Weer een 340 op de parkeerplaats!
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-

Maar helaas, niet meer aan gedacht (kraslotje had er nog wel vanaf gekund) en ik ga deze week 'as we speak' afronden.
Morgen nieuwe ronden, nieuwe kansen in een verse week. :yesyes:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Eerst nog even een overzichtje van de aangeschafte tacho relais componentjes:
Dan neme men:
En wat soldeertin natuurlijk, daar heb ik alleen geen plaatje van gemaakt.
Dit is C3 welke een verkeerde waarde heeft, namelijk 63nF i.p.v 100nF oftewel 0.1uF.
Er af ermee dus:
En C1, een axiale elco staat er om bekend dat hij nog wel eens wil gaan lekken (spanningslek)
Standaard (volgens het schema) heeft deze de waarden 10V en 22uF, de elcootjes die ik heb gekocht hebben de waarden 20V en 47uF waarbij de aangegeven spanning de maximale is voordat de elco defect raakt, de capaciteit van de door mij gekochte elco is ook wat groter, dit vormt gezien de functie hiervan geen enkel probleem.
C1 verwijdert: (en helaas begint mijn trouwe Canoontje ook wat electronische kuren te vertonen na 7 jaar)
Overzichtje na desolderen C1 en C3:
De nieuwe C3:
En de nieuwe C1, waarvan het zeer belangrijk is de kathode aan de - kant te leggen op de print:
Natuurlijk na deze fot gemaakt te hebben netjes op de print gedrukt en solderen maar:
Close up, mocht je dit thuis al eens gaan doen weet je hoe het er ongeveer uit moet komen te zien.
Het is ook duidelijk te zien dat ik wat meer tin heb gebruikt dan bij de door Maleisische handjes gesoldeerde componenten.
Dat gedaan hebbende me nog even bezig gehouden met de aansluitpennen, zagen er niet echt fris meer uit:
Stukje schuurpapier dat nat te gebruiken is erbij gepakt (K400) en om tussen de pennen te komen het stukje schuurpapier om de houten helft van een wasknijpertje gerold.
Het resultaat:
De behuizingen even schoon gemaakt en na hermontage de aansluit pennen ingespoten met wat vaseline spray.
Als de 340 weer terug is kunnen de tacho relais ingezet gaan worden als test object en kan ik de origineel in de auto bivakkerende tacho relais gaan modificeren met een extra diode (1N4007) en in ieder geval C1 even vervangen.
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Ik ben net bij het schadeherstel bedrijf geweest om te zien hoe het er nu voor staat, de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik er net op tijd bij ben want door binnenkruipen vocht via de wielkast is een stuk dorpel ook aangetast.
(tot net iets voorbij het krikpunt, zeg maar zo ongeveer na dat fijne etentje, de erg leuke stapavond die daarop volgde en uiteindelijk bij haar thuis eindigde)
Dit stuk is er al uitgeslepen en het binnenste + buitenste deel van de dorpel zal dus op deze plek vervangen gaan worden.
Verder bleek er ook aan de achterzijde van de wielkast rand roestschade aanwezig en ook werd er opgemerkt dat daar ooit een kleine plaatwerkschade is hersteld (plamuur was zichtbaar)
Al met al wat meer werk, al hadden hun daar al rekening mee gehouden.
De 340 is in ieder geval in goede handen, ze laten er geen gras over groeien en pakken het grondig aan, ook worden er lekker wat foto's gemaakt van het werk, leuk!
??n en ander betekend dat ik de 340 nog wel even kwijt ben wat afgezien van het feit dat ik wel weer sta te springen om weer lekker aan de slag te gaan met allerhande klussen totaal geen punt is, ik heb de auto toch niet nodig (en bij 'noodgevallen' een aardige vader met een V50

Sterker nog, ik merkte al even tussen neus en lippen door op bij het bedrijf dat de 340 nu in ieder geval lekker droog staat.

Voor zover voor nu....
- V300 register
- Verbannen
-
Wouter76;230322 schreef : (tot net iets voorbij het krikpunt, zeg maar zo ongeveer na dat fijne etentje, de erg leuke stapavond die daarop volgde en uiteindelijk bij haar thuis eindigde)
?????
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Het gaat tenslotte om het roestschade deel, alwaar het grootste deel van bovenstaande tekst ook om over gaat. :yesyes:
- V300 register
- Verbannen
-
....Maarrrrrr...., wat wil je nu ?cht zeggen?
Heb je een vriendin?

- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Ik wou alleen maar even melden dat mijn dierbare Volvootje het naar omstandigheden goed maakt daar op brug bij het schadebedrijf en dat hij aan de beterende hand is.

Kan ik straks tenminste weer met een gerust hart het krikpunt benutten om te krikken zonder het risico op langdurige gevolgen.

- V300 register
- Verbannen
-

- V300 register
- Verbannen
-
Uh-huh, that's what she said:humor: Biecht nou maar op:crock:Wouter76;230330 schreef : ehh nee, ik wil niets ?cht zeggen :nono:
Goed om te horen dat de schadehersteller zo voortvarend en degelijk met je auto te werk gaat! Kan je straks weer niet alleen veilig krikken, maar ook veilig met haar rijden:yeah: