show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Volvo 360 GLE '86

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-11-2007 00:02 #689663 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo 360 GLE '86
Zit dat hele kleine clipje ook op dat vierkante dingetje?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2007 08:41 #689666 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic Volvo 360 GLE '86
yep...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-11-2007 13:52 #689673 door V300 register
Wat vaak bij kilometerteller- en toerentellerkabels gebeurd is dat ze bij het demonteren uitrekken. Hierdoor wordt de lengte van de buitenkabel langer maar blijft de lengte van de binnekabel hetzelfde. De binnenkabel wordt dus te kort en pakt niet meer in de kilometerteller of je dingetjedingetje daaro in de naafdop.
Een oplossing is om bijvoorbeeld de buitenkabel in te korten (vergeet daarbij de binnenkabel er niet even uit te halen ;)) Of een andere kabel aanschaffen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-11-2007 20:10 #689698 door V300 register
Heel mooi exemplaar joh! Ben er maar zuinig op.

Maareh... power?? Toendertijd waren ze best wel snel maar naar huidige maatstaven zijn deze tweeliters niet echt snel hoor... zal er ook wel een beetje vanaf hangen wat je gewendt bent natuurlijk :yeah:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-11-2007 20:48 #689701 door V300 register

M a r c;41328 schreef : Heel mooi exemplaar joh! Ben er maar zuinig op.

Maareh... power?? Toendertijd waren ze best wel snel maar naar huidige maatstaven zijn deze tweeliters niet echt snel hoor... zal er ook wel een beetje vanaf hangen wat je gewendt bent natuurlijk :yeah:

ahum laat me raden :het heeft een carbon motorkap ,er zal vast een 18/19 t op zitten en het zal rond de 3en een half 100pk hebben:D
1 dingetje is jammer en je weet wel wat ik bedoel,daar hebben we hier geen last vanyeehaa!

ik zou zeggen rijd eens een half jaar in een 340 1.4 en stap dan in een 360
dan is ie echt wel snel hoor

hoe is het trouwens met jou 360? (ik bedoel de blauwe sedan)

maargoed nu weer on-topic

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2007 11:25 #689786 door Doeke Dobma (GAST)
Nou, bij deze dus mijn verhaal.

Op zaterdagavond begon ik met de rechter veerpoot los te halen. Ik wilde foto's maken voor de garagescene maar na de eerste stap week ik qua handelingen al van het boekje af(heb het helemaal op mijn eigen manier gedaan) en aangezien dat geen goed voorbeeld is, heb ik besloten om er verder maar geen foto's van te maken.

Het loshalen van de veerpoot viel al vies tegen. Er was mij door enkelen verteld, boven kant bijna helemaal los(die 3 moeren), auto opkrikken en je kunt de veerpoot er zo uitpakken, want hij zakt dan naar onderen. Nou dat kon ik wel vergeten. Behalve de fuseekogel en de remleiding heb ik alles moeten loshalen. Het was het makkelijkst om ook de fuseekogel los te halen maar ik wist niet zeker hoe dit moest. Heb her en der wel gelezen hoe het zou moeten maar ik hou er niet zo van om met vereende krachten ergens op te slaan.
Maar alles behalve fusee los gaf de mogelijkheid om de veerpoot zodanig ver naar beneden te krijgen dat ik de verenklemmen kon plaatsen, de veer kon ontspannen worden en de bovenste schotel en rubber kon ik eraf nemen nadat ik de zuigerstang naar beneden had gedrukt. Nu kon ik de demper schuin naar buiten steken. Nou, demper eruit gehaald (daar heb je een flink stuk gereedschap voor nodig, grote maat maar weinig grip) en koelvloeistof opgevangen, hij zat nokje vol. Toen de eerste Koni erin: Geen probleem, paste exact (wat niet meer dan normaal is natuurlijk). Met die speciale afdichtdop ofzo vastgezet in de veerpoot. Alle onderdelen er weer op. Samen met mijn vader op zondag verder gegaan. Het lukt om de veerpoot met ontspannen veer weer onder de auto te krijgen. Vastzetten was toen geen probleem meer.

Toen naar de andere kant. We hadden al ervaring met rechts, dus links was zomaar los. Alle onderdelen losgehaald en demper eruitgehaald. Toen wilden we de tweede Koni dus in de linker veerpoot zetten. We schoven hem erin maar hij bleef ca. 3cm erbovenuitsteken(het rode deel). Ik voelde duidelijk dat hij klemde, dus haalde hem er eerst weer uit. Ik snapte er niets van, de demper is immers exact dezelfde als de andere demper, die wel precies paste. Nog eens geprobeerd, wat gedraaid, het lukte echt niet.

Gelukkighad ik de 'oefenveerpoot' nog liggen. Dus ik die erbij pakken. Daar de demper uitgehaald en de Koni erin geschoven. Precies hetzelfde proleem. Bleef er weer ca 3cm bovenuit steken. Ik snapte er niets van. Eerst dacht ik dat het aan de veerpoot lag(omdat die recent was vervangen) maar de oude veerpoot met doorgerotte schotel (nu de 'oefenveerpoot') had precies dezelfde nummering als de rechter veerpoot, dus dat hoorde wel bij elkaar. Maargoed, hij paste dus echt niet. Toen bedacht een zeker iemand dat ie misschien even klemde, maar dat met veel kracht erin duwen misschien hielp. Inderdaad, hij stak en nu 2,9cm bovenuit. Echter zat ie nu muur-en-muurvast. We kregen hem er dus niet meer uit. Het viel me op dat de demper in de veerpoot wel heen en weer kon bewegen. Zeg maar van links naar recht. Maar, niet van voor naar achter. Toen wist ik ineens waar het aan lag: een lasnaad onderop de demper. Het viel me vantevoren al op dat er onderop, waar zeg maar een soort smallere ringen zaten een lasnaad zat. Maarja ik had er geen ervaring mee en het was mooi meegespoten enzo, dus ik ging ervanuit dat dat zo hoorde. Wist ik veel. Maargoed, demper zat dus vast in de veerpoot. Niet los te krijgen. Dus dachten we, als we de onderkant openflexen, langs de onderste rand, dan kunnen we de demper van de onderkant weer los tikken. Leuk bedacht. Helaas zat de demper toch erg diep en stijf vast, dus we flexten net door de demper heen. :snif: Toen was vloeken even toegestaan. Demper dus naar z'n grootje.

Die stomme lasnaad heeft mij dus de das omgedaan. Troost was wel dat ik zeker weet dat het aan de demper lag en niet aan mij. Maargoed, als ik dit vantevoren had geweten had ik de lasnaad eraf kunnen vijlen. Maarja, geen ervaring, dan loop je dit risico.

Wat jammer is, is dat dit geintje me nu nog eens 220 euro extra kost, de prijs voor nieuwe gasgevulde monroe dempers. Overigens paste die monroe dempers in beide veerpoten probleemloos. Wederom een bevestiging dat de Koni inderdaad niet goed was.

De verlaging aan de voorkant heeft me in totaal dus 400 euro gekost, exclusief mijn eigen arbeid. Een belachelijke hoeveelheid geld, maargoed, deze gloednieuwe veren en dempers gaan de auto waarschijnlijk wel 3x overleven:D
De verlaging van de achterkant gaat mij, als er verder niets tegenzit, 65 euro kosten, Koni achterdempers (zitten er al onder) en verlagingsblokken. Wat een contrast.

Afsluitend toch nog wat goed nieuws: het ziet er ubervet uit. Hij lijkt echt een stuk sportiever en hij ligt ook beter op de weg. In de bochten helt ie minder over en hij dempt veel straffer. Ik hoop volgende week ofzo de blokken achter te plaatsen. Binnenkort foto's.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2007 12:49 #689789 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Volvo 360 GLE '86
Gelukkig is het uiteindelijk toch gelukt. Ik bewonder je moed en doorzettingsvermogen.

Soms is lomp geweld een goede oplossing. Meestal bij het loshalen van dingen. Bij het vastzetten van dingen heb ik inmiddels geleerd om eerst maar eens een bak koffie te pakken en te bedenken dat het toch normaal vast moet kunnen. Kom ik er echt niet uit dan laat ik me niet opnaaien. Ik ga gewoon wat anders doen of blijf net zo lang puzzelen tot ik het snap. Dat geduld heb ik mezelf wel moeten aanleren, maar het werkt.

Ben benieuwd naar de foto's van de verlaagde auto. Zal er wel mooi uitzien.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-12-2007 17:54 #689996 door V300 register
En 400 euro is wel veel geld, maar dat komt ook omdat het 'maar' een 360 is. Als je er zo netjes mee blijft omgaan, ben jij de komende tijd verzekerd van een super auto! Goed werk dus!

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2008 22:59 #695237 door Doeke Dobma (GAST)
Weer even dit topic verfrissen, het begon al muf te ruiken:D

De voorkant ziet er verlaagd echt grandioos uit, ik vind hem er veel sportiever uitzien na de verlaging. De achterkant staat nu veel hoger, staat niet echt geweldig. De verlagingsblokken heb ik inmiddels goed ingespoten met een of andere zwarte beschermingsverf ofzo, ben de naam even kwijt. Ergens een aanbieding, geprobeerd en het lijkt me wel ok spul. Ik ben nu dus klaar om de achterkant 3cm te verlagen, dit hoop ik nu echt binnen enkele weken te doen. Tijd vinden is het enige wat nog moet gebeuren:)

Verder hebben wij bij het verlagen ook even lekker liggen krabben aan de binnenkant van de wielkasten. Links is perfect en keihard, rechts is een gatenkaas. Was nieuw voor mij, maar niet echt een verassing. Er zat aan de buitenkant al een blaasje, dus aan de binnenkant moest er ook wel wat zijn. Dus gekrabt en geprikt, een stuk of 3 a 4 gaten kwamen tevoorschijn. Gelukkig zijn ze niet al te groot. Nu zijn rechts voor en rechts achter du goed rot. Linksachter valt mee maar een deuk in het verleden is niet mooi hersteld dus dat moet ook aangepakt worden. Verder zit linksachter bij de antenne nog steeds een deuk.

Er zit dus nog wel wat werk aan maar het is allemaal wel te doen. Ik kan me ergere dingen voorstellen;)

De planning is als volgt:
- Verlagen achterzijde
- Open GLT velgen spuiten, banden erom laten leggen
- Distributieriem vervangen (Wie helpt me hierbij? Niet eerder gedaan...)
- Plaatwerk laten herstellen (aanslag op budget)
- voorbalk doe ik zelf
- dorpels spuit ik zelf
- wielkastranden en deuk laat ik doen
- Grote beurt laten uitvoeren

Ik zie het meeste op tegen het plaatwerk, omdat dit wel eens erg duur zou kunnen zijn. Misschien doe ik dit ook wel in stukjes, dus per wielkast ofzo. Ik weet niet hoe snel het verder roest. Voor de zomervakantie wil ik de distributie riem en grote beurt gedaan hebben. Met veel (financieel) geluk het plaatwerk ook, maar we nemen niet te grote stappen;)

Ik hoop binnenkort foto's van de verlaging achter te kunnen plaatsen.

Heeft het trouwens nog zin om die Koni's op marktplaats ofzo te zetten? ??n is dus grandioos lek (groot gat) en de ander kraakt wat bij het draaien maar is wel goed...

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-01-2008 14:13 #696481 door Doeke Dobma (GAST)
Achterkant inmiddels ook verlaagd. Dit ging vrij vlot en zonder problemen. Kruipolie en 2x sleutel 17 zijn genoeg:) ??n bout aan elke zijde doorgeslepen omdat ie anders niet uit het gat getrokken kon worden(de aandrijfas* zit dan in de weg en die wilde ik niet losmaken).

Met een kleine krik de aandrijfas omhooggekrikt, bovenste plastic plaatje op bladveer weggehaald, even ertussen schoongemaakt, verlagingsblokje ertussen, aandrijfas laten zakken en met de nieuwe langere bouten vast maken.

* is dat inderdaad de aandrijfas of heet dat anders?:S

Plaatje:

Hier wat foto's van de auto.

Op de volgende foto kun je goed zien dat de wielen erg naar binnen staan. In de wielkast zeg maar. Dit versterkt mijn drang naar spoorverbreders, omdat ie daardoor er toch een stuk sportiever uit zou zien.

Deze heb ik gister genomen bij een mini-meeting met Thijs, semi-ex-360 rijder. Hij rijdt inmiddels een mooie 850 met stabilisatorstang, verlagingsveren en andere schokdempers. Toen ik bij hem kwam was hij net het plaatsen van de luxe boardcomputer aan het afronden. Hij bewaard zijn 360 overigens voor de Elandrun! :worship:

Neus tegen neus

De mooie R-spoiler van Thijs (en een mooie 360:D)

Over de verlaging aan de achterkant ben ik niet zo tevreden. Dat de wielen zo ver naar binnen staan is natuurlijk geen verassing, maar zonder verlaging valt dit niet zo op. Dit wist ik vantevoren ook wel. Wat mij wel tegenvalt, is de demping. De achterzijde zakt bij een beetje gewicht toch behoorlijk door. De spatlappen hangen slechts enkele cm's boven de grond. Afgelopen week vervoerde ik even drie mensen op de achterbank, dan raken de spatlappen bijna de grond. In de bochten slepen ze over de grond. Een stuk snelweg was ook niet erg prettig, bij van die 'kuilen' zakte de achterkant soms zover door dat de bumpstop werd geraakt. Erg onprettig, hoe kan ik dit voorkomen? Hoe kan ik de achterkant stugger maken?

Heb al gedacht om de dempers stugger te zetten, maar die dempen enkel op de uitgaande slag, dus de bumpstop zou dan nog steeds geraakt kunnen worden. Misschien van die tijgerballen ofzo (zoals te zien waren op de VKB van vorig jaar).

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC