Weer een 340 op de parkeerplaats!
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Voor bijna alle boutjes en moertjes op je auto staan aandraaimomenten voorgeschreven, maar ik doe echt niet alles met een momentsleutel. Alleen de dingen die echt heel strak aangedraaid moeten worden doe ik met een momentsleutel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Bodejodel;144282 schreef : Alleen de dingen die echt heel strak aangedraaid moeten worden doe ik met een momentsleutel.
juist niet, de momentsleutel moet je gebruiken bij dingen waar je de boel naar de knoppen kan helpen als het t? strak zit. cylinderkopbouten bijvoorbeeld. andere kant van ;t verhaal is wanneer je iets met een krachtvermeerderaar vastzet, dan is een momentsleutel onmisbaar
ik pak bij het aanhalen van de moeren op de reactiestang en de M12 bout op de draagarm ook een momentsleutel bij, zodat de rubbers hun werk goed blijven doen verder eigenlijk helemaal nergens
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-

Helaas niet de 1e keer dat dit gebeurde... 800 km na de laatste wielactie en heel toevallig was de slotmoer en de moer ernaast afgebroken... (van het enige wiel dat niet vanuit huis zichtbaar is) Dit is met 100 km/u gebeurt met een wasmachine in de kofferbak. (Het 17" wiel kwijt... nergens te vinden... in een compleet kaal polderlandschap in een straal van 2 km rond de wagen) Ik was blij dat ik daarover kon klagen... met meer verkeer was het minder goed afgelopen. (ik had elke mm van het asfalt nodig om de wagen weer enigszins rechtuit te krijgen.
De keer ervoor was met een celica na een schokdemperactie... Door honger wagen laten zakken en gaan eten. (vergeten vast et zetten) Dat was gelukkig bij maar 30 km/u. Maar je kijkt wel raar op als je klonk hoort en 1 wiel gaat er vandoor... weg over, middenberm, volgende wegdeel, berm... en daar omvalt.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-

Zonnetje aan de hemel, lekker warm. ideaal klusweer.
Eerst maar eens langs het tankstation voor wat benzine in de jerrycan om de tank te kunnen spoelen en voor de zekerheid nog een kleine 2 liter in de tank.
Overigens voor dat ik verder ga; de How-To zal ik zo spoedig gaan maken nadat ik de twee stukjes vanaf de brandstof pomp van/naar de synflex leidingen heb vervangen, dat is nu nog het enige wat er voor wat betreft de brandstofslangen moet gebeuren.
Zo zag het eruit voordat 'operatie brandstofslang' begon:
Gare slangen....:
Beelden zeggen meer dan woorden:
Even het kontje omhoog en de tank verwijderd:
Alles ging best soepel eigenlijk, op het losmaken van de slangklem na die om de vulopening van de tank zit.
WD40 erop gespoten en weer een stukje draaien, terug draaien, weer een beetje wd40 erop, dit alles met het nodige beleid om de boel (kruiskop) niet kapot te draaien.
Echo....ooo...ooo..ooo:
Viel me nog aardig mee qua roest en sediment/vuil in de tank.
En even een close-up van de nieuwe slangen op de achterzijde van de vulopening:
Ook heb ik de tank een aantal keren doorgespoeld en een paar koffiefilters gebruikt om het sediment/vuil er uit te filteren.
Al met al een leuke klus, de tank heb ik aan de bovenkant en langs de vlotter aansluiting wat schoongemaakt, om die er weer echt mooi uit te laten zien zou poedercoaten een betere optie zijn.
Gisterenavond even volgetankt en vanochtend was het nog kurkie droog onder de auto dus het lijkt erop dat alles goed afsluit/dicht is.
Wel handig dat dit meteen weer even een goede gelegenheid was om onder de auto te kunnen kijken en me te bedenken dat ik net zo handig zou willen zijn als Anjo want de CVT eronder uit halen en helemaal schoonmaken zou ook wel erg mooi zijn.
De al eerder geconstateerde zweetplek/lekkage heb ik ook nog even vastgelegd, het bochtje in de achteras zal voorlopig niet roesten :nono::
De rechter aandrijfasbevestiging (geen idee hoe je zoiets noemt :hmmz:), EDIT: Homokineet
Volgende plan: exterieur detailen (lees; poetsen :+) met behulp van producten van Megiuars en Poorboys in 5 stappen te weten:
1: wassen.
2: lak cleanen.
3: lak polijsten
4: polish aanbrengen ('voeden van de lak')
5: in de wax zetten.
Ook is het de bedoeling om meteen de wielkasten mee te nemen in het plan van aanpak, de winterbanden er onder uit te halen en om te ruilen voor de door Jeroen v B tijdelijk aan mij ter beschikking gestelde zomerslofjes.
En natuurlijk al het kunstof, glas etc meenemen!
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
was het nou de keerring van het secundaire die lekte?
zoja; die kun je nog bestellen bij o.a. dafhobby, om die te vervangen ff homokineetje eraf + flens (1 m8 bout) stelt eigenlijk weinig voor en je hebt er een hoop plezier van
als het goed is is de keerring van de ingaande as op het primaire ook nog zo te bestellen;)
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Die mag je houden hoor... Als je ze niet meer nodig hebt wil ik er misschien 1 terug om te gebruiken als volwaardig reservewiel, want zo'n thuiskomertje is ook niks als je aan de andere kant van NL staat.Wouter76;144460 schreef : Ook is het de bedoeling om meteen de wielkasten mee te nemen in het plan van aanpak, de winterbanden er onder uit te halen en om te ruilen voor de door Jeroen v B tijdelijk aan mij ter beschikking gestelde zomerslofjes.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
AvdAkker;144477 schreef : de slangklemmen op die 6mm (ontluchtings)leidingen bij de vulhals, ligt het einde van dat boutje vrij, lijkt op de foto alsof het ertegenaan zit. je zou de klemmetjes wat kunnen verdraaien zodat het boutje vrij loopt anders heb je over een tijdje 2 ovalen sleufjes in de vulhals:D
was het nou de keerring van het secundaire die lekte?
zoja; die kun je nog bestellen bij o.a. dafhobby, om die te vervangen ff homokineetje eraf + flens (1 m8 bout) stelt eigenlijk weinig voor en je hebt er een hoop plezier van
als het goed is is de keerring van de ingaande as op het primaire ook nog zo te bestellen;)
Ja doordat je op een foto als deze geen diepte ziet lijkt het inderdaad alsof de boutjes de vulhals raken, dit is niet het geval, het was soms even goed kijken van hoe zet ik de slangklemmen erop als de ruimte wat beperkt is en alleen de slangklem van de 12 mm intern slang raakt de 6mm intern slang omdat ik deze niet anders kon plaatsen.
Ik heb ook niet het idee dat dit laatste echt kwaad kan overigens.
Bedankt voor de tip voor wat betreft de keerringen!, ik zal het onthouden voor het moment dat ik er definitief wat mee wil gaan doen.
Voor zover ik kan zien is het inderdaad de keerring van het secundair die zweet/lekt.
Ook maar even de tekst aangepast, ik wist niet dat dit onderdeel de homokineet was

in 2008 is de olie in beide delen van de CVT op peil gebracht en vorig jaar met de APK is het peil weer gecontroleerd maar hoefde er niets bij dus echt heel serieus is de lekkage gelukkig (nog) niet.
@Jeroen; Fijn dat ik ze eventueel mag houden op ??n na, de bedoeling is om in november/december (net wanneer de winter invalt) de winterbanden er weer onder te monteren op de dan weer van een nieuw laagje verf voorziene stalen velgen die er nu onder zitten.
Volgend jaar Zomer is het de bedoeling dat de GLT er weer onder komen nadat de lichte stoeprand schade verholpen is en ze gepoedercoat zijn.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
- V300 register
- Verbannen
-