Winterbanden
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
01-11-2008 19:27 #735839
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Winterbanden
Ik ga niet bezuinigen op banden, dat is het enige contact met de weg dat je hebt... ik rij nu al op winterbanden voor het tweede seizoen en het bevalt prima. Ik rij op 13" Vredestein Snowtrac's. Originele maat banden met originele set (extra) wielen. Heb ik op de sloop 'gevonden'. Liever tweehonderd euro of meer voor banden kwijt en wel fatsoenlijk door de bocht komen dan goedkope banden en de neus eraf rijden. Ben je verder van huis.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 10
01-11-2008 20:02 #735846
door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Winterbanden
Ik heb alleen maar merkbanden: Pirelli, Continental, Michelin, Goodyear, Dunlope etc. af en toe en de leeftijd van de banden is ook in orde.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
01-11-2008 20:47 #735849
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Winterbanden
Ik rijdt ook op merkbande: Wanli's
:+
Lekker dwarsligge :yesyes:
:+
Lekker dwarsligge :yesyes:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
02-11-2008 10:55 #735874
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Winterbanden
Voor de liefhebbers: William heeft een set
Vredestein Winterbanden op velg
te koop.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
06-11-2008 13:25 #736384
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Winterbanden
Doordat ik stage heb gelopen bij het Tyre Information Centre van Vredestein weet ik het een en ander over banden, daarnaast heb ik diverse banden en combinaties (banden, wegdek, omstandigheden) mogen ervaren.
Mijn tip is, of winterbanden of goede A-merk all-season banden te monteren.
Goede all-season banden zijn voor Nederlandse omstandigheden ruim voldoende.
Een winterband verliest zijn winterse eigenschappen bij een restprofiel van 4 mm. Heb je nog 4 mm restprofiel over, rij deze dan op in de zomer.
Omdat je winterbanden niet slijten in de zomer en je zomerbanden niet slijten in de winter kost het je (naast het verwisselen) niets extra! Neem geen risico en betaal een paar tientjes extra voor goede (winter) banden.
Zelf rij ik op Vredestein Quatrac 2 all-season, deze voldoen (helemaal door het lage gewicht van de 340) ook prima in de besneeuwde Ardennen!
Mijn tip is, of winterbanden of goede A-merk all-season banden te monteren.
Goede all-season banden zijn voor Nederlandse omstandigheden ruim voldoende.
Een winterband verliest zijn winterse eigenschappen bij een restprofiel van 4 mm. Heb je nog 4 mm restprofiel over, rij deze dan op in de zomer.
Omdat je winterbanden niet slijten in de zomer en je zomerbanden niet slijten in de winter kost het je (naast het verwisselen) niets extra! Neem geen risico en betaal een paar tientjes extra voor goede (winter) banden.
Zelf rij ik op Vredestein Quatrac 2 all-season, deze voldoen (helemaal door het lage gewicht van de 340) ook prima in de besneeuwde Ardennen!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
06-11-2008 14:17 #736391
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Winterbanden
@Kunotanke:
boeiend!
Alleen dat all-season type: is der polizei daar tevreden mee in winterband "verplichte" gebieden zoals Duitsland heeft?
boeiend!
Alleen dat all-season type: is der polizei daar tevreden mee in winterband "verplichte" gebieden zoals Duitsland heeft?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
06-11-2008 15:16 #736404
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Winterbanden
Jep, voor de wet is een band een winterband wanneer deze is voorzien van het M+S (mud and Snow) logo, en natuurlijk voldoende profiel heeft.
Daarnaast heb je het bergkristal symbool (bergje met een sneeuwvlokje) als dit symbool op de band staat wil dit zeggen dat het type band een bepaalde wintertest (downhill remtest op een besneeuwde ondergrond) heeft voldaan.
Meestal zijn de chen-chin-chjong winterbanden alleen voorzien van M+S en niet van het bergkristal symbool.. kortom voor de wet voldoen ze als winterband maar ze hebben de test nooit voldaan.
Heb je een band met het bergkristal symbool dan weet je vooral zelf dat je een goede band hebt.
Bijna alle winter en all-season banden van de bekende merken zijn voorzien van zowel M+S als het bergkristal symbool.
Daarnaast heb je het bergkristal symbool (bergje met een sneeuwvlokje) als dit symbool op de band staat wil dit zeggen dat het type band een bepaalde wintertest (downhill remtest op een besneeuwde ondergrond) heeft voldaan.
Meestal zijn de chen-chin-chjong winterbanden alleen voorzien van M+S en niet van het bergkristal symbool.. kortom voor de wet voldoen ze als winterband maar ze hebben de test nooit voldaan.
Heb je een band met het bergkristal symbool dan weet je vooral zelf dat je een goede band hebt.
Bijna alle winter en all-season banden van de bekende merken zijn voorzien van zowel M+S als het bergkristal symbool.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
06-11-2008 17:17 #736415
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Winterbanden
Helder! thx! :y:...zou wel wat voor mij zijn want ik zit niet op en hele stapel wielen met banden te wachten omdat Erwin Krol weer een pest bui heeft.
..enne, dan zou je op een zomer band ook wel wat info verwachten: B+B (beach & boulevard) en een zonnetje :humor:
..enne, dan zou je op een zomer band ook wel wat info verwachten: B+B (beach & boulevard) en een zonnetje :humor:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
07-11-2008 12:38 #736527
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Winterbanden
Even de knuppel in het hoenderhok gooien, want misschien heb ik wel ongelijk, maar ik moet het toch even kwijt.
Volgens mij is het pas van de laatste jaren dat de 'standaardband' ineens 'zomerband' genoemd wordt, terwijl ze volgens mij gemaakt zijn om over een zo breed mogelijk spectrum van weersomstandigheden te presteren. Het gaat er bij mij niet in dat we nu ineens allemaal aan de winterbanden moeten, en dat mijn 'zomerbanden' niet meer voldoen als er in de herfst eens een forse bui valt. Ook in de zomer kan het wel eens hozen en dan moet een band gewoon goed water af kunnen voeren.
In sneeuw of bij extreem lage temperaturen kan ik de zin van winterbanden nog wel voorstellen, maar in Nederland voldoet een zomerband gewoon 99 procent van de tijd. En als het een keer sneeuwt of ijzelt, dan pas ik me aan de omstandigheden aan door ofwel voorzichtiger te rijden, ofwel thuis te blijven. Nu zie ik al her en der leaseauto's rijden met die lelijke stalen dingen met winterrubber erop, terwijl de buitentemperatuur nog ruim boven nul is. En presteren winterbanden nog wel zo goed als het 10 graden is en het asfalt droog? Ik denk het niet. Levensgevaarlijk.
Volgens mij is het pas van de laatste jaren dat de 'standaardband' ineens 'zomerband' genoemd wordt, terwijl ze volgens mij gemaakt zijn om over een zo breed mogelijk spectrum van weersomstandigheden te presteren. Het gaat er bij mij niet in dat we nu ineens allemaal aan de winterbanden moeten, en dat mijn 'zomerbanden' niet meer voldoen als er in de herfst eens een forse bui valt. Ook in de zomer kan het wel eens hozen en dan moet een band gewoon goed water af kunnen voeren.
In sneeuw of bij extreem lage temperaturen kan ik de zin van winterbanden nog wel voorstellen, maar in Nederland voldoet een zomerband gewoon 99 procent van de tijd. En als het een keer sneeuwt of ijzelt, dan pas ik me aan de omstandigheden aan door ofwel voorzichtiger te rijden, ofwel thuis te blijven. Nu zie ik al her en der leaseauto's rijden met die lelijke stalen dingen met winterrubber erop, terwijl de buitentemperatuur nog ruim boven nul is. En presteren winterbanden nog wel zo goed als het 10 graden is en het asfalt droog? Ik denk het niet. Levensgevaarlijk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
07-11-2008 12:53 #736529
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Winterbanden
1. De bandenhandel in nederland moet ook zijn geld verdienen; vandaar die overdreven reclamens.
2. Er zit inderdaad heel veel verschil in banden. Heb nu onder m'n 460 Vikings liggen. Keigoede banden voor in de regen; ik heb nog nooit zoveel grip gehad in de regen met dat ding. Jammergenoeg slijten de banden ook aardig door. Voor droog weer heb ik weer liever Pirelli P4000/P5000 liggen. Deze banden zijn echter in de regen weer niets waard. Moet ik dan 's ochtends voordat ik ga rijden eerst naar het weer kijken en de goede banden op m'n wagen leggen?
Flauwekul dus. Zorg gewoon voor goede all-weather-banden, dan zit je wel goed.
3. Met sneeuw en ijzel is het glad. Met zulk weer scheelt het niet zoveel meer met wat voor band je rijdt, het is en blijft gewoon glad. Pas dus maar gewoon je rijstijl aan.
4. Zorg dat je gewoon genoeg profiel hebt. Kale banden zijn sowieso link: je rijdt ze eerder lek, makkelijker last van aquaplanning enz.
5. Er wordt veel rotzooi verkocht, en zolang er mensen zijn die dit blijven kopen, blijft dat zo. Ergens is het maar goed ook anders zouden de betere bandenmerken (lees:Michelin, Bridgestone, enz) minder concurrentie hebben en zouden de prijzen van hun banden veel hoger zijn. Jammergenoeg heb je van die mensen die liever een (te) goedkope band hebben.....
2. Er zit inderdaad heel veel verschil in banden. Heb nu onder m'n 460 Vikings liggen. Keigoede banden voor in de regen; ik heb nog nooit zoveel grip gehad in de regen met dat ding. Jammergenoeg slijten de banden ook aardig door. Voor droog weer heb ik weer liever Pirelli P4000/P5000 liggen. Deze banden zijn echter in de regen weer niets waard. Moet ik dan 's ochtends voordat ik ga rijden eerst naar het weer kijken en de goede banden op m'n wagen leggen?
Flauwekul dus. Zorg gewoon voor goede all-weather-banden, dan zit je wel goed.
3. Met sneeuw en ijzel is het glad. Met zulk weer scheelt het niet zoveel meer met wat voor band je rijdt, het is en blijft gewoon glad. Pas dus maar gewoon je rijstijl aan.
4. Zorg dat je gewoon genoeg profiel hebt. Kale banden zijn sowieso link: je rijdt ze eerder lek, makkelijker last van aquaplanning enz.
5. Er wordt veel rotzooi verkocht, en zolang er mensen zijn die dit blijven kopen, blijft dat zo. Ergens is het maar goed ook anders zouden de betere bandenmerken (lees:Michelin, Bridgestone, enz) minder concurrentie hebben en zouden de prijzen van hun banden veel hoger zijn. Jammergenoeg heb je van die mensen die liever een (te) goedkope band hebben.....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets