show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-06-2010 17:51 #835174 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T
lol ik kan het ook weten want ik monteer gemiddeld 20 van deze verbindingen per week:D

spruitstukkie staat ff flink in de hold, eerst moeten we een goed werkend backing-gas systeem hebben..

en ik wacht nog op wat motorische shit uit engeland dat bo was bij de vorige zending:D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-06-2010 19:11 #835184 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T
In principe hoeft een formeergas-systeem helemaal niet zo moeilijk te zijn.
Je kunt er zelfs gewoon pure argon voor gebruiken, maar dan kost het iets meer gas. Je moet dan langer voor het lassen gas toevoegen om alle zuurstof te verdrijven.
Wanneer je formeergas gebruikt kun je het beste formeergas 5 gebruiken. Dit is argon/waterstof in de verhouding 95/5. Er is ook formeergas 10, deze bezit meer waterstof. Voor hobbymatig gebruik zou ik voor formeergas 5 gaan aangezien deze niet brandbaar is en formeergas 10 wel. Vooral als je in een kleine (hobbyschuurtje) ruimte staat te lassen is dit een stuk veiliger.

Waarom een mengeling van argon/waterstof? Simpel: de argon is inert, wat wil zeggen dat dit zuurstof verdrijft en daardoor oxidatie van het materiaal voorkomt. De waterstof is er om ervoor te zorgen dat de overgebleven zuurstof gebonden wordt tot waterdamp. H2 + O2 = H2O. Dit water is geen enkel probleem voor het lassen; het verdampt toch vanwege de hitte in de las.

Daarnaast koelt het formeergas het materiaal ook nog eens maar dat is in dit geval nog niet eens zo belangrijk.

Bij ons op het werk hebben ze gewoon een gasfles met formeergas staan, met daaraan een reduceerventiel waarop je natuurlijk ook het aantal liters per minuut in kan stellen. Daaraan hangt gewoon een slang welke aan een soort rubberen adapter zit. Deze adapter (soort stop) doe je weer in de buis welke je wilt lassen. De andere kant wordt meestal afgeplakt met aluminiumtape. Daarin wordt een gaatje geprikt zodat daar de lucht/zuurstof en uiteindelijk ook formeergas kan ontsnappen.
Voordat je begint te lassen zet je alvast de fles open. Zo kan de aanwezig zuurstof alvast worden verdreven. Ben je klaar met lassen, dan zet je de fles weer dicht. Simpel.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-06-2010 19:23 #835186 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T
en die extra fles met formeergas 5 is precies het probleem, die hebben we nog niet staan:)

m'n pa ging aankomende week misschien even kijken bij lastechniek holland voor een fles maar hij is ook druk in de manual van het TIG apparaat aan het zoeken...

dit apparaat heeft namelijk een instelbare voorloop en naloop waarbij het gas al stroomt/nastroomt met bediening van de toorts. dit schijnt volledig instelbaar te zijn maar we weten allebei niet meer 123 hoe dat moet:p staat nu op 1sec voorloop en 2sec naloop maar dat is voor backinggas natuurlijk veel te weinig.

mochten we dat verstellen dan zou een evt t-stukje in de leiding naar de toorts en een aan en af voernippel al voldoende moeten zijn
maar als we daar niet uitkomen dan bouw ik een voetschakelaar om om de toevoer van het formeergas van een 2e fles te regelen, dus het gaat zowieso goedkomen:)

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-07-2010 11:13 #840429 door Anjo van den Akker
jawel jawel, er gebeurt wat; er is vooruitgang!!!
even het stof van het topic af slaan voor een update dus :D

zoals iedereen wel weet is EINDELIJK die rotzon een beetje gaan liggen de afgelopen dagen; gistermiddag heb ik dus de rest van het spaghettispruitstuk een beetje kort geslepen en ben langzaam aan de gang gegaan met het positioneren van de turbo.

hiervoor is gisteravond tot 6x toe het blok in en uit de motorruimte geweest om het een en ander te passen; de buurtbewoners liepen langs met behoorlijk verbaasde WTF blikken:D

uiteindelijk is het me "gelukt" alsin ik heb geen idee of het past, maar het ziet er aardig on the spot uit, doch ben ik bang dat op deze manier de T3 wastegate misschien wel in de knoop komt met de chassisbalk... ik ben begonnen met 1 runner en wil van hieruit verder gaan met het opbouwen van het spruitstuk en hopen dat ik geen volgorde foutje maak waardoor ik er op bep stukken niet meer bijkom om het af te lassen.

ik heb gemerkt dat je het mooiste werk krijgt als je zorgt dat de buisjes naadloos tegen elkaar liggen, dit rondom op 3 plaatsen hecht; dan zonder toevoeging rondom aflast; daarna laten rusten tot het enigzins afgekoeld is en daarna met toevoeging over de bestaande las heen. doordat ik bij de eerste las geen toevoeging gebruik is de kans op restmateriaal in de buis beperkt tot een minimum.

het gaat tot nog toe aardig, maar dit gaat nog wel even duren heb ik gemerkt:D

het regent hier op dit moment, zodra het droog is gaat het blok voor de 7e x de takel in om even proef te passen:)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-07-2010 12:01 #840435 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T
:yummie:

...meer dan een maand geen update hieroo.

Wil je dat nooit meer doen..:D

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-07-2010 12:10 #840436 door Anjo van den Akker
lol:D

het was net 5min droog dus net gelijk het blok gepast, turbo zit mij prachtig, ruimte zat rondom; 3" downpipe komt keurig uit (recht omlaag; achter de motorsteun langs en whoppaa naar achteren)

het zorgekindje is voorlopig de T3 wastegate

die past zo in principe wel aardig; maar er moet een bijzonder gevormd steuntje komen (in een S vorm) om hem v??r het compressorhuis te krijgen; ernaast/eronder is iig geen ruimte

opzich redelijk prima op te lossen, denk dat dat steuntje uit 4mm dik gemaakt gaat worden; waars pak ik dan 1mm dik om met de hand buigen als grove mal.

maar over het algemeen ben ik dus zeer tevreden met het gokwerk op die 1e runner, nu maar eens kijken of ik wat verder kan komen met de rest, de moeilijkheidsgraad voor het freehand ontwerpen/bouwen van zo'n spruitstuk is toch wel aardig hoog:)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-07-2010 12:22 #840437 door V300 register

AvdAkker;150101 schreef : lol:D

het was net 5min droog dus net gelijk het blok gepast, turbo zit mij prachtig, ruimte zat rondom; 3" downpipe komt keurig uit (recht omlaag; achter de motorsteun langs en whoppaa naar achteren)

het zorgekindje is voorlopig de T3 wastegate

die past zo in principe wel aardig; maar er moet een bijzonder gevormd steuntje komen (in een S vorm) om hem v??r het compressorhuis te krijgen; ernaast/eronder is iig geen ruimte

opzich redelijk prima op te lossen, denk dat dat steuntje uit 4mm dik gemaakt gaat worden; waars pak ik dan 1mm dik om met de hand buigen als grove mal.

maar over het algemeen ben ik dus zeer tevreden met het gokwerk op die 1e runner, nu maar eens kijken of ik wat verder kan komen met de rest, de moeilijkheidsgraad voor het freehand ontwerpen/bouwen van zo'n spruitstuk is toch wel aardig hoog:)

Ben ik het helemaal met je over eens. Maar neem van mij aan, het begin is het moeilijkst. Als je eenmaal je werkwijze hebt gevonden, dan zul je zien dat het best op gaat schieten. Ik heb mijn spruitstukje in 'n dikke 2 dagen gemodelleerd. De eerste dag heb ik bijna geen fuck gedaan; alleen maar lopen denken, passen en meten. De tweede dag heb ik pas echt werk verricht.
Ik heb wel het idee dat je bij een 1400 iets meer ruimte hebt dan bij een 1700-blok. Maar da's alleen maar mooi dus!

Ik ben zelf overigens eerst met de binnenste runners begonnen en daarna pas met de buitenste. Hierdoor kun je er beter bij. Daarentegen zul je wel een goede reden hebben, dat je met de buitenste bent begonnen, jou kennende.

Ziet er heel goed uit, gast! Wordt echt een heel dik spruitstukkie! Ga zo door!

(en voortaan iets meer updaten, dat topic van je ;)

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-07-2010 12:36 #840439 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T
Dat ziet er weer smakelijk uit!

Kun je zo lassen zonder backinggas?

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-07-2010 12:50 #840442 door Anjo van den Akker
ik probeer zoveel mogelijk van het originele spaghettispruitstuk te recyclen aangezien daar al prachtige bochtjes op zitten, dit kwam gewoon toevallig aardig goed uit met een pijpje dat ik daar nog van had liggen. als je goed kijkt zie je dat ik zelf bij die 1e runner op 3 plaatsen de boel aan elkaar gebakken heb, heb 1x een haaks bochtje op maat geslepen (bij de cylinderkop) om hem op de goede hoogte/afstand te krijgen en verder was deze gewoon vooral om te kijken hoe hij zit.

en idd Buijs, het kijken waar en wanneer je ergens last is bijzonder belangrijk en moeilijk, daarom probeer ik eerst voorlopig zoveel mogelijk te hechten; dan los de runners compleet aflassen en in de juiste volgorde monteren & aflassen; klinkt makkelijk maar het is een kunst om te zorgen dat de zooi niet kromtrekt natuurlijk.....

de turbo zit nog iets scheef; na het eten ga ik de collector iets verdraaien zodat hij recht hangt en dan kan ik de rest pas gaan maken.

ik weet iig wel dat ik het concept alle 4 de runners gelijke lengte over ga slaan, dat is quasi onmogelijk met de ligging van de turbo:D, ben over een prestatienadeel eigenlijk totaal niet bang; er zijn gasten die in een 5gtt met het originele spruitstuk boven de 200pk pieken, en als je dat ding ziet dan kan het dus alleen maar beter worden!!!

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
17-07-2010 12:51 #840443 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T
Dat gaat weer snaartjestrak worden, binnenkort nog meer en harder Broaarrrrr Pssssjjjt dan met de vorige turbo!

Als je hier straks mee klaar bent wou je toch ook een bedrijf met een rollenbank gaan bezoeken toch?

Succes met lassen verder!

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC