Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
maakt niet uit, je eigen gewicht is boven de heupgordels groter, waardoor je zwaartepunt tov de heupgordels altijd boven zit, je komt dus nooit onder de gordel terecht. doordat je gewichtlijk altijd gewoon face-first in het harnas gehangen wordt.daNpy;131123 schreef : Fout, de 3 punts gordel zorgt ervoor dat je torso naar voren kan bewegen, bij jou kan dat niet.
de crotch gordels hebben pas echt nut als je over de kop vliegt en rondtolt in een auto met volledige rolkooi waarbij je mogelijk je hoofd tegen het buizenwerk kunt stoten, rolkooi komt er niet in dus de meerwaarde van 100% volgens het boekwerk functionerende crotchgordels boeit me niet, als ik me in het harnas vasttrek zit m'n onderlichaam als een huis, komen de schouderstraps er nog bij dan ga je echt nergens meer heen. als de voorbereiding in de stoelen zat dan zouden ze zeker weten volgens het boekje erdoorheen lopen, maar die dingen zijn net even wat te duur om nuttelloos in te gaan snijden! en sja, die stoelen en gordels zaten er idd in een middagje in maar dat zegt niet dat ik er niet bij nagedacht heb:)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
AvdAkker;131130 schreef : maakt niet uit, je eigen gewicht is boven de heupgordels groter, waardoor je zwaartepunt tov de heupgordels altijd boven zit, je komt dus nooit onder de gordel terecht. doordat je gewichtlijk altijd gewoon face-first in het harnas gehangen wordt.
Moet zeggen dat er wel door heel wat fabrikanten moeite wordt gedaan om dit onder de gordel door schuiven te voorkomen.. ben geen auto ontwerper, maar die gasten weten vast wat ze doen toch?
Zolang je veel aandacht aan al deze zaken besteed zal het allemaal wel goed komen, daar ga ik vanuit
- V300 register
- Verbannen
-
die heeft helemaal geen gordels, en dat mag nog ook!
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
Je denkt dat je torso gewicht opgevangen wordt door de schoudergordels en je dankzij heupgordels daarbovenblijft, maar dat is niet zo.
Jouw crotchbelts geven je pelvis namelijk ruimte om naar voren te gaan, zeker icm de heupgordels die te ver naar voren zitten (at least, op de foto lijkt dat wel, zie horen ook achter de stoel et worden bevestigd). Ook al lukt je dat op eigen kracht niet, als je auto plots met stevige krachten afgeremd wordt ga je gewoon (voorbeeld: een 3punts gordel trekt eerst strak en houd vervolgens 4000 Newton(!!) aan kracht op de gordel om je naar voren te laten 'uitremmen').
En of je nou heilig vertrouwd op je auto of niet, als er een keer iemand een truck oid gaat inhalen als jij aan komt rijden zit je er gewoon bovenop. En dan stap ik liever levend uit.
Mijn vriendin is al een keer onder 4 puntsgordels geschoten bij een z??r lichte crash...
Die crotchbelts zitten er juist om te voorkomen dat je onderlichaam naar voren schiet. En dan moet je ze dus niet voor je stoel langs monteren
Ik wil ook niet zeggen dat je nu gaten moet maken in die mooie stoelen, dat is ook weer zonde
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
)...Volgens mij kan de heupgordel dan al niet meer omhoog schieten (mits goed gemonteerd, maar aangezien hij hier aan de originele punten bevestigd is zit dat wel goed denk ik zo) wat betekent dat je dan wel heel veel moeite moet doen om onder je gordel door te schuiven (volgens mij onmogelijk!)... En dat die 5e en 6e punt je gordel mooi naar beneden houden moge duidelijk zijn (wederom mits goed gemonteerd, wat in dit geval niet helemaal ideaal is zonder gaten in de stoel), maar zonder die 2 bevestigingen werkt ie toch ook prima? Ten minste, dat is mijn ervaring...
- V300 register
- Verbannen
-
AvdAkker;131173 schreef : ik heb de schoudergordels dan ook ietsjes los hangen zodat je dezelfde bewegingsvrijheid hebt als bij een normale 3pts gordel voordat die in vergrendeling schiet; die beweging is voldoende om je draaipunt op de heupgordel te houden zodat je bovenlichaam altijd naar voren komt.
Dat kan natuurlijk ook, het zekere voor het onzekere, maar volgens mij moet je ook helemaal 'gefixeerd' wel op de plek blijven zitten, toch?
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-