Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-10-2009 13:01 #802106 door V300 register

Lucluc;122895 schreef : Sorry Jos, wat is de smily voor ironie?

Ik denk dat Nederland als mainport netto het meeste verdient aan Europa.

Oeps, sorry Luc! Ik dacht dat je serieus was zoals veel mensen die negatief over dat soort delen van Europa praten. Ik had je zin 3x gelezen maar ik kon de ironie niet zien ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-10-2009 14:34 #802110 door V300 register
Jos, dat probleem heb ik vaker. Mijn 'humor' wordt wel vaker verkeerd opgevat. Laatst nog heb ik in de kantine op mijn werk voor een groep Wilders-aanhangers betoogd om eerst het jodenprobleem op te lossen alvorens aan het moslimprobleem te beginnen. Het was maar een grapje, maar sommigen zeggen nu niets meer tegen me.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-10-2009 14:51 #802111 door V300 register
:D :humor:
Dat soort grapjes kan ik weer wel waarderen.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-10-2009 16:51 #802113 door 16673-dummy

Lucluc;122908 schreef : Jos, dat probleem heb ik vaker. Mijn 'humor' wordt wel vaker verkeerd opgevat. Laatst nog heb ik in de kantine op mijn werk voor een groep Wilders-aanhangers betoogd om eerst het jodenprobleem op te lossen alvorens aan het moslimprobleem te beginnen. Het was maar een grapje, maar sommigen zeggen nu niets meer tegen me.

Vooral dat "Ik ben in een mistige bui en zal mijn woorden in nevelen hullen"-grapje van je is blijven hangen :D

Maar volgens mij gaat het ietwat offtopic :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-10-2009 23:18 #802151 door V300 register
De leveranciers van de techniek achter deze scam zijn in elk geval laaiend enthousiast: www.mdweekly.nl/919973/experiment-rekeningrijden-is-succesvol

Mijns inziens is kilometerheffing op slag dood op de dag dat Eurlings aan de Kamer laat weten hoe hoog de prijs per kilometer moet worden om het hele circus rond te rekenen. Al het maatschappelijke 'draagvlak' is namelijk alleen gebouwd op de notie dat we nu 'eerlijker' gaan betalen voor onze mobiliteit. Maar als ik zoal zie wat ik nu aan belasting betaal om auto te kunnen rijden, dan kan ik me toch niet aan de indruk onttrekken dat ik, ook bij mijn jaarkilometrage van een relatief geringe 10.000 km, meer ga betalen onder het nieuwe regime dan nu.

Het is heel simpel. De enige fiscale belasting van mijn auto bestaat uit de accijns op de brandstof, de motorrijtuigenbelasting en de assurantiebelasting op de verzekering. Aanschafbelasting is immers door de eerste eigenaresse betaald. Het enige dat voor mij dus wegvalt bij de invoering van kilometerheffing is dus de motorrijtuigenbelasting. Die bedraagt 380 euro per jaar. Omgerekend naar mijn jaarkilometrage zou dat dus op 3,8 cent per kilometer uitkomen.

Echter, met die 3,8 cent zou alleen het wegvallen van de MRB zijn betaald. Maar ook het vervallen van de BPM en MRB van al die andere auto's moet met de kilometerheffing worden opgevangen, plus nog de kosten van het hele systeem om de buit te innen. Ik durf de weddenschap wel aan dat de kilometerprijs aanzienlijk hoger zal zijn dan wat ik nu feitelijk betaal. Stel dat het bedrag 8 cent per kilometer wordt, en dat lijkt me niet onrealistisch, dan betaal ik straks aanzienlijk meer dan nu. Bovendien willen de provincies hun straks gesneuvelde opcenten alsnog gaan ophalen bij de burger in de vorm van een ingezetenenbelasting. Ook dat voordeel verdwijnt dus als sneeuw voor de zon.

Het idee achter de heffing gaat er bovendien vanuit dat mensen beter nadenken over hun mobiliteit, want het doel is immers: minder files. Maar wat nu als mensen dus minder gaan rijden? Dan lopen de inkomsten terug. Wat dan? Gaat de kilometerprijs omhoog? Of gaan we een 'vast maandbedrag' invoeren om de inkomsten te garanderen?

Vragen vragen vragen...

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-10-2009 23:26 #802154 door Anjo van den Akker
in principe is meer dan de helft wat je per liter benzine betaald ook belasting, dat zou in principe ook weg moeten vallen. en als je dan gaat rekenen; vind ik 8 cent per km heul niet zo erg;)

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
14-10-2009 23:26 #802155 door Mark Smeets

Niels;122951 schreef : Maar ook het vervallen van de BPM en MRB van al die andere auto's moet met de kilometerheffing worden opgevangen, plus nog de kosten van het hele systeem om de buit te innen.

Voor het opvangen van de BPM inkomsten hebben ze nu al een trucje, namelijk slurptax! Goed, zuinige auto's hoeven deze niet te betalen, echter zijn er nog genoeg mensen die nu wel slurtax betalen.
Ik durf te wedden dat de regels straks steeds strenger worden, en dat je dus of een heel erg zuinig autootje moet kopen of als je wel een leuke auto wilt, alsnog genoeg belasting betaald bij aanschaf ;)

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
14-10-2009 23:27 #802156 door Mark Smeets

AvdAkker;122954 schreef : in principe is meer dan de helft wat je per liter benzine betaald ook belasting, dat zou in principe ook weg moeten vallen. en als je dan gaat rekenen; vind ik 8 cent per km heul niet zo erg;)

ik heb er eens een spreekbeurt over gehouden, bij een prijs van 1,50 is de echte prijs van de benzine 56 cent (dacht ik kan 2 cent verschillen), de rest is belasting! Was het 'maar' 50% yeehaa!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-10-2009 23:32 #802158 door V300 register

AvdAkker;122954 schreef : in principe is meer dan de helft wat je per liter benzine betaald ook belasting, dat zou in principe ook weg moeten vallen. en als je dan gaat rekenen; vind ik 8 cent per km heul niet zo erg;)

Nee... maar die valt niet weg! Dus je betaalt ook pakweg 12,5 cent per kilometer (1,50 per liter bij verbruik 1:12) naast je kilometerheffing.

En inderdaad, de BPM wordt stiekem al verrekend met een nieuwe CO2-taks, die zo spitsvondig is gekozen dat je straks voor een modaal zuinige Ford Fiesta evenveel aan CO2-taks betaalt als nu aan BPM... het zijn een stelletje slimmerds daaro in Den Haag.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-10-2009 14:23 #802349 door V300 register
enige 'eerlijke' belasting is eigenlijk de accijns op brandstof.

daar zit namelijk alles in, qua 'betalen naar gebruik'..

- veel rijden = veel gebruiken = veel betalen
- auto met hoog verbruik per km = meer verbruik = meer betalen
- veel file rijden = auto rijdt onzuiniger = meer betalen

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC