show je auto, of een project waar je mee bezig bent.
anjo's 340 1.4 variomatic uit 1989
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
19-06-2008 22:47 #714440
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic anjo's 340 1.4 variomatic uit 1989
GTT motortje is z?k?r niet de makkelijkste swap. Hou dat in het achterhoofd..! Overleg het eens met fritsie...
Voor dat geld kun je ook een 440/460/480 turbo kopen en slopen, of een clio/R19 16v. In mijn ogen alle 2 makkelijkere uitwisselingsprojectjes.
Voor dat geld kun je ook een 440/460/480 turbo kopen en slopen, of een clio/R19 16v. In mijn ogen alle 2 makkelijkere uitwisselingsprojectjes.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-06-2008 00:24 #714443
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic anjo's 340 1.4 variomatic uit 1989
wat zijn dan de hindernissen die je heb met een 16v?, is het enige dat je zelf je in en uitlaatspruitstuk moet fabriceren? en welk motortype word dan gebruikt? let wel, 't moet std in een 340 passen, liefst nog op dezelfde motorsteunen ben nl niet van plan een auto "erbij" te kopen en vervolgens 2 DURE hobbyprojecten te creeren, 1 is meer dan zat.
vorige week toen ik m'n koplampwissers ophaalde bij laszlo (voorzitter dcn) liet hij me een daf 66 marathon met licht gekieteld R5 gtt 1.4 turboblokje + vario van een 340 zien. de ombouw had hij niet zelf gedaan heb ik begrepen, maar 140 pk vario... ghehehehe. voordeel voor het gebruik van het 5 gtt 1.4 motortje is dat ik de hele aandrijving voor de vario kan laten zitten, koppeling is geen probleem aangezien door de turbo het vermogen pas op een hoger toerental echt beschikbaar word.
en aangezien ik voor 400 euri (waarschijnlijk) een r5 gtt kan kopen,, en ik bij fritsie heb gezien dat dit "best" over te bouwen is in een 340 wil ik het er gerust op wagen. als het simpel erin lepelen zou zijn zou iedereen het wel doen.
uit het topic van frits haal ik de volgende hindernissen:
- uitlaatspruitstuk zelf fabriceren
- plek voor een oliekoeler
- plek voor een intercooler
- leidingen olie en intercooler
- brandstofpomp
of ik de r5 kan kopen weet ik niet, een collega waar ik het mee besprak gaat eerst zelf kijken of hij eventueel de r5 op kan knappen, als hij er geen beginnen aan vind en het blok is goed dan koop ik hem.
tot nu toe met genoeg geduld allemaal op te lossen. wel moet ik dit in een periode plannen waarin ik VEEL en VEEL tijd heb, en ik reken er op dat de volvo misschien 3 maanden tot wel een half jaar stilstaat.
mijn voorlopige planning:
- voordat ik aan een swap begin een budget neerzetten van ?2500,- (hoeft natuurlijk niet allemaal op)
- overwegen wat ik erin lepel..
- locatie zoeken waar het lepelen plaats vind (waars naast de deur, geen motortakel nodig, ff 200 meter duwen naar de eerste de beste overhead kraan bij terberg rest kan naast de deur)
en als ik aan de swap begin open ik daar een nieuw topic voor:D
vorige week toen ik m'n koplampwissers ophaalde bij laszlo (voorzitter dcn) liet hij me een daf 66 marathon met licht gekieteld R5 gtt 1.4 turboblokje + vario van een 340 zien. de ombouw had hij niet zelf gedaan heb ik begrepen, maar 140 pk vario... ghehehehe. voordeel voor het gebruik van het 5 gtt 1.4 motortje is dat ik de hele aandrijving voor de vario kan laten zitten, koppeling is geen probleem aangezien door de turbo het vermogen pas op een hoger toerental echt beschikbaar word.
en aangezien ik voor 400 euri (waarschijnlijk) een r5 gtt kan kopen,, en ik bij fritsie heb gezien dat dit "best" over te bouwen is in een 340 wil ik het er gerust op wagen. als het simpel erin lepelen zou zijn zou iedereen het wel doen.
uit het topic van frits haal ik de volgende hindernissen:
- uitlaatspruitstuk zelf fabriceren
- plek voor een oliekoeler
- plek voor een intercooler
- leidingen olie en intercooler
- brandstofpomp
of ik de r5 kan kopen weet ik niet, een collega waar ik het mee besprak gaat eerst zelf kijken of hij eventueel de r5 op kan knappen, als hij er geen beginnen aan vind en het blok is goed dan koop ik hem.
tot nu toe met genoeg geduld allemaal op te lossen. wel moet ik dit in een periode plannen waarin ik VEEL en VEEL tijd heb, en ik reken er op dat de volvo misschien 3 maanden tot wel een half jaar stilstaat.
mijn voorlopige planning:
- voordat ik aan een swap begin een budget neerzetten van ?2500,- (hoeft natuurlijk niet allemaal op)
- overwegen wat ik erin lepel..
- locatie zoeken waar het lepelen plaats vind (waars naast de deur, geen motortakel nodig, ff 200 meter duwen naar de eerste de beste overhead kraan bij terberg rest kan naast de deur)
en als ik aan de swap begin open ik daar een nieuw topic voor:D
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
20-06-2008 11:39 #714458
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic anjo's 340 1.4 variomatic uit 1989
Laszlo is lid van de TC, maar niet de voorzitter.
Ik heb laatst nog bij hem thuis vergaderd met de TC van DCN
Ik heb laatst nog bij hem thuis vergaderd met de TC van DCN

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
20-06-2008 15:16 #714476
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic anjo's 340 1.4 variomatic uit 1989
clio/R19 1.8/2.0 16v
zowel 440/460/480 1700 8v Turbo
als R5 GTT
passen allemaal direct kwa motorsteunen.
Grootste problemen/verschillen;
137/150pk standaard
16v= remmerij verbouwen + kabelboom + ECU plaatsen
120pk standaard
1.7T= inlaatspruitstuk of kachelhuis verbouwen + kabelboom + ECU plaatsen
120pk standaard
R5 GTT= uitlaatspruitstuk fabriceren
De R5 GTT is met een hamer en een schroevendraaier te tunen, waardoor je al gauw de 1.7T en 1.8 16v voorbijstreeft, en zeker in de buurt van de 2.0 16v kan komen kwa vermogen.
Koppeling van de vario gaat het zeker niet houden, maar als dat je grootste zorg is
oplossingen genoeg
zowel 440/460/480 1700 8v Turbo
als R5 GTT
passen allemaal direct kwa motorsteunen.
Grootste problemen/verschillen;
137/150pk standaard
16v= remmerij verbouwen + kabelboom + ECU plaatsen
120pk standaard
1.7T= inlaatspruitstuk of kachelhuis verbouwen + kabelboom + ECU plaatsen
120pk standaard
R5 GTT= uitlaatspruitstuk fabriceren
De R5 GTT is met een hamer en een schroevendraaier te tunen, waardoor je al gauw de 1.7T en 1.8 16v voorbijstreeft, en zeker in de buurt van de 2.0 16v kan komen kwa vermogen.
Koppeling van de vario gaat het zeker niet houden, maar als dat je grootste zorg is

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-06-2008 10:24 #714538
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic anjo's 340 1.4 variomatic uit 1989
okee wouter, ik wist iig dat hij van de DCN was. overigens, heeft hij het probleem met de 340 waarvan de linkervoorrem aanliep opgegeven. ik had nog nooit zo'n grote concentratie daf's en 340's bij elkaar gezien. echt een apart gezicht! en er staan auto's bij.. man prachtplaatjes!
frits, dank je voor je reactie. pistonpen paultje informeerde me gisteravond bij erik in de werkplaats al dat ik maar eens een babbeltje met jou moet hebben voordat ik een r5 blokje erin ga lepelen. als volgens jou het grootste probleem het uitlaatspruitstuk is dan ga ik daar denk ik wel uitkomen, kant en klare pijpjes kopen in verschillende bochten, en vervolgens allerlei bochtjes op maat slijpen, vanaf de turbo beginnen naar de cilinders toe. moet te doen zijn, met veel en veel geduld. net zoals de andere problemen (olie/inter-cooler, brandstofpomp, leidingwerk etc etc) ik zocht eergister jouw turbo wolf in schaapskleren topic nog even op maar daar zijn alle foto's verdwenen. anders had ik alvast het een en ander op willen slaan..
ik denk trouwens dat de vario koppeling het w?l houd. het voordeel van de turbo motor is dat hij op relatief hoge toeren pas aan die 120 pk zit, vanaf stilstand zit je op 1400 toeren en gaat de de auto rijden, en als hij eenmaal in beweging is kun je gerust gas gaan geven. waarop de turbo nog een keer inkomt. de luchtkoppeling werkt op motorvacuum en zal vanuit stilstand langzaam opkomen door niet ineens vol gas te geven (waardoor je vacuum wegvalt). ik denk dat ik dan met de turbomotor vanaf stilstand niet direct zo snel ben als een std variomatic, maar eenmaal op gang.... mocht het echt niet gaan dan begrens ik m'n gasklep en ga ik op zoek naar een complete handbak (pook + stang, koppelingspedaal, koppelingshuis, aandrijfas, bak+differentieel+subframe) en bouw ik dat eronder. trouwens, wat is dan het probleem van die koppeling, dat door het motorvermogen de platen doorslippen?
overigens lijkt het er op dat de r5 voor mij beschikbaar word:D mn plan is om die r5 zo snel mogelijk te slopen, iig het hele blok eruit en alle onderdelen die ik nodig heb voor de motorwissel. daarna pleur ik de carosserie op het r5 forum voor 't geval dat die jongens er nog wat van af willen halen. blokje en alles wat erbij hoord leg ik in een pallet en stal ik bij terberg, waarop ik het motortje eens goed ga bekijken, alvast beurtje geven schoonmaken etc etc etc. waarna ik vroeg in de lente van volgend jaar ga kijken of ik hem erin hang. ben van plan om hem eerst standaard te rijden (a 120 pk) en later eventueel nog aanpassingen te doen aan 't blok om er meer uit te halen. immers die 120 pk is al 80% meer vermogen als wat ik nu heb.
frits, dank je voor je reactie. pistonpen paultje informeerde me gisteravond bij erik in de werkplaats al dat ik maar eens een babbeltje met jou moet hebben voordat ik een r5 blokje erin ga lepelen. als volgens jou het grootste probleem het uitlaatspruitstuk is dan ga ik daar denk ik wel uitkomen, kant en klare pijpjes kopen in verschillende bochten, en vervolgens allerlei bochtjes op maat slijpen, vanaf de turbo beginnen naar de cilinders toe. moet te doen zijn, met veel en veel geduld. net zoals de andere problemen (olie/inter-cooler, brandstofpomp, leidingwerk etc etc) ik zocht eergister jouw turbo wolf in schaapskleren topic nog even op maar daar zijn alle foto's verdwenen. anders had ik alvast het een en ander op willen slaan..
ik denk trouwens dat de vario koppeling het w?l houd. het voordeel van de turbo motor is dat hij op relatief hoge toeren pas aan die 120 pk zit, vanaf stilstand zit je op 1400 toeren en gaat de de auto rijden, en als hij eenmaal in beweging is kun je gerust gas gaan geven. waarop de turbo nog een keer inkomt. de luchtkoppeling werkt op motorvacuum en zal vanuit stilstand langzaam opkomen door niet ineens vol gas te geven (waardoor je vacuum wegvalt). ik denk dat ik dan met de turbomotor vanaf stilstand niet direct zo snel ben als een std variomatic, maar eenmaal op gang.... mocht het echt niet gaan dan begrens ik m'n gasklep en ga ik op zoek naar een complete handbak (pook + stang, koppelingspedaal, koppelingshuis, aandrijfas, bak+differentieel+subframe) en bouw ik dat eronder. trouwens, wat is dan het probleem van die koppeling, dat door het motorvermogen de platen doorslippen?
overigens lijkt het er op dat de r5 voor mij beschikbaar word:D mn plan is om die r5 zo snel mogelijk te slopen, iig het hele blok eruit en alle onderdelen die ik nodig heb voor de motorwissel. daarna pleur ik de carosserie op het r5 forum voor 't geval dat die jongens er nog wat van af willen halen. blokje en alles wat erbij hoord leg ik in een pallet en stal ik bij terberg, waarop ik het motortje eens goed ga bekijken, alvast beurtje geven schoonmaken etc etc etc. waarna ik vroeg in de lente van volgend jaar ga kijken of ik hem erin hang. ben van plan om hem eerst standaard te rijden (a 120 pk) en later eventueel nog aanpassingen te doen aan 't blok om er meer uit te halen. immers die 120 pk is al 80% meer vermogen als wat ik nu heb.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-06-2008 10:36 #714541
door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic anjo's 340 1.4 variomatic uit 1989
Het zijn niet die 120 pk's waar de koppeliung het moeilijk mee heeft, het is het enorme koppel dat plotseling vrijkomt als de turbo inkomt. D??r kan je variokoppeling echt niet tegen hoor...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-06-2008 11:23 #714549
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic anjo's 340 1.4 variomatic uit 1989
die daf 66 1.4 gtt turbo met 340 variomatic ree prima dat ding had zelfs 138 pk volgens laszlo en er is zelfs nog mee geraced, ik denk dat ik de gok gewoon neem en dat de koppeling het houd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
21-06-2008 12:43 #714552
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic anjo's 340 1.4 variomatic uit 1989
Frits' turbobrik heeft voor het gevoel ook onderin een stuk meer koppel dan een standaard 1.4
eigenlijk gek, want hij heeft een lagere compressie en op die toerentallen doet de turbo nog niet serieus mee.
eigenlijk gek, want hij heeft een lagere compressie en op die toerentallen doet de turbo nog niet serieus mee.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
24-06-2008 08:00 #714853
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic anjo's 340 1.4 variomatic uit 1989
Misschien een rare vraag / opmerking;
Waarom lukt het VDT wel om een F1-auto te voorzien van een vario en gaat die in de 340 bij te veel pk's kapot? F1 heeft toch rond de 800pk...
Waarom lukt het VDT wel om een F1-auto te voorzien van een vario en gaat die in de 340 bij te veel pk's kapot? F1 heeft toch rond de 800pk...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-06-2008 09:34 #714859
door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic anjo's 340 1.4 variomatic uit 1989
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets