Anjo’s projectauto: 1986 340GT special B14T
- V300 register
- Verbannen
-
Calimero;131174 schreef : Vanaf hier ook maar even een (simpele?) opmerking over de gordels (want ook deze 'discussie' volg ik zeer geinteresserd): is het niet zo dat als je zorgt dat je heupgordels goed strak zitten (en dan ook echt goed strak) en je pas daarna je schoudergordels aantrekt (zoals hierboven al een keer genoemd qua volgorde), dat je dan altijd goed zit? Hiermee bedoel ik dus nog zonder de 'crotchbelts' (die term kende ik tot voor kort niet, weer wat geleerd
)...
Klopt helemaal, maar toch is mijn vriendin er een keer een stuk onder geschoten bij een zeer lichte touchering van de vangrail... sindsdien nooit meer 4p voor mij, alleen maar 5 of 6.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
AvdAkker;131106 schreef : dat zou betekenen dat je bij een crash met een conventionele 3puntsgordel ook onderuitgezakt in je stoel terecht kan komen, ik geloof dat de alarmdiensten dat ook nog nooit meegemaakt hebben, behalve als er geen gordels gebruikt zijn;)
nee die crotchbelts zitten mij echt prima, houden m'n dijbenen beter op hun plek en als ik eenmaal zit ga ik echt nergens meer heen, ook niet bij een evt crash. ik zou bijna dat ding met 100kmh frontaal tegen een betonnen muur aan sturen om het te bewijzen, maar dat doe ik toch maar net even niet:)
Zou ik niet doen
Door de G-kracht scheuren de gordels, breken de ophangpunten of krijg je dit effect:
?n zit bovendien het stuur in je ruggegraat
daNpy;131123 schreef : Fout, de 3 punts gordel zorgt ervoor dat je torso naar voren kan bewegen, bij jou kan dat niet.
Ik denk dat je je aardig vergist. En geloof me, ik heb wel eens een crash van heel dichtbij gezien
Heel simpel gesteld is jouw gordel een driehoekje waar je in zit, en jij kan dus naar voren glijden, omdat het driehoekje vooraan die ruimte bied. Daarom moet je sowieso de onderste 4 als eerste aantrekken in de juiste volgorde, als je dat niet doet kan er bij een crash een gordel door je nieren snijden.
In echte kuipstoelen zit die uitsparing echt niet voor niets, en ik denk dat bedrijven die miljoenen euro's in veiligheid investeren het toch wat meer bij het goede eind hebben dan iemand die op zaterdagmiddag een 6p gordel in zijn auto sleutelt.
No personal offence, maar als je zoiets maakt, maak het dan ook goed denk ik dan... je speelt wel met je eigen veiligheid en ik weet dat jij niet iemand bent die een euro gaat besparen op zijn auto
Maar vergis je niet; een zespunts-gordel is al heel snel veiliger dan een de originele 3-punts-gordel, vooral wanneer er nog een kuipstoel omheen zit.
Wat kan er dan precies gebeuren wanneer de gordel niet goed gemonteerd zit? Breek je dan botten? Snijden de banden je nek eraf? Of wordt je gevierendeeld ofzo?
- V300 register
- Verbannen
-
Nek en hoofd maak ik me niet zo'n zorgen om, als je nek breekt door de klap had dat ook gebeurt als je niet onderuitschuift denk ik. Met 5/6p gordels en kuipen zit je inderdaad veel beter vast als met orig. 3 punts maar let wel dat ook de g-krachten meer op je lichaam doorgegeven worden. De gordels rekken wel, maar 3p gordels hebben er ook nog een uitrolmechanisme achter zitten dat je lichaam langzamer af laat remmen.
Zoek maar eens op google naar bijv euroncap crash video's. Daar zul je zien dat de dummy pas tov de auto gaat bewegen als deze helemaal ingekreukeld; ergo de auto neemt al een heleboel energie voor zijn rekening.
- V300 register
- Verbannen
-
Er zijn bij de diverse leveranciers zogenaamde inlasogen te koop.Dit zijn dikkere metalen platen met een passende aangelaste moer.Deze platen kun je op de gewenste plaatsen in de carrosserie lassen zodat je de gordels op de ideale manier kunt bevestigen.
Ik heb in het verleden wel eens (voor beide kanten leerzame) discussie's gehad met Danny over diverse zaken en ik ben ben bang dat ik m op het punt van de gordelbevestiging gelijk moet geven Anjo.Gordels worden altyd achterwaarts gemonteerd om de krachten op te kunnen vangen.Kijk maar naar de originele bevestiging t.o.v. de originele stoelen.
Die stoelen zijn wel heel erg mooi Anjo en met die bekleding ook ideaal omdat ze dan niet zo glad zijn ,en dat is heel prettig!!!
- V300 register
- Verbannen
-
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
uiteraard heb ik een beetje onderzoek gedaan voordat ik uberhaupt begon met het monteren van de stoelen en gordels, netjes tekeningetjes van FIA gedownload en de originele bev maten op papier gezet, vergeleken met de stoel en de plaats waar het gordelslot komt met mij in de stoel ingetekend.Bart Manders;131405 schreef : In competitie auto's,waar dit soort van gordels nu eenmaal in eerste instantie voor bedoeld zijn,worden zelden of nooit originele bevestigingspunten gebruikt omdat die altyd net ffff verkeerd zitten t.o.v. wat ideaal is.
heup en schouderbevestiging viel in principe al binnen de richtlijnen volgens FIA, waarbij ik enkel de bevestiging van de schouder ipv beiden naar de c-stijl moet verplaatsen zodat de stoel niet weg kan trekken bij een ongeluk (waar jij al eerder over begon Bart).
nogmaals, de vorige foto met het zooitje ingebouwd toont niet aan hoe de gordels bevestigd zijn of zitten en het is dus onmogelijk om aan die foto te beoordelen of de gordels wel of niet goed ingebouwd zijn.
de crotch belts zijn wat mij betreft puur show, maar toch een bonus dat m'n dijbenen nog beter op hun plek gehouden worden, vroeger had ik in een S-drift bij de gewichtstransfer wel eens dat ik een pedaal mistrapte; en dat heb ik nu dankzij die gordels en de hoge opstaande randen van de stoelen niet meer!! extra bonus is dat je zak wat meer ruimte krijgt ipv met de gordels recht omlaag.
over die gordelbevestigingsplaten ben ik het niet eens, de 3punts ophangingen zijn sterker en verwerkt in de kooi van het voertuig; als ze niet op de juiste locaties zouden zitten had ik idd daar wel wat voor bedacht, maar dat zou niet eindigen met een simpel plaatje aan de onderkant:) (weet overigens wel wat voor plaatjes je bedoelt)
- V300 register
- Verbannen
-
Het voordeel wat jou stoelen ten opzichte van de meeste kuipstoelen hebben,(en dat viel me nu pas op,sorry) is dat ze zo die uitgesneden zijn waar de zitting en de leuning bij elkaar komen.Het voordeel wat je daardoor hebt is dat het heup gedeelte van de gordel veel beter komt te zitten als bij
een volledig gesloten kuipstoel.
Conclusie....jou kennende (de manier zoals je werkt) zal t wel helemaal goed komen!
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
helaas gaat dat getal niet hoger worden, want vrijdag moet er weer het een en ander aan gebeuren :snif:
- V300 register
- Verbannen
-
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
)...