show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

anjo's 340 1.4 variomatic uit 1989

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-06-2008 17:17 #714944 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic anjo's 340 1.4 variomatic uit 1989

Volvo 740TIC;59938 schreef : Een B17 heeft toch een ander crossmember of niet. Een B18FT oid past volgens mij dan toch niet zonder de juiste motorophanging.

@Anjo
Vergeet ook niet dingen als brandstofpomp bij een carb naar efi ombouw.

Een V8 gaat niet passen, een B27 (v6) kreeg men er al met moeite in!

Als je 1.4 in goede staat is kun je daar ook wel wat meer vermogen uit krijgen. Alleen zal dat niet goedkoop zijn.

300/400 PK heb je echt niet 1,2,3. Daar komt heel wat bij kijken. Ik wil je niet ontmoedigen, maar 120-150 PK maakt van een 300 al een hele rappe en leuk te rijden wagen!

zie een eerdere post van mij, waarin ik de hoofdzakelijke problemen opsomde, waaronder die brandstofpomp!.

ook heb ik in een eerdere post vermeld dat de std renault 5 gtt 1.4 120 pk's teweeg brengt, hierop opperde ik dat dat ook al een vermogenswinst van 80% is...

ik hoef in eerste instantie geen 300 tot 400 pk te hebben, (zou wel leuk zijn) 120 pk word al rap zat, ga ik mn huidige blokje opvoeren dan ben ik duizenden en duizenden euro's kwijt tov een turboblok van enkele honderden euro's.. het renault motortje opfokken is relatief gezien wat makkelijker.

v8 smallblock past wel, het ligt er maar net aan hoeveel aanpassingen je wil doen. voordeel van een v8: met blok in lengte kan hier gelijk de bak aan waarop je een andere achteras (van een amerikaan) kan monteren (uitgerust met elektrisch sper) aandrijfasje hiervoor maken, je heb dan gelijk een achteras die het vermogen en koppel van de v8 aankan.
uitlaatspruitstukken recht naar onderen laten lopen om de motor in de breedte te laten passen, met std manifold een klein carburateurtje erop en je motorkap moet nog net dicht kunnen! (evt voor de over- the top versie, een supercharger bovenop je manifold monteren met zo'n luchthapper erbovenop, gat in de motorkap verplicht! maar dan kun je waarschijnlijk wel wheelie's trekken...)

nadeel v8, motortunnel moet aangepast worden, grotere radiateuren, van kofferbak een aquarium maken voor benzine etc etc....

dr is een gozer bezig met een v12 twinturbo in een 300.. (complete reconstructie chassis + voorkant)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-06-2008 17:20 #714945 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic anjo's 340 1.4 variomatic uit 1989
Ehm, nu kom ik hier als leek, maar als je zo'n zwaar blok ?n versnellingsbak in het vooronder legt, hoe zit het dan met de gewichtsverdeling? Dat lijkt me dan niet helemaal 50/50 meer.

Edit: zo'n V8 bedoel ik dan h?, geen Renault-motor

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-06-2008 17:45 #714953 door Anjo van den Akker
ja maar die gewichtsverdeling boeit niet, als je toch een aquariumtank voor je brandstof achterin heb;)

met een 90/10 gewichtsverdeling kun je ook rijden, je zal dan waarschijnlijk wel stoppies maken als je remt en altijd burnend wegtrekken...

met een aluminium v8 smallblock kun je rekenen op ca 300 kg aan motor en bak, waarvan het uiteinde van de bak al bijna halverwege de auto zit. achterasje weegt al bijna 100 kg dus de gewichtsverdeling van 60-40 is waarschijnlijk haalbaar gezien het feit dat het grootste motorgewicht al achter de voorwielen zit.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-06-2008 20:05 #714973 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic anjo's 340 1.4 variomatic uit 1989
Ahzo.
Als je er dan nog brede slofjes onder legt aan de achterkant zit het helemaal snor:)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-06-2008 20:10 #717449 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic anjo's 340 1.4 variomatic uit 1989

Volvo 740TIC;59938 schreef : Een B17 heeft toch een ander crossmember of niet. Een B18FT oid past volgens mij dan toch niet zonder de juiste motorophanging.

Gewoon 340 1.7 motorsteunen pakken? Buis heeft hem er ook ingehangen zonder custom onderdelen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-06-2008 21:43 #717467 door V300 register
Ok mooi om te weten dat dat toch redelijk makkelijk aan te pakken is!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-06-2008 14:20 #717839 door V300 register
Anjo, gewoon v8 smallblock dr in hangen joh:D

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-06-2008 23:08 #717887 door Anjo van den Akker
vandaag ging ie voor de apk, en hij is afgekeurd, ik bleef er bij het keuren bij en ik merkte dat de lui gewoon aan het zoeken waren. maar goed en wel hij is afgekeurd op de volgende punten:

- licht rechtsachter werkt niet (lampje kapot, was nog heel toen ik van huis weg ging)
- ruitensproeiertankje was leeg (stom, vergeten wat bij te vullen)
- co was 4,03%:crazy2: ( amper 2 maanden terug op 0,60% afgesteld)
- uitlaat was niet gasdicht (terwijl ik gister de flenzen nog in de uitlaatcement heb gesmeerd)
- uitlaat kwam achter tegen de carosserie aan
- stuurhuis had speling

dit viel die gozers daar hartstikke mee, meestal hebben ze standaard per auto een stuk of 12,15 punten werd me verteld, ('t is overigens op 't werk bij een goede kennis van me).

ja lampje en ruitensproeiertankje, lekker boeiend zo gefixt, co vond ik raar.. eenmaal thuis luchtfilterdeksel eraf, wat wiebelen aan de vlotterdeksel en ja hoor die zat los, bij de carburateurrevisie amper een half jaar geleden heb ik de 5 bouten vervangen voor inbus bouten, en deze met veerring en loctite 243 (jaja dubbelop!) gemonteerd en op moment vastgezet. en toch kon ik ze allemaal bijna een volle slag aandraaien, schiet mij maar lek!. ik ga dus ook een of ander beugeltje fabriceren om de vlotterdeksel te ontlasten van het luchtfilterdeksel door de hele boel aan de motor vast te bouten.

naja, vlotterdeksel weer aangedraaid, keertje starten en hij liep gelijk 100x rustiger en mooier, morgen hang ik hem weer even aan de co meter en dan kijken of ik hem goed gesteld krijg, gelijk nieuw luchtfiltertje erop van die 10 euri gaat de motor toch nooit beroerder lopen..

nog even over dat co... de "apk keurmeester" had het erover dat voor mijn 340 de co waarde tussen 0,0 en 0,5% moet liggen, ik was het hier niet mee eens want in de vraagbaak staat toch echt dat een co tussen de 1,5% en de 3% dient te zitten., maar goed, hij was 4,03% dus evenwel te hoog (nu dus waarschijnlijk opgelost door het vlotterdeksel vast te zetten, morgen controle) maar goed, heeft die apk keurmeester gelijk? ik vin het maar onzin, zou betekenen dat de nederlandse wetgeving lak heeft aan wat de fabrikant voorschrijft..

nja, wiellagers heb ik 1000 km geleden vervangen, als men het wiel ronddraaide en een vinger op de veer legde voelde je een minuscule trilling, dit was zonder meer apk afkeur, ik weet eigenlijk niet wat ik hiervan moet denken de lagers zijn als nieuw en ze staan goed opgesteld.

uitlaat, ja ik was ervan op de hoogte dat hij lekte bij de flenzen, heb gisteravond de boel dichtgesmeerd met uitlaatcement maar dat mocht blijkbaar niet baten, tussen midden en einddemper is hij nu gasdicht, tussen kat en middendemper is nog een mooie sis te horen als je de uitlaat even verstopt.

ik heb zelf in alle stommiteiten de middendemper te hoog gehangen aan de achterkant, hierdoor komt de einddemper niet goed uit, de pot komt tegen de carosserie, en als ik hem nu verdraai gaat de bocht voor de pot tegen de schokbreker aan lopen.. weer de boel ff los dus.. weet niet of ik het net achter de kat goed dicht ga krijgen, ben benieuwd..

ohja, ik heb de welbekende bosal uitlaat (midden buis en einddemper) en de flenzen passen dus zowieso voor geen meter...

op de apk afkeurlijst stond ook een scheur in de voorpijp, hier zit inderdaad een scheurtje van 4 cm breed, maar hier lekt nog niets uit, is dit dan al gelijk apk afkeur? even een lasje laten leggen is zo gebeurd maar ik twijfel of dit wel apk afkeur is, zou betekenen dat elke vrouw met een rimpeltje ook maar afgedankt dient te worden..

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-06-2008 23:40 #717897 door V300 register
hij mag afhankelijk van de milieucode 4,5; 1,5 of 0,5 hebben.

waarschijnlijk 1,5 %

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-06-2008 13:23 #717914 door Anjo van den Akker
vanmorgen de uitlaat getracht dicht te maken met wat uitlaatcement, hij bleef lekken n?t achter de katalysator, ondanks dat lek heb ik hem op een co van 0,6% weten te krijgen, en als ik m'n schroefje 1/10 van een slagje verder draai staat hij op 0,4%, co is opgelost dus. voor 30 euri heb ik een vervangende tussenpijp opgehaald bij de onderdelenboer (merk esree) welke ik later deze week monteer. ik hing de uitlaat al iets anders en nu komt hij ook niet meer tegen de bodem aan, was gewoon een kwestie van de middendemper een cm omlaag zetten..

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC