show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Weer een 340 op de parkeerplaats!

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
26-09-2014 16:02 #950839 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Bedankt Nicholas, zo wordt je stapje voor stapje steeds iets wijzer over je eigen auto en kennis om mocht het nodig zijn weer op andere V340 met 1400 torretje toe te passen.

Eens zien, waar wou ik het vandaag eigenlijk met jullie over gaan hebben?

.............................Ow ja de waterpomp!

Vanaf vorige week woensdag tot deze week woensdag had ik alle tijd en ruimte om met de 340 aan de slag te gaan, en dus op mijn gemakkie de voorbereidingen getroffen om de nieuwe waterpomp te monteren, waaronder het demonteren van de oude pomp, dit leek me een vrij essenti?le stap.

Daags tevoren had ik de boutjes al ingespoten met IMAL, voor het daadwerkelijke verwijderen nog even een keertje voor wat het waard is, en dan heel voorzichtig met sleuteltje 10 aan de gang, eerst alle boutjes proberen nog ietsje strakker te zetten alvorens in de losmaak richting te bewegen.

Zo steeds ietsje verder, stukje los, weer een stukje terug, beetje IMAL erbij weer, de meeste bouten kwamen er redelijk soepel uit op die manier, ??ntje was wat nukkig en wou graag nog eens 26 jaar op dezelfde plek blijven zitten, letterlijk en figuurlijk vastgeroest zeg maar.

Maar ook die gaf zich na wat aandringen gewonnen, overigens heb ik als eerste de boutjes van de poelie al heel iets los gedraaid als eerste stap, de V-snaar iets indrukken en dan met sleutel 13 die boutjes los maken.

De dynamo stelinrichtingsbout en bevestigingsbout heb ik daarna los gemaakt in die exacte volgorde (ben ik de sleutelmaten heel even van kwijt)
En vervolgend de dynamo helemaal tegen het blok gedrukt en de V-snaar verwijderd, het kan zijn dat je deze net als ik nog iets over de poelie heen moet drukken om hem te verwijderen.

Hm, vergeet ik niet wat eigenlijk?...........ah ja natuurlijk, STOP!!; foto time!

Wat ik nog eerder heb gedaan dan bovenstaande werkzaamheden is het demonteren van de koelfan, twee boutjes boven en onder op het frame en een stekker op de kokerbalk voor de accubak:

Poelie iets gelost, dynamo los, V-snaar eraf en daarna de poelie er af:

Jukkie, een incontinente pomp:

Poelie binnenkant na 26 jaar vuil en stof happen:

Alle boutjes, ringetjes ed in een magnetisch bakje, heel handig vind ik die.

Aus der reihe; der alte v-schnarre:

En de zesentwintig jaar oude pomp, dag lieve goede oude ouwe en trouwe waterpomp van me, ik zal je gaan missen....:sad:

Ter nagedachtenis, en om te kunnen zeggen: "gelukkig hebben we de foto's nog' :

En het ultieme bewijs dat de pomp het zesentwintig jaar lang uitgehouden heeft op de kop van het blok, met de poelieneus in de veelal warme radiator wind.

Op datzelfde blok blijft dan deze lege plek over, en zet je letterlijk maar vast schrap mocht je deze klus ook ooit eens gaan uitvoeren, het verwijderen van de pakking op een goedfatsoenlijke manier is nog geen sinecure, een werkje waar je even wat tijd voor uit moet trekken wil je het goed doen.

Na het nodige wegsteek werk met een Stanley mesje in een houder (glas mesje) en daarna schuren met een watervast korreltje 600 is dit het resultaat:

Je ziet nog wat donkere plekjes, ik kan je verzekeren dat het babybilletjes glad was allemaal, kost even wat 'elbow grease' maar dan heb je ook wat.

Ow ja nog even in de categorie; een foto omdat het kan, de boutjes en de oude temperatuursensor:

Nu had ik Loctite 5922 besteld om de pakking daarvan ietsje te voorzien, voor de zekerheid zeg maar, een baat het niet...........afijn, u kent het wel.

Ten eerste leverde het bedrijf later dan ze beloofd hadden en die %(^&% pakket dienst van een G*S stond bleek achteraf om ca 18u pas aan de deur, ja helaas maar toen was deze jongen al pleitte, want het was de laatste dag dat ik aan de 340 kon werken en het wordt om ca 19u al weer zo'n beetje donker.

Lang verhaal iets korter, pomp gemonteerd met alleen de pakking, nieuwe temperatuursensor erin geschroefd, de boutjes voorzien van een likje kopervet zoals wordt aangehaald in de how-to van Arjen.

Slangen erop, poelie (nog iets los) op de pomp, nieuwe V-snaar gemonteerd en op spanning gebracht.
En dan de poelie boutjes goed aangehaald met de V-snaar weer iets ingedrukt.

Nu alle kvs weg was, meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om het expansievat schoon te maken (mix van ietsje antikal, water en een hand vol rijst werkt als een speer)
En tevens een nieuwe slang van het expansievat naar de radiateur:

Diverse delen nog wat extra aandacht gegeven, ik merkte op dat het motortje wat piepte bij het met de hand verdraaien van de fan, dus wat PTFE spray in het (ontluchtings?) gaatje van de motor gespoten.

Na alles weer gemonteerd te hebben, en er ca 4,5 liter kvs in het koelsysteem verdween de motor maar eens gestart,ah goed nieuws, de startmotor draait vrolijk zijn rondjes, maar verder......niets......geen pufje, geen kuchje, geen sputtertje, geen enkel teken van auto leven. :(

Hahahahahahahahahahahahahahahahahahaahahahahahahahahahahahahahahahahahahaahahahahahahahahahahahahahahahahahahaahahahahahahahahahahahahahahaha-
hahahaahahahahahahahahahahahahahahahahahahaahahahahahahahahahahahahahahahahahahaahahahahahahahahahahahahahahahahahahaahahahahahahahahahahahaha-
hahahahahahahahahahahahahahaahahahahahahahahahahahahahahahahahahaahahahahahahahahahahahahahahahahahahaahahahahahahahahahahahahahahahahahahaahaha.

Gefopt. :woei:

De voedingsstekker van de RENIX lag er nog naast omdat ik ook meteen maar van de gelegenheid gebruik heb gemaakt om de olie te verversen en een nieuw filtertje te monteren
(Mann W917/1).

Die stekker dus na een paar startmotorzwengels weer terug gedrukt, uchepuche mot dat nu zo baasje?...ja dat moest ff, Brrrrrrrrrroem.

En dan maar schietgebedjes doen, duimen, vingers gekruist houden, kaarsjes aangestoken voor mijzelf, de buren kwamen al vragen of ik een Volvo-sekte was gestart.

En warempel, voor zover ik met mijn +2 kijkglaasjes kon zien bleef de boel droog, de nieuwe pomp was gelukkig al zindelijk vanuit zijn adoptie ouders.

Kijk, daar wordt ik nu weer een heel klein ietsiepietsie blij van h?.

Met de schuif op aard verschroeiende heet even wachten tot de thermostaat open gaat, nog wat kvs in het vaatje, en laat maar lekker draaien zo, zou de fan er nog zin in hebben met wat teflonolie in z'n mik?
Jip ook die slaat keurig aan, even een snelle blik op de temperatuur meter in de auto.......:eek:....hooooooooooooooooooooolie cow, onderstaande figuur laat even zien waarom ik zo schrok:

In bovenstaand plaatje blijft het metertje nu staan zo'n 3 mm v??r het witte gevaren zone streepje op de meter, later op weg naar huis bleef hij daar ook strak staan, dus kennelijk heeft de after-market sensor een andere weerstandswaarde, ik denk er nog even over na of ik het zo laat, of even uitreken welke weerstand ik er in serie tussen zou kunnen gaan zetten zodat de naald weer strak in het midden gaat staan. (de meter stond v??r deze operatie juist weer een stukje v??r het midden)

In ieder geval, alles bij elkaar tot hogere machten verheven, vermenigvuldigd, gedeeld, onkruid wortel trekkend, opgeteld en afgetrokken was ik een redelijk blij man:

Morgen naar de VKB, het restje kvs en gereedschap gaan even voor alle zekerheid mee, is in den beginnen toch even spannend of het ook na een eerste wat langere rit nog droog en heel blijft.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-09-2014 17:10 #950841 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
mooi verslag! heb je nog last gehad van 'flexibele boutjes' bij het loshalen van je waterpomp?

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
26-09-2014 23:33 #950844 door Wouter Borsje
Dank je Floris, voor zover ze zich al flexibel gedroegen heb ik daar niets van gemerkt, heb echt heel voorzichtig steeds weer iets los en daarna een stukje vast gedaan, en flink wat kruipolie, was wel even een spannend iets, maar het liep gelukkig goed af.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-09-2014 16:17 #950850 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
gewoon die ouwe sensor terugdraaien.....

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
27-09-2014 21:17 #950855 door Wouter Borsje
Ja misschien doe ik dat ook wel Wouter, ik slaap er nog even een nachtje over.

• Robbert Jan Veraa
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-09-2014 22:01 #950858 door Robbert Jan Veraa
Beantwoord door Robbert Jan Veraa in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!
Wouter, heb je al eens geprobeerd de oude temp sensor terug te zetten en dan te kijken wat de uitlezing op de klok is? Volgens mij is het zoals ik je vandaag zei een fout in de nieuwe temp sensor, maar dat weet je pas zeker als je de oude ook hebt geprobeerd.

Kun je de achter plaat van de oude pomp er af halen ??

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
27-09-2014 23:21 #950861 door Wouter Borsje
Ik ga er vanuit dat als ik de oude sensor terug plaats, de naald weer netjes in het midden zit, als ik dat doe is dat een klusje voor bij de eerstvolgende wasbeurt, dat komt vast allemaal weer goed.

Ik was sowieso van plan de oude pomp nog even te demonteren, al was het maar omdat ik een enorm nieuwsgierig aangelegd persoon ben :)

In ieder geval bleek ook halverwege de rit naar Rosmalen tijdens een korte controle en voordat ik weer vertrok dat alles nog steeds keurig droog is, daar ben ik al heel blij mee, alleen de v-snaar mag wel ietsje strakker komen te staan getuige het even slippen net na het starten, doe ik dat meteen tijdens de hierboven al vermeldde wasbeurt.

Wat is precies de reden dat je mij vraagt de achterplaat van de oude pomp af te halen Robbert Jan?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-09-2014 11:08 #950863 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!

Wouter76;232230 schreef : Wat is precies de reden date je mij vraagt de achterplaat van de oude pomp af te halen Robbert Jan?

Omdat je die oude pompjes kan reviseren.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
28-09-2014 18:43 #950867 door Wouter Borsje
Na een goede nachtrust met daaraan voorafgaand nog wat denkwerk over de kvs sensor ben ik tot de conclusie gekomen dat ik de oude temperatuursensor weer terug ga monteren.

Maar natuurlijk niet voordat ik de sensor even onder handen genomen had, en ook even met multimeter pennen heb gekriebeld:

En de van Bart gekregen onderdelen ook even op de gevoelige sensor vastgelegd:

Daarnaast vind ik het ook leuk nog even te vermelden dat ik net zag op 'mijn album' , dat in dit topic nu om en nabij de 2000 foto's staan.

• Robbert Jan Veraa
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-09-2014 08:57 #950882 door Robbert Jan Veraa
Beantwoord door Robbert Jan Veraa in topic Weer een 340 op de parkeerplaats!

Wouter76;232230 schreef : Wat is precies de reden dat je mij vraagt de achterplaat van de oude pomp af te halen Robbert Jan?

Als die plaat niet te gepit is zou ik hem graag bij de stapel te verzinken materiaal leggen zodat die later weer hergebruikt kan worden :D.

Het was je misschien al opgevallen dat de originele wel wat dikker is dan wat er vandaag de dag geleverd wordt.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC