenst is.
Het lijkt alsof de ontsteking niet genoeg vervroegd is beneden 3000/3500rpm en of hij te arm loopt en of de gasklep te klein is etc etc etc... Nog genoeg dingen om te testen.
- V300 register
- Verbannen
-

- V300 register
- Verbannen
-
De huidige EZK is die van een B230F die al iets agressiever is dan een B200F ezk, toch zijn de B230F maps bij lange na niet agressief genoeg voor deze nokkenas, vooral bij stationair toerental tot 2500/3000rpm.
Komend weekend wellicht de map met de emulator aanpassen tot iets dat tussen de B230F en de turbo in zit en met name onderin wat extra vervroeging.
Verder zijn er nog grotere injectoren nodig, de grotere gasklep+lmm en de uitlaat moet gasdicht zijn, de aarding van het blok moet ook wat beter en de bekabeling moet worden afgewerkt.
- V300 register
- Verbannen
-
Gasklep adapter is ook onderweg net als de grotere gasklep, 3" lmm ligt al te wachten. Wellicht een beetje tunen met de emulator komend weekend.