- Berichten: 100
Weer een 340 op de parkeerplaats!
- Wouter Borsje
- Offline
- Expert lid
Zoiets bijvoorbeeld: www.conrad.nl/nl/barthelme-70112242-led-...ac-19-lm-182082.html
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Ik wou niet pedant overkomen hoor, ik was overigens zelf al vergeten dat daar een 24V lampje inmoest. Vroeg me eigenlijk eerder luidop af of die 1.2W ook voor problemen zou kunnen zorgen.Wouter76;242952 schreef : Humor zeg, een discussie over een lampje, die moest eens weten dat er zoveel aandacht aan hem/haar wordt besteed
Leuk hoor Nicholas al die electronica wijsheid, ik houd het voor zo'n simpel onderdeeltje maar even bij mijn 'boeren' verstand.
Doet me ineens denken aan de a.p.k. van afgelopen maand, en ook nu geldt; mocht ik er helemaal naast zitten en straks met een half weggesmolten dashboard rondrijden dan zal ik wel de eerste zijn om toe te geven dat ik heel dom heb gedaan. :yesyes:
EDIT: net even het instructieboekje erbij gepakt, moet inderdaad 24V 1,2 Watt zijn....owwww jeeee, dat krijg je ook als je spinazie academie hebt gevolgd en alleen maar goed bent in poetsen....laat het lampje volgende keer wel door onze leerling monteur vervangen als tegen die tijd het hele instrumentarium niet spontaan gedesintegreerd. :f
Het vermogen van een lampje is net het enige dat direct evenredig is met de ontwikkelde warmte, ervan uitgaande dat de 12V en 24V lampjes dezelfde efficiëntie hebben. Een gloeilamp is juist veel beter in het afgeven van warmte dan van licht, typische gloeilampen zijn maar 2 à 3% efficiënt. Van de 2W elektrische energie wordt dus meer dan 90% in warmte omgezet:crazy2:General Custom;242951 schreef : Zonder er berekeningen op los te laten, waarom heeft Volvo bedacht dat daar een 24 volt lampje in moet? Waarschijnlijk omdat dat veel minder warm wordt dan een 12 volt lampje met minder vermogen. Als ze het met een 12 volt lampje met minder vermogen had afgekund had men dat wel genomen, al was het maar omdat dat makkelijker was voor de garages die later zo'n lampje moeten vervangen.
Het is op zich ook logisch lijkt me dat het vermogen van een lampje niet direct met de afgegeven warmte samenhangt. Zo'n ding is in eerste instantie gemaakt om licht te geven, niet warmte.
Vergelijk het met een dikke 5-liter V8 met 200pk en een 2-liter Volvo redblock van 100pk. Laat ze beiden 100pk leveren, en het Volvoblok zal direct heet worden terwijl die V8 rustig warm rijdt.
Waarom volvo nu net voor een 24V lampje koos daar, geen idee! Goedkoper/beter te verkrijgen?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Wouter76;242948 schreef : 24/2 = 12.
2/2 = 1.
je begrijpt duidelijk niet hoe een gloeilamp werkt. Dit gaat niet goed.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Wouter, begrijp ik goed dat je 340 in Gorssel binnen kan slapen? Dat is natuurlijk mooi nieuws, gaat 'ie nog langer mee
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 100
Nee inderdaad Wouter, ik begrijp er helemaal niets van, hopelijk gaat het aansluiten van de led lampjes op de EMVK straks goed...nou ja, plus en min uit elkaar halen lukt gelukkig nog net.
Zoals al gezegd kan ik het maar beter bij poetsen houden, anders gebeuren er dadelijk nog ongelukken en dat zou toch mooi zonde zijn.
Helemaal geen punt hoor Nicholas, dat soort berekeningen gaan alleen voor een gemiddelde leek wat ver, ik had er in mijn bericht ook nog geen rekening mee gehouden dat er inderdaad een 24V lampje van 1,2W in gaat, dat was een denkfout van mij, was uit gegaan van 24V en 2 Watt tegenover 12V en 1,2 Watt.
Eigenlijk vreemd dat ik nog niet aan de door Mark geopperde LED variant heb gedacht, die zijn namelijk een heel stuk gunstiger waar het de warmte/lichtafgifte verhouding betreft.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 100
Owww ja de LED lampjes in het schakelconsolepaneeltje, die zitten er sinds gisteren in en jawel beste lezers en lezerinnen; het werkt!
Nu was dat toch wel enigszins te verwachten hoor, maar toch, het blijft een fijn gevoel als het doet wat het moet doen.
Kwam ik meteen een bepaald soort effect tegen; even de terugschakelkant alvast checken met alleen ingeschakeld contact, schakelaar om,rooie lampie brandt, tot zover check.
Schakelaar wederom, huh?, het rooie lampie blijft gewoon branden om pas na een tijdje (niet precies bijgehouden) weer uit te gaan...
Zal waarschijnlijk wel te maken hebben met het feit dat ik de opschakeldraden nog los had hangen en het tachorelais dan niet meer werkt zoals zou moeten???
Met alles weer aangesloten en lopende motor ging het rooie lampie wel meteen weer uit na het uitzetten van de bergrem.
Nou ja, anyways, motor gestart en even het toerental wat op laten lopen, en jawel, ook het groene lampie doet wat er van wordt verwacht boven de ca 1800 t.p.m.
Bij een eerstvolgende snelwegrit maar eens zien wat er gebeurt bij serieus hoge snelheden (voor een 340 dan hè )
We hebben het hier over 130+ , de snelheid waarop het al acht jaar bestaande probleempje opduikt.
Nog eventjes de link naar het topic hierover, wellicht dus binnenkort een update...: forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=6295
Ok weer genoeg mede en klinkers, door naar de plaatjes:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Robbert Jan Veraa
- Offline
- Nieuw lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- V300 register
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.