Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-10-2009 10:30 #800866 door V300 register
Ok, wat mij betreft mogen de regelingen over vrachtvervoer hier achterwege blijven, alsook wel of geen verenigd Europa. Het gaat hier over oldtimers en de kilometerheffing.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-10-2009 10:34 #800868 door V300 register

volvofiel;121574 schreef : Wij rijden toch ook gratis door Duitsland?

Nog wel ja,maar het is vraag hoe lang nog :S.

Er gaan ook in Duitsland en in Belgi? steeds meer stemmen op om,op den duur, ook naar een ander soort van betalen te gaan.

Duitsland heeft het voordeel van n bestaand systeem.Het Tollcollect systeem dat vrachtverkeer afhandeld.Dit systeem zou met een "kleine "aanpassing ook voor lichte voertuigen(personenwagens,bestelwagens,lichte vrachtwagens en bussen) geschikt gemaakt kunnen worden.

In Duitsland is echter n zeer sterke "anti" lobby en daar waagt geen politicus
zich er aan om zich daar de handen te branden aan dit onderwerp :y:.

Maar zoals gezegd,ze hebben de "plug and play" techniek op de plank liggen.
Het voordeel wat het duitse systeem dan nog heeft is,als je kiest voor vaste inbouw,dan gaat dat (nog) op kosten van Tollcollect .
Je kunt echter ook kiezen om iedere keer apart te betalen bij terminals die op zeer veel plaatsen door het land en ook buiten Duitsland staan opgesteld.Daarnaast heb je ook nog de mogelijkheid om van te voren online te boeken(net zoals bijv in Londen).

Door m'n werk als chauffeur heb ik relatief veel tyd om naar de radio te luisteren in binnen- en buitenland.Ik heb meestal informatiezenders zoals radio 1 op staan.Het is niet altijd iets waar je vrolijk van wordt maar je krijgt wel veel nuttige informatie.....

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-10-2009 10:44 #800869 door V300 register

Lucluc;121579 schreef : Ok, wat mij betreft mogen de regelingen over vrachtvervoer hier achterwege blijven, alsook wel of geen verenigd Europa. Het gaat hier over oldtimers en de kilometerheffing.

Ik ben bang dat we,doordat we nu eenmaal met Europa te maken hebben,het een niet los van het ander kunnen en mogen zien.

Uiteindelijk zullen maatregelen die,op dit vlak,in ons kikkerlandje genomen worden doorwerken in Europa.
Met n beetje pech heeft 't 'n sneeuwbal effect........

Ik meen dat 't begin vorig jaar ook in Belgi? gespeeld heeft maar door grote protesten van de omliggende landen hebben die de plannen teruggedraaid.
Het ging hier overigens om een soort van vignet en het ging om een regeling die alleen voor Vlaanderen zou gelden.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-10-2009 11:46 #800870 door V300 register
Laten we proberen de discussie omtrent de europese situatie wel een beetje te beperken tot de gevolgen die we er in de Benelux van kunnen verwachten.

Jean-Luc bedoelt misschien dat de discussie makkelijk kan overslaan naar voor/tegen voor europese integratie, en dat is inderdaad niet de bedoeling van dit topic.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-10-2009 16:35 #800898 door V300 register
Ik ben bang dat die invoeringsdatum van de kilometerheffing uiteindelijk los komt te staan van de oldtimergrens, want die is veel makkelijker in te voeren en te handhaven. Het heeft verder ook weinig met elkaar te maken. Zou wel erg jammer zijn voor ons cluppie.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-10-2009 17:07 #800906 door V300 register
ik las het volgende vandaag:

Het kabinet mikte twee jaar geleden nog op eind 2011, om te beginnen met de heffing voor vrachtwagens. Dit voorjaar bleek dat niet haalbaar. Eurlings gaat nu uit van invoering in september 2012, als geen rekening wordt gehouden met risico's. In de meer realistische planning is dat oktober 2014. Dat is respectievelijk zes en vijf maanden later dan in de vorige rapportage stond.

Een woordvoerder van de minister zei woensdag dat juridische procedures met bedrijven over de aanbesteding van het systeem drie maanden kostten. Daarnaast vroeg het op gang brengen van de gesprekken met de geselecteerde bedrijven meer tijd. ,,Dat hoort bij het zorgvuldige proces dat we volgen. Aan de achterkant van de planning halen we de tijd in.''

PvdA-Kamerlid Lia Roefs tilt niet zwaar aan het nieuwe uitstel, in tegenstelling tot GroenLinkser Kees Vendrik. Beiden zijn gekende voorstanders van wegbeprijzing, waartegen SP, VVD en PVV zich verzetten.

Roefs gaat op grond van de optimistische planning ervan uit dat in februari 2016 de heffing ook voor personenwagens een feit is. In Eurlings' meer realistische planning is dat december 2019. ,,Het gaat om planningen. Ik zie ondertussen echte, onomkeerbare stappen naar invoering van de heffing zoals de aanbestedingsgesprekken. Over twee weken krijgen we ook het wetsvoorstel met de tarieven.''

In dat voorstel staat wat de weggebruiker per kilometer gaat betalen. Volgens Eurlings heeft de Raad van State advies uitgebracht. Vendrik moet dat allemaal nog zien. ,,Deze minister pakt door met asfalt en holt achteruit met de kilometerheffing. Hoe serieus meent hij het nog.'' Hij wil nog voor het herfstreces over krap drie weken een overleg met Eurlings.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-10-2009 17:18 #800907 door 16673-dummy
Hahaha! 2020!!

Dan is m'n autootje al 39 jaar oud, lijkt me stug dat ik er d?n nog eens voor moet gaan betalen.

Schitterend. In een jaar tijd wordt de planning bijgesteld met 8 jaar :lol:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-10-2009 19:47 #800918 door V300 register
Laatst zag ik ergens de theorie voorbij komen dat Eurlings inderdaad geen zin heeft om de km-heffing in te voeren om geen politieke schade aan zichzelf of aan het CDA toe te brengen. Ergens kan ik me dat wel voorstellen: het kabinet moet nog steeds een wetsvoorstel naar de Kamer sturen waarin eindelijk eens duidelijk wordt wat de tarieven worden. Daar is nu zo lang omheen gedraaid dat ik vermoed dat die prijzen geen lachertjes worden.

Er is namelijk altijd gezegd dat de kilometerheffing zichzelf en de bestaande inkomsten moet terugverdienen. Dat betekent dus dat de vaste belastingen die komen te vervallen in de kilometerprijs terugkomen, PLUS nog eens de kosten om het hele apparaat op te zetten en te laten werken. Ik hoef toch niemand na te rekenen wat een bloedbad dat gaat worden. Het kabinet zit as we speak met 18 particuliere instanties om tafel (denk aan Siemens c.s.) om het bouwen van de kastjes en het beheren van de data aan uit te besteden. Het feit alleen al dat 47 (!) bedrijven zich hebben ingeschreven voor de eerste aanbesteding doet me al vermoeden dat het om behoorlijk lucratieve contracten gaat, en die mag de automobilist dus betalen.

En wat betreft die vaste kosten die omgewenteld worden in de km-heffing, daar geloof ik ook geen hol meer van. De BPM bijvoorbeeld wordt keurig omgezet naar een aanschafbelasting op CO2. Kijk maar eens op www.nieuweautoprijzen.nl wat dat voor gevolgen heeft: gemiddeld genomen blijven de prijzen gelijk. Mag ik nu aannemen dat deze overgang nu budgetneutraal is uitgevoerd, of krijgen we alsnog de BPM verrekend in de kilometerprijs? Inmiddels wordt die BPM keurig overgeheveld naar de motorrijtuigenbelasting (wordt weer aanzienlijk duurder volgend jaar). En gaat die ooit verdwijnen? Ik hoor alweer plannen om allerlei "mj??-kenmerken" in de mrb te verrekenen, zodat mijn 340 als rijdend milieudelict extraordinaire nog een keer de sjaak is. Weet overigens dat de provincies al bezig zijn om het verlies van opcenten terug te krijgen in de vorm van een 'ingezetenenbelasting', want die vage stichtingen en werkschuwe subsidiekundstenaars moeten toch ergens van betaald worden.

Kort gezegd: "wat lul je, betalen zul je"

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
01-10-2009 23:23 #800952 door V300 register

antiekeradio;121583 schreef : Laten we proberen de discussie omtrent de europese situatie wel een beetje te beperken tot de gevolgen die we er in de Benelux van kunnen verwachten.

Jean-Luc bedoelt misschien dat de discussie makkelijk kan overslaan naar voor/tegen voor europese integratie, en dat is inderdaad niet de bedoeling van dit topic.

en ook postings over de algemene lamheid en zuipgedrag van nederlandse politici mogen achterwege blijven :halo:

5 stuks verwijderd

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
02-10-2009 16:14 #801014 door Mark Smeets

antiekeradio;121575 schreef : in het door de 2e kamer aangenomen belastingplan voor 2009 is vastgelegd dat auto's die op 1 januari 2012 of daarna 25 jaar worden, niet meer vrijgesteld worden van belasting.

Het is zeer te hopen dat deze datumgrens mee opschuift zodra een nieuwe datum voor de invoering van kilometerheffing bekend wordt, maar op dit moment kan niemand dat garanderen.
Feit is wel dat daar een nieuw besluit voor genomen moet gaan worden, als er niets gebeurt zitten we vast aan 2012.

Een andere vraag mbt belastingvrij worden. Hoe zit het ermee als je een auto overschrijft op een andere naam? Pap meent ergens gelezen te hebben dat dan de 'belastingvrijheid' vervalt en je als nog belasting moet gaan betalen...
Mocht dit werkelijk zo zijn, dan moeten we de grijze 360 op mijn naam gaan zetten, aangezien het de bedoeling is dat ik die later (over 15 jaar ofzo) overneem :)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC