Winterbanden
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Op mn 360 heb ik Michelins voor liggen. Die hebben ?ltijd grip. Nat droog, noem maar op! Helaas heb ik weer chaimero's ofzoiets achter, en die hebben dus g??n grip. Op droog gaat het nog, op nat is het een regelrechte ramp.
Ik heb ook op 4 Vredesteins gereden. Reed ook erg goed. Evenaart de michelins wel aardig.
Ga je voor 1 soort band het hele jaar door: Neem Michelin/bridgestone "zomerbanden", ook vredestein is aan te raden.
En Jeanluc: voor winterbanden kom ik gemiddeld zo'n 700 euro tegen bij de moderne auto's. Z?nder velgen. Maar vergeet niet dat de kosten enkel zitten in 1x de aanschaf en vervolgens enkel het wisselen. Slijtage heb je op zowel winter als zomer banden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Zomerbanden zijn bij koud weer harder dan met warm weer. Winterbanden zijn met koud weer goed, maar met warm weer veel te zacht. Omdat de 'hardheid' van een winterband in de winter beter is dan een zomerband, heb je met een winterband in de winter meer grip. Toch?
En daarnaast is er nog altijd de categorie "all season".
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Winterbanden hebben een profiel dat z? gesneden is, dat het als het ware een beetje in de sneeuw grijpt (als een soort klittenband) en bij het afrollen de sneeuw weer uit het profiel drukt. Zo heb je altijd wat grip in de sneeuw, en loopt je profiel niet zo vol. Verder inderdaad het verhaal dat Joost noemde, met rubbersamenstellingen.
Niels: Bandenboeren hebben ook niet stilgezeten afgelopen tijd. Vroegah bestonden er inderdaad nog geen dingen als winterbanden, de kennis en beheersing over materiaal en productieproces waren daar nog niet ver genoeg voor gevorderd. Nu inmiddels wel. Hierdoor kan er dus voor specifiekere situaties geproduceerd worden, wat voor die situaties de performance flink verbetert. En daarmee dus ook de veiligheid. Tuurlijk kan je hier in NL gewoon het hele jaar op je zomerbandjes rijden. Het is alleen veiliger om toch in de winter winterbanden er onder te leggen, m?cht je ooit eens een noodstop moeten maken dan ben je HEEEEEL blij met die 5?6 meter die je eerder stil staat. (alleen hopen dat degene achter je ook winterbanden heeft

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
setsunakaede;74831 schreef : (alleen hopen dat degene achter je ook winterbanden heeft
)
Tja, dat had mijn vader dus niet... Ofja, mijn vader wel, maar zijn achterligger niet. Hele voorbumper aan puin. M'n vader alleen een verbogen TwinnyLoad-steun.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Lucluc;74801 schreef : Het is natuurlijk een slimme marketingtruc om ineens veel banden te kunnen verkopen. Een collega van me vertelde dat een set winterbanden + velgen toch 1000 euro kostte (voor een SUV). Kassa!
Naar mijn idee spelen ze allebij een rol. ?n ontwikkelde banden ?n een commercieel belang.
Alleen is het dan een persoonlijke kwestie om te bepalen welke keuze je maakt,eenmaal wetende welke keuze's je hebt.
Ik kies er voor veel te rijden, ook met sneeuw. Ik wil het -kunnen- doen, de vrijheid hebben. En ik wil veilig rijden. Dus dan maar een keertje geld uitgeven voor All-season rubber. Dan heb ik wel mijn best gedaan om mezelf en passagiers en medeweggebruikers veiligheid te bieden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
om de slijtage zo veel mogelijk te beperken, worden er rubbersoorten gemaakt die gewoon te hard worden zodra het echt koud wordt. "vroegah" had je dit iets minder, waardoor de banden wat harder sleten dan de huidige soorten.
de vroegere 'gemiddelde' band is dus tegenwoordig meer de all season band geworden, terwijl de zomerbanden meer richting hard/slijtvast gegaan zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Wat ik mij wel nog herinner van vroeger, is dat we enkel de voorbanden voorzagen van winterschoenen (aangedreven wielen dus), maar nu weet ik niet of dat het dan eigenlijk niet een beetje zijn doel mist.
Verder kan ik zeggen dat winterbanden een pak schelen qua grip,ook op gewone wegen, maar vooral in de sneeuw! Elk jaar is het op ski wel oppassen geblazen voor een of andere aap in een SUV, je kent ze wel X4, Touareg..., die denkt dat omdat hij 4-wielaandrijving heeft hij wel de berg op kan in de sneeuw! Wat voor gestoorde, levensgevaarlijke toestanden je dan niet ziet!
Ik zou zeggen, veel op de baan, koop er een setje en als het even kan, zoek dan een goedkoop setje stalen velgen! Is echt heel makkelijk! een uurtje werk en banden wissel je zelf op de oprit!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.