show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-09-2009 13:17 #800596 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
Als ik de voorste schokbrekers ga vervangen, moeten de veerpoten er dan compleet onderuit?
En zijn de veerpootlagers nog te krijgen? Dan kan ik die meteen vervangen, 't kraakt al wat bij grote stuuruitslag.

Het wordt tijd dat de voorste schokbrekers eens vervangen worden namelijk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-09-2009 15:58 #800603 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
veerpoten compleet demonteren voor vervanging schokbrekers: jazeker

wenselijkheid vervangen veerpootlagers (taatslagers); lijkt me wel
leverbaarheid; weet ik niet, hangt af van waar je het probeert, zoals gewoonlijk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-09-2009 16:14 #800605 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
Kan ik de auto dan opkrikken door de krik (ik heb inmiddels zo'n garagegeval) onder de carterpan te zetten?

En die taatslager, zijn die makkelijk te vervangen of is er weer speciaal gereedschap voor nodig?
Verenklemmen heb ik.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-09-2009 16:35 #800608 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
Taatslagers kun je geloof ik op ebay nog goed kopen, voor weinig geld. Als je toch bezig bent kun je de rest van de lagers ook bekijken/vervangen. Die dingen staan op ebay voor een appel en een ei (in Duitsland vooral). Hoe je ze moet vervangen weet ik niet, maar ik ben wel benieuwd.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-09-2009 17:04 #800612 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
taatslager zit geklemd tussen bovenste veerschotel en topmount; zo te verwisselen dus en is nieteens extra werk bij schokbrekers vervangen.

krikken onder de carterpan :nono: absoluut niet! gebruik het voorste subframe, dat gaat wel prima.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-09-2009 17:39 #800616 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
Wel een geschikt stuk hout ertussen, anders schuift de krik volgens mij vrij vlug van de balk af. En tijdens het werken assteunen of blokken er onder natuurlijk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-09-2009 19:47 #800633 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
Euhh... wat is "het voorste subframe"? Die balk onder de motor?

En even een klein zijsprongetje dat er niks mee te maken heeft; welke intervallen hanteren jullie voor het verversen van olie en vervangen van de ontstekingsdelen etc.?
De olie en nieuwe ontsteking zitten er nu 6000 km in/op. Ontsteking vv in april, olie in juni. Ik denk dat ik in juni, als ik de auto in gebruik neem (kanniewachte :nono:) alles wel weer mag verversen/vervangen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-09-2009 20:04 #800636 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost
ik doe jaarlijks of per 10.000km alles, wat eerst komt; meestal tegen het einde van de zomer.

nb ik gebruik wel een kwaliteits "longlife" olie die dan volgens de verpakking nog lang niet op is..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-09-2009 22:06 #800645 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost

volvofiel;121331 schreef : Euhh... wat is "het voorste subframe"? Die balk onder de motor?

En even een klein zijsprongetje dat er niks mee te maken heeft; welke intervallen hanteren jullie voor het verversen van olie en vervangen van de ontstekingsdelen etc.?
De olie en nieuwe ontsteking zitten er nu 6000 km in/op. Ontsteking vv in april, olie in juni. Ik denk dat ik in juni, als ik de auto in gebruik neem (kanniewachte :nono:) alles wel weer mag verversen/vervangen?


Voordat je de auto dagelijks gaat gebruiken even een beurtje geven. Dan is ie weer lekker vers. Daarna 10-15.000 km ofzo.

Vooraan opkrikken kun je op de dwarsbalk van de motor doen, waar de stabilisatorstang aan vast zit, of je kunt de balk pakken waar het stuurhuis op zit.
Ik zou hem aan de dwarsbalk van de motor oppakken en de assteunen onder de balk van het stuurhuis zetten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Robbert Jan Veraa
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2009 08:15 #800653 door Robbert Jan Veraa
Beantwoord door Robbert Jan Veraa in topic 1981 Volvo 345 2.0 GLS van Joost

Jos360;121345 schreef : Vooraan opkrikken kun je op de dwarsbalk van de motor doen, waar de stabilisatorstang aan vast zit, of je kunt de balk pakken waar het stuurhuis op zit.
Ik zou hem aan de dwarsbalk van de motor oppakken en de assteunen onder de balk van het stuurhuis zetten.

:yesyes:
Ik zou de assteunen onder de dwarsbalk plaatsen maar voor de wagen op te krikken zet ik em in de versnelling en op de handrem. :f

De taatslagers zijn bij mijn weten nog gewoon bij de dealer te krijgen.
Kijk gelijk even de toestand van de rest van de rubbers en dergelijken daarboven na...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD