Volvo 360 GLE '86
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
:yesyes:Ovlov 3.6L;52877 schreef : volgens mij bedoeld Wouter dat...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
Ovlov 3.6L;52877 schreef : Wanneer je de katalysator ertussen uit haalt ben je meteen een stuk demping kwijt. volgens mij bedoeld Ronald dat.
Weg met die accu en het liefst nog effe al dat vuile accuzuur wegspoelen voordat de boel wegroest.......... dat spul is echt 100% zuiver t*ringzooi.....
Zoals ik al eerder probeerde uit te leggen... IK HEB HELEMAAL GEEN KATALYSATOR! In feite vervang ik dus gewoon mijn middendemper voor een lange pijp. Dus de hele uitlaat heeft dan 1 ipv 2 dempers.
De accu... dat wordt dus een nieuwe kopen.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
Doeke Dobma;52892 schreef : In feite vervang ik dus gewoon mijn middendemper voor een lange pijp. Dus de hele uitlaat heeft dan 1 ipv 2 dempers
en dat kost dus vermogen, in plaats van dat het wat oplevert.
als je een demper wilt weghalen moet je de einddemper weghalen.
het is net als rijden zonder uitlaat, dan trekt de motor ook niet goed meer.
er is meer in uitlatenland dan alleen stromingsweerstand!
- V300 register
- Verbannen
-
Dus ook de dempers hebben hiermee te maken.
De middendemper is een absorptiedemper. Wanneer je deze vervangt door een holle pijp, zul je in principe niet zoveel winnen.
De einddemper levert meer weerstand op. Wanneer je daar iets mee doet, kun je meer winnen/verliezen.
Wanneer je het echt goed aan wilt pakken, dan moet je een spaghettispruitstuk fabriceren. Leuk werkje

Let wel op dat je, door het veranderen van je uitlaat niet alleen het vermogen verandert maar ook de vermogenscurve. Misschien trekt je gebakje met het missen van een demper onderin minder.....
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
Het heeft me 2,5 uren gekost om de oude uitlaat los te halen. Veel kruipolie gebruikt. Uiteindelijk lukte het. Wel een k-klusje hoor, al heb ik maar 1x gevloekt.
De nieuwe monteren ging vrij gemakkelijk. De s-bocht hangt nu heel laag. Dat komt omdat ie dus alleen vooraan ter hoogte van de voorpijp vastzit aan de auto en achteraan aan de ophangrubbers van de achterdemper. Hoe kan ik de uitlaat goed vastzetten? Het lijkt me het meest handig om het bestaande bevestigingspunt op de buis vd aandrijfas te gebruiken, maar hoe fabriceer ik ze aan elkaar?
En nog iets, de s-bocht heb ik aan beide zijden gewoon over de andere buis geschoven en vastgeklemd met zo'n buis-klem. Ik heb echter wel het idee dat er lucht ontsnapt op deze punten. Wat kan ik hieraan doen?
- V300 register
- Verbannen
-
je hebt speciale uitlaatklemmen die je uit 2 losse delen in elkaar kunt haken, en daarna met rubbers aan de ophangogen onder de auto kunt zetten.
door de trekkracht op de rubbers worden de 2 delen stijf tegen elkaar en de uitlaatpijp getrokken, waardoor het stevig vastzit.
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
Plaatje: start.mijngrossier.nl/catalog/artikelen....OMPT&o=&t=QPRMOKPKOR
Overigens, als het niet bevalt kan ik het altijd nog terugbouwen.
- V300 register
- Verbannen
-
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-