Weer een 340 op de parkeerplaats!
- Steven340
-
- Nieuw lid
-

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Voor wat betreft de 340 was dit het voorlopig wel weer even, eerstvolgende klus zal het vervangen van de voedingskabel naar de startmotor worden, bij het verwijderen kwam de kabel uit de aansluiting.
Eerlijk gezegd heb ik dat een aantal jaren geleden ook niet echt bepaald 'profi' vast gezet en de kabel is ook behoorlijk aan de korte kant waardoor hij als het ware steeds loopt te trekken aan de aansluiting op de accu.
Plan is om de huidige kabel een stukje onder het verdeelstukje naar zekeringkast en dynamo af te knippen en daar met een doorverbindstuk de audio voedingskabel op aan te sluiten.
En dan dus een nieuwe kabel rechtstreeks vanaf de accu naar de startmotor, met aan beide zijden een fatsoenlijke kabelschoen met oog (M8) van Klauke.
Het eraan krimpen wil ik ook zelf gaan doen, Klauke heeft een tang in de handel die vanaf een vrij kleine maat tot max 16 mm? kabelschoenen kan krimpen.
Na wat speurwerk op internet ben ik tot de conclusie gekomen dat bij een startmotor van ca 1kW met een kabellengte van ca 60cm een kabeldikte van 16mm? wel voldoende is.
Dikker kan natuurlijk nooit kwaad maar dan wordt het allemaal nogal kostbaar.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Na een middagje wat klusjes aan de 340 doen waaronder de A en deurstijlen polijsten en in de wax zetten, controleerde ik zoals te doen gebruikelijk nog even de bandenspanning en alle verlichting.
Daarbij kwam ik er achter dat het mistachterlicht het niet deed, kan gebeuren, lampje misschien defect, voor ik constructief ga foutzoeken eerst maar eens even de spanning van een achterlicht fitting er aan gehangen, lampje = ok.
Dan maar even het wereld wijde web op om in de documentatie het elektrisch schema erbij te halen, het zekeringenkastje had ik al aandachtig bekeken en daar was alles in orde
(alles ook nog even doorgepiept)
Na wat vijven en zessen zag ik dat er een losse zekering bestaat voor het mistachterlicht, en wel achter het handschoenen kastje.
Deze bleek dan ook compleet gedesintegreerd te zijn, nieuwe erin en aanzetten maar weer, wel lampie, geen controlelampie, ja hallooo wat zullen we nu dan weer beleven?
Dat lampje zal wel 'van schrik' het leven hebben gelaten, instrumentenpaneel dus even naar voren en het lampje even wisselen met een andere (had even geen reserve voor handen), jip dat werkt.
Wat iets minder zin had in die actie was de bajonet aansluiting van de kilometertellerkabel, die had het na 26 jaar wel bekeken, ga het maar lekker zelf doen ofzo, afgebroken en rijp voor de kliko.
Hmmm nou ja, die kabel wou ik toch al eens gaan vervangen i.v.m een wiebelend naaldje tot ca 80 km/h.
Met dank aan de How-to van Bart B was dat klusje gisteren redelijk snel geklaard, en de naald is nu weer 'as steady as a rock'

Wat een lap tekst weer zeg, hoogste tijd voor wat fotootjes bij al deze spannende avonturen;
Om te beginnen wat natte plekken die ik aantrof aan de linkerzijde in de voeten ruimte, bij het controleren van de rechterkant hetzelfde verhaal, precies op de aansluiting van voetenruimte met de bodem, en ik heb werkelijk keine ahnung waar dat nu toch vandaan komt, heb er maar een paar kranten onder gelegd voor een paar dagen:
Bij het plaatsen van de kilomteretellerkabel kwam ik er daarnaast achter dat er een druppel vocht aan de harmonica hoes hang van de rempedaal-as:
Hopelijk niets 'alarmerends'...
Wat hadden we dan nog?....ow ja het interieur lampje...
Deze jongen had voor het eerst in lange tijd de ANWB weer even nodig voor wat elektronensap omdat het interieur lichtje was blijven branden, tijdens het werken in de auto dacht ik hem uitgezet te hebben, maar omdat de schakelaar wat brak is maakt hij niet altijd contact, geen licht was voor mij de uit-stand...ehhhh niet dus.

Anyways, dus meteen dat lampje maar eens maken, eruit geklikt en op tafel gelegd, bij het demonteren bleek het schakelaartje afgebroken, het plastieke deel althans.
De rest mooi opgeschuurd zodat het weer goed contact maakt, nu dus op zoek naar een compleet lampje om daar de schakelaar uit te halen:
En als je dan toch bezig bent h?, het indrukken van de alarmlichten schakelaar resulteerde altijd in eerst een kraak-piepend geluid alvorens het relais in werking trad, de schakelaar er dus ook maar eens uitgehaald (hoppa beide klemmetjes naar de ratsmodee, gloeiende!!!

Dusss, en doorrrrr, schakelaar opengemaakt, de wegspringende onderdeeltjes bij elkaar geraapt, contacten schoongemaakt en opgeschuurd, beetje vet op het glijvlak van het kogeltje en daarna alles met een pot geduld en zo vast mogelijke hand weer in elkaar gezet.
Helaas is hiermee het kraak-piepje er nog niet helemaal uit, wel zachter en korter, nou ja, ik heb mijn best erop gedaan:
Nog wat plaatjes van de km kabel vervang actie.
Terug drukken van de kabel:
Het borgclipje aan de steun waar de remleiding ook aan gemonteerd is:
Nieuwe kabel van bovenaf gezien in diezelfde steun:
Nou leuk hoor Wouter, wat een epistel, was dit het?
Was dat maar waar, afgelopen zondag naar het westen des lands gereden en bij het openen gisteren van de motorkap viel me al vrij snel op dat het kvs vaatje leeg was....WTF?! :grr2:
Vervolgens hoor je heel zachtjes; blup, blep, blip, blap, zachtjes tikt de kvs op het subframestaal, ritme van een lekkende pomp.
Ouwe schijthokken ook, altijd wat met die belabberd in elkaar geschroefde Nederlandse meuk

Zo dat is er ook weer uit, de feiten dan maar even:
Je ziet hier net een druppel hangen die een 164 ms later weer ergens lager lag te hangen.
Eerst nog gebeld met Tena; "Nee helaas meneer, we verkopen geen incontinentie materiaal voor auto's" , nou lekker dan, ik schaam me nu dus kapot voor een zijn kvs niet ophouden kunnende Volvo 340, zielig oud autootje, misschien toch maar eens een plek regelen in een auto verzorgingshuis....:+
Wordt vervolgd dus, als ik mijn maandelijkse financi?le injectie weer heb gehad (voel je overigens maar verbazend weinig van) even een nieuwe waterpomp roggelen, ik heb de boutjes alvast maar van wat IMAL voorzien voor wat het waard is, beetje rare maat ook zeg, sleuteltje 11....nu maar bidden dat er niets afbreekt.
En dan gelijk maar een nieuwe V-snaar erop en nieuwe kvs erin, onder het motto; als je dan toch bezig bent.
- V300 register
- Verbannen
-

Ge weet weer wat doen

- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Leuk verslag, jammer dat je waterpomp lekt maar het is maar goed dat je het nu ontdekt i.p.v. ergens op de vluchtstrook...
- V300 register
- Verbannen
-
Over de waterpomp, zorg dat je de boutjes goed laat schrikken, en hoop op het beste. De kans dat ze breken is helaas heel groot heb ik mogen ondervinden :snif:
- V300 register
- Verbannen
-
Wouter76;231846 schreef : En als je dan toch bezig bent h?, het indrukken van de alarmlichten schakelaar resulteerde altijd in eerst een kraak-piepend geluid alvorens het relais in werking trad, de schakelaar er dus ook maar eens uitgehaald (hoppa beide klemmetjes naar de ratsmodee, gloeiende!!!
)
Dusss, en doorrrrr, schakelaar opengemaakt, de wegspringende onderdeeltjes bij elkaar geraapt, contacten schoongemaakt en opgeschuurd, beetje vet op het glijvlak van het kogeltje en daarna alles met een pot geduld en zo vast mogelijke hand weer in elkaar gezet.
Helaas is hiermee het kraak-piepje er nog niet helemaal uit, wel zachter en korter, nou ja, ik heb mijn best erop gedaan
zekering nr 13 (volgens mij) vervangen..
ik had ook zoiets, erg vervelend, niets hielp. Ook de knop uit elkaar, veertjes zoeken, contactspray door de hele wagen, relais vervangen. Tot ik uiteindelijk alle zekeringen heb vervangen.
succes
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Nicholas;231848 schreef : Haha, ik heb luidop gelachen terwijl ik dit verhaal las. Heel herkenbaar die frustratie en haat-liefde verhouding met onze oudjes
Ge weet weer wat doen
Nou en of ik dat weet, gelukkig kan ik vanaf volgende week woensdag ook weer terecht op mijn sleutelstekkie, eerst maar eens op m'n gemakkie de waterpomp eraf proberen te halen met goed fatsoen.
volvofiel;231849 schreef : Heb je die rand van het gat in het schutbord waar het doorvoerrubber van de tellerkabel zit niet gepoetst?? :eek:
Leuk verslag, jammer dat je waterpomp lekt maar het is maar goed dat je het nu ontdekt i.p.v. ergens op de vluchtstrook...
Jazeker heb ik daar gepoetst meneer Volvofiel, direct na het maken van de foto, volgende keer even andersom doen, zo breek ik mijn reputatie af.
Nou inderdaad, dat was wat ik ook meteen dacht, beter hier dan daar, zeker laat op de avond midden op de veluwe, waar de wilde dieren leven, brrrrrr.
General Custom;231851 schreef : Geweldig geschreven weer!
Over de waterpomp, zorg dat je de boutjes goed laat schrikken, en hoop op het beste. De kans dat ze breken is helaas heel groot heb ik mogen ondervinden :snif:
Dank je Bart, ik ben nogal lang van stof en probeer het zo het leesvoer wat minder taai te laten zijn.
Voor wat betreft de tip, ik zal eens even met mijn gezicht voor de boutjes gaan hangen, daar schrikken ze vast heel hard van.
Walter;231858 schreef : zekering nr 13 (volgens mij) vervangen..
ik had ook zoiets, erg vervelend, niets hielp. Ook de knop uit elkaar, veertjes zoeken, contactspray door de hele wagen, relais vervangen. Tot ik uiteindelijk alle zekeringen heb vervangen.
succes
Een zekering, dat bevreemd me, ik heb al weer een paar jaar geleden de hele zekeringen kast aangepakt, schoongemaakt en de contacten allemaal gepoetst met commandant (agressief polijstmiddel, wil je geen ruzie mee krijgen) de schakelaar stuurt ook de werking van de 'normale' functie van de knipperlichten en dat gaat helemaal prima....
Bedankt voor de succes wens, ik vermoed dat ik die hard nodig ga hebben, ik klink best wel vrolijk hier, achteraf gaat dat prima, soms hang ik ook over of onder de motorkap met een gezicht alsof ik net een slok fosforzuur i.p.v cola heb genomen.
(ik drink graag tussen het sleutelen door, en roken ook, dat durf ik al bijna niet meer te schrijven onder de bijna verpletterende druk van de huidige maatschappelijke tendens)
Goed, verder vond ik nog dit stukje van onze huidige dienstdoende voorzitter, dat zal dan vast de plek zijn waar de waterpomp nu lekt, en ik ben als een kind zo blij dat mijn teerbeminde lagertje nu beschermd wordt tegen vroegtijdig en vooral een spontaan verlaten van het land der levende mechanische componenten.
Wouter;157977 schreef : De gaatjes zijn inderdaad om te zorgen dat er geen waterdruk kan opbouwen over het lager. Dan zou namelijk het lager vastlopen, en kom je acuut stil te staan (geen koeling meer, en geen dynamo)
Dat was destijds met een zekere Nissan Primera wel anders....riem knapte, stuurbekrachtiging weg, en binnen 2,5 minuut een naaldje dat vanuit het veilige midden ineens ultrarechts werd.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
En op de volgende foto vroeg ik me na wat gelezen te hebben over een aftapplug of de door de pijl aangewezen bout deze is:
Ondertussen het ??n en ander aan voorbereidingen getroffen, volgende week met een beetje mazzel en wat goed geluk de waterpomp met nieuwe boutjes binnen, en dan meteen koelsysteem spoelen en misschien ook een nieuwe temperatuursensor.
Daarnaast nog olie verversen en een nieuw filtertje.
Ben ik er hopelijk voorlopig even klaar mee en kan de 340 met frisse (tegen)wind de winter door.
Mochten er onder jullie mensen zijn die denken: "zeg Wouter, ben je ondertussen ook nog een beetje bezig met die reserve cvt" ?
Jazeker, daarover later weer meer!
- V300 register
- Verbannen
-