Weer een 340 op de parkeerplaats!
- J. Ruiter
- Verbannen
-
mijn 343 is niet meer te wassen :no:,zo slecht is de lak..:yesyes:Bodejodel;153561 schreef : Zou je ook eens wat vaker moeten doen...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
-
Misschien kan Stefan nog een wondertje verrichten

- J. Ruiter
- Verbannen
-
(bek on topic)wie wil er nou niet zo'n mooie spik en span 340 als die van wouter?
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
Wouter76;153319 schreef : Volgende week op een dag dat het overwegend droog blijft lekker aan de slag met wat elektra klusjes.
Zo gedaan:
Vandaag even lekker gebruik gemaakt van het goede weer (moest alleen de deuren niet tegen elkaar open zetten want dan waaide alle spullen op het dashbboard de auto uit...:hmmz2:)
Alleerst maar eens de rechtse gasdemper van de kofferklep verwisseld voor een exemplaar met een schakelaartje, daarna de al aanwezige bedrading er heen getrokken en aangesloten:
Zoals het was:
Nu:
Paar draadjes:
Lampje eraan:
En er was licht

Daarna het schakelaartje wat ik nog over had van een ander handschoenen kastje gemonteerd, draadje getrokken vanaf de sigaretten aansteker en ook hier een beetje licht in de duisternis:
Als laatste het lampje boven het contactslot:
Omdat er op dezelfde "lijn" ook een 'Je lichten staan nog aan flapdrol !!' zoemer zit, liep de aanwezige lichtvertrager niet alleen leeg over het lampje boven de voorruit maar ook over de zoemer, gevolg bij het dichtslaan van de deur met lampen aan: piep... piep... piep... piep... piep...pflieeeee.
Dit heb ik opgelost door een diode te solderen tussen de deurschakelaar en het kabeltje naar contactslot en interieur lampje:
Links zie je het kabeltje naar de deurschakelaar, in het midden de diode, de oranje draad is van de verlichtings waarschuwings piepert.
De diode:
Twee filmpjes van het resultaat:
[youtube]Xnj4cCk1kDQ[/youtube]
[youtube]nYlJj8XLRwM[/youtube]
Verder zag ik bij het verwijderen van het handschoenenkastje ineens een stukje papier boven de luchtroostertjes, bleek het een uitdraai van een soort van productie 'briefje' :yummie:
Nu weet ik helemaal precies wanneer de 340 in elkaar is gezet, zelfs de tijd waarop hij bij het betreffende 'station' stond:
Nu de 'sport' a.k.a caravan schakelaar nog en de stoelverwarming, word vevolgd!
- V300 register
- Verbannen
-

- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Wat doet die diode?
- Mark Smeets
- Moderator
-
Maargoed ik wil straks led's erin zetten, dus dan gaat dat toch niet meer (onder en bepaalde spanning gaan die toch gewoon uit?).
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
De diode zorgt ervoor dat de stroom maar ??n kant op kan (in ieder geval bij deze diode, er zijn meerdere soorten diodes)
Zodoende kan nu de waarschuwings zoemer zijn massa niet meer weghalen vanaf de lichtvertrager wanneer deze laatste zijn werk doet (deurschakelaar massa openzetten naar de 'echte' massa op het lampje boven de voorruit)
@Mark; Hoe dat precies zit met led's (ook een type diode nl; Light Emitting Diode) weet ik even niet meer, mijn elektronica opleiding zit niet zo vers meer in mij geheugen.
Mocht je dat echt interessant vinden om te weten kan ik het voor je opzoeken in de boeken die ik daarvan nog heb liggen.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Heb je zelf een circuitje aangelegd voor die "lichtzoemer"?
Mijn GLS heeft de verlichting niet contactgeschakeld en dat wil ik ook zo houden, maar laatst in Nijmegen liep ik de supermarkt uit en zag ik dat de lampen nog aan waren... da's natuurlijk niet de bedoeling en ik wil er derhalve graag een zoemertje in bouwen.
Heb jij een schema van dat systeem?
- Wouter Borsje
-
- Premium lid
-
De andere draad verbind je met de draad naar je deurschakelaar, de kleur hiervan is in de MK3 auto's groen/geel.
Zodra nu de deur open gaat maakt de deurschakelaar contact met massa en begint de pieper te bl?ren als je het licht aan hebt laten staan.
EDIT: even de haynes erbij gepakt, de draadkleuren zijn hetzelfde in dit geval in jouw auto Joost.