show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Volvo #20, 360 LH2.4 trackday car

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-08-2009 15:43 #629393 door V300 register
Volvo #20, 360 LH2.4 trackday car is gemaakt door V300 register

(gratis foto= lage resolutie)

De lijn is niet super. Oorzaak was onder andere dat de remmen het soms erg zwaar hadden, gevolg een te hoge snelheid bij het aansnijden van bochten..... waardoor ik er niet bij deze maar een bocht eerder ook een keer af ben gespind.

Aantal weken geleden opgehaald in Heerhugowaard.

Motor is nog erg fris, loopt nog erg goed. Behoorlijk lage kilometerstand. Door het oldskool uiterlijk zou je niet denken dat het een nette auto is maar hij is nog verbazingwekkend goed.

12 augustus 2009 ben ik met de 360 naar Zolder geweest voor de circuit experience cursus. Erg leuk! Veel geleerd. Veel verbeterpunten voor zowel mezelf als de auto gevonden.

23 September is waarschijnlijk de volgende trackday op Zolder. Hopelijk ben ik dan weer samen met de 360 van de partij.

De grote opruiming is/was dus niet om een wereldreis te maken:D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
17-08-2009 16:29 #794096 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Volvo #20, 360 LH2.4 trackday car
De auto komt me bekend voor, stond tie niet te koop op onze clubsite?

Ruben, ik vraag me alleen af waarom je zo vaak van auto veranderd? Zo krijg je er toch nooit eentje af (= optimaal race klaar)?

Of ben je nu voor deze gegaan omdat het een 3 deurs is (stijver dan een sedan)?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-08-2009 16:33 #794098 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo #20, 360 LH2.4 trackday car
Tja, dit is ongeneeslijk, terminaal. Op advies van de dokter geen advertentiesites meer bezoeken. Gelukkig is het niet schadelijk voor anderen. Stel je voor dat ie het in plaatst van Volvo's gemund zou hebben op vrouwen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-08-2009 16:35 #794100 door V300 register
Helaas. Voor velen heeft het advertentiesites-virus al te ernstige vormen aangenomen denk ik :humor:
Wel geinig dat je vaak wisselt vind ik. Dat houdt het spannend :D

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-08-2009 16:46 #794104 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Volvo #20, 360 LH2.4 trackday car
hij ziet er idd best aardig uit! heb deze bak toen ie van de oude eigenaar was nog een keer ingehaald op de a12; hij gaf daarna nog een keer gas bij om naast me te komen en even te zwaaien; toffe peer:)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-08-2009 19:17 #794122 door V300 register

Lucluc;117003 schreef : Tja, dit is ongeneeslijk, terminaal. Op advies van de dokter geen advertentiesites meer bezoeken. Gelukkig is het niet schadelijk voor anderen. Stel je voor dat ie het in plaatst van Volvo's gemund zou hebben op vrouwen.

Als ik de ik andere merken meetel zit ik op 24 totaal. Niet slecht met 4.5 jaar mn rijbewijs waarvan ik het eerste anderhalf jaaar dezelfde auto heb gehad. Daarentegen ben ik wel al meer dan 3.5 jaar samen met dezelfde meid/vrouw:)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-08-2009 19:20 #794123 door V300 register

v0lv0freak;117001 schreef : De auto komt me bekend voor, stond tie niet te koop op onze clubsite?

Ruben, ik vraag me alleen af waarom je zo vaak van auto veranderd? Zo krijg je er toch nooit eentje af (= optimaal race klaar)?

Of ben je nu voor deze gegaan omdat het een 3 deurs is (stijver dan een sedan)?

Jep stond te koop. Een grappige 3deurs. Heb nog nooit een 360 hatch gehad en al helemaal geen 3-deurs.

Lage kilometerstand en technisch goede staat maakten het een makkelijke keuze.

Je bent niet de enige die het argument, het niet af kunnen krijgen van een auto gebruikt. Dat klopt ook wel maar toen ik mijn eerste Volvo kocht was dat omdat het een vlotte achterwielaandrijver was voor niet teveel geld. Daarna wilde ik nog wel iets vlotter, als twintigjarige student kom je er dan achter dat de vaste lasten van een 740 Turbo erg hoog zijn, dan spaar je een paar maanden en koop je weer een nieuwe. Het bloed kruipt immers altijd daar waar het niet gaan kan.

Vervolgens merk je dat er aan de auto die je gekocht hebt teveel werk zit en koop je weer een andere om bijvoorbeeld tegen een B204FT te ruilen, daarna een 850 T5 om eens een roffel te hebben gehad enz enz. Eigenlijk is er altijd wel iets geweest, de auto was niet hard genoeg, het blok was op, ik was dom, te hoge vaste lasten, ik moet veel sleutelwerk zelf doen en dan vaak buiten etc etc. DE auto vinden om langer te rijden is voor my een beetje de zoektocht aar de heilige graal.

Daarnaast is heeft het voor mij lang geduurd om erachter te komen dat het dagelijks rijden van een 200/700/900 op benzine wel erg prijzig is. Helemaal als je zo'n 2000-3500 klm per maand rijdt. Sinds ik er een tweede auto bij heb gekocht is zowel het sleutelen makkelijker (de auto kan langer stilstaan) en zijn de kosten met betrekking tot de auto meer dan gehalveerd.
Iedereen komt toch wel eens iets leuks tegen, als je op dit moment het geld hebt waarom niet. Beetje hobby is het vaak wisselen en allerlei uitvoeringen rijden ondertussen wel geworden.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-08-2009 19:23 #794125 door V300 register
Het vaak wisselen van auto's snap ik wel. Je hebt meestal bepaalde verwachtingen van een auto. Daarna koop je die auto. Deze kan dan weleens tegenvallen; na een verloop van tijd leer je de wagen kennen en kom je erachter dat hij niet helemaal je-van-het is en daarom verkoop je hem weer. Hierdoor leer je veel van auto's kennen: zowel de techniek, rijgedrag in de praktijk, zwakke punten maar vooral ook sterke punten. Van lievelee kom je in je zoektocht steeds dichter bij de auto die bij je past.

En neem van mij aan: de perfecte auto bestaat niet; die is namelijk mooi maar ook old-timer (wegenbelastingvrij), rijdt lekker comfortabel maar toch heel sportief, is bloedsnel maar ook heel zuinig en betrouwbaar, mag 3,5 ton trekken aan de trekbol maar is toch licht genoeg om lekker door de bocht te smijten, ligt lekker laag aan de grond zodat het bochtenwerk ideaal gaat, maar hoog genoeg om ermee off-road te gaan en je kunt er toch 3 complete pallets met ouwe zooi in kwijt maar is toch klein om gemakkelijk in te kunnen parkeren en hij is goedkoop maar wel helemaal van RVS zodat hij niet gaat roesten :yesyes:.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-08-2009 21:18 #794811 door V300 register
Afgelopen donderdag, vrijdag en vandaag flink aan de 360 gewerkt. Motor is eruit getakeld en flink onder handen genomen. Vervolgens weer terug geplaatst en toen door het aanlopen van een moertje/boutje weer uit de auto gehaald.
Vanmiddag weer terug gezet en de nieuwe bekabeling aangesloten. Moeten nog allerlei kleine klusjes worden gedaan, hopelijk komende week meer nieuwd.

De 360 is nu voorzien van LH2.4. Originele 360 injectie is foetsie. De motor heeft een andere/nieuwe:
-nokkenas (FS300)
-nokkenaskeerring
-kleppendekselpakking
-nieuwe bougies
-bougiekabels
-distributieriem
-olie (geen 5w40 oid ivm de nieuwe nokkenas die nog moet inlopen 10w40/15w40 is nu wellicht beter)
-oliefilter
-achterste krukaskeerring
-82 graden thermostaat (10 graden kouder dan de std 92 graden)
-kleinere startmotor (gewichtsbesparing:p)
-kabelboom van 240
-LMM van 240/740/940
-Tempsensor voor in de cillinderkop t.b.v. LH2.4 (van 240/740/940)
-BDP/krukaspositiesensor voor LH2.4 (van 240/740/940)
-LH2.4 vliegwiel, enkel massa vliegwiel (V240/740/940)
-Nieuwe vliegwielbouten
-LH2.4 en EZK (lamdageregelde injectie en electronische ontsteking)
-Saab 900 turbo injectoren
-etc

Wat verdere uitleg:

Om de injectie te vervangen zijn enkele zaken aangepast. De (motorkabelboom)kabelboom uit een 240 is gebruikt, deze werkt net als bij een 360 zo goed als los van de rest van de auto.

Temperatuursensor
-De temperatuursensor van de 360 is vervangen door die voor LH2.4, deze zijn fysiek identiek en er hoeft dus niets te worden aangepast. Oude losdraaien en de nieuwe monteren.

Pingelsensor
-In een dichtgeverfd gat (ongebruikte aansluiting) in het 360 B200 blok is een knocksensor geplaatst ivm de LH2.4 aansturing.

Lambdasonde
-In de downpipe van de 360 die toch echt rampzalig dun en klein is en beter bij een B14 zou werken, is een bung voor de lambdasonde gelast.

BDP sensor
-Aangezien LH2.4 net als de 360 injectie met een bdp sensor/impulsgever oid is de motor al voorzien van de juiste montagegaten. Het enige dat hierbij moest worden aangepast is het koppelingshuis.

Vliegwiel
-Vliegwiel. Omdat het 360 vliegwiel niet bruikbaar is voor de nieuwe injectie en ontsteking, moet er een vliegwiel worden gemonteerd dat wel de juiste eigenschappen heeft (gatenpatroon naast de starterkrans). Gebruik het vliegwiel van een 240/740/940 met redblock vanaf 1989 met LH2.4.

Koppeling en drukgroep
-Koppeling en drukgroep zijn standaard 360. De motor heeft geen turbo en ontwikkelt geen enorm koppel, ook zag het er nog vrij netjes uit. In ieder geval beter dan de andere drukgroepen en koppelingen die ik nog heb. Gebruik de boutjes van de 360 en niet de inbusbouten van de 240 deze kunnen in het koppelingshuis van de 360 aanlopen. Ik heb nieuwe vliegwielbouten gebruikt, ze kosten geen drol en kunnen je leven/je benen redden. Een vliegwiel dat door de bodem heen komt is niet fijn!

Gaskleppositiesensor
-LH2.4 gebruikt een andere gaskleppositiesensor dan dat de 360 injectie doet, ook het gasklephuis is iets anders. Deze spullen zijn ook van een 240/740/940 motor nodig.

Luchtmassameter
-LMM ipv luchtweger. De 360 injectie gebruikt net als sommige Volvo 740/760's een injectiesysteem dat met een luchtweger werkt. LH2.4 gebruikt een luchtmassameter (afgekort als LMM of AMM)

Brandstofrail, drukregelaar en injectoren
-De brandstofrail is origineel 360, deze past mooi en heeft erg nette aansluitingen voor aanvoer/koudestart en retour. Deze rail is hoogstwaarschijnlijk voorzien van een 2.5bar benzinedrukregelaar. Hierdoor leveren de injectoren iets minder dan ze doen bij de 3bar waarop de 240/740/940 werkt. Om dit op te vangen zijn iets grotere injectoren van een Saab 900 turbo geplaatst.

Ik heb behoorlijk wat plaatjes geschoten, als ik de mini usb voor mn fotocamera kan vinden zal ik ze online zetten.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-08-2009 21:31 #794814 door V300 register
Bovenstaand verhaal is nog niet compleet, mijn laptop werkt momenteel niet erg mee helaas.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC