Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-04-2009 13:03 #772228 door V300 register
Nederland profiteert het meest van de EU, dus ik snap dat geklaag niet zo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-04-2009 13:12 #772231 door V300 register
Ik snap het ook niet, ik denk dat mensen vooral bang zijn dat Europese regels ook in Nederland doorgevoerd zullen worden, terwijl dat alleen maar voor grote thema's geldt, zoals samenwerking op het gebied van veiligheid, economie en milieu. De typische Nederlandse wetgeving blijft gewoon gehandhaafd, zoals o.a. drugsbeleid, euthanasie en abortus. Zelfs defensie blijft nationaal opereren. Alle EU-landen hebben een vetorecht. Als dat vetorecht in de toekomst wordt afgeschaft, geldt dat wederom alleen voor die grote thema's. Niks om je zorgen over te maken dus. En stem in 't vervolg gewoon VOOR die EU-grondwet, wat niet eens een grondwet is.

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
24-04-2009 13:36 #772236 door Mark Smeets
Mijn reactie was niet echt bedoeld als klaagzang tegen de EU, ze hebben idd ook positieve dingen. Maar laten we eerlijk zijn, er zit ook een hoop geldverspilling tussen (maargoed, dat is bij onze eigen regering ook, zal wel zo moeten ;) ) en ik blijf van mening dat ze te groot wordt.

Maar om terug te komen bij de kilometer heffing, waarom zou de prijs op Europees niveau hetzelfde moeten zijn..? (want zo kwamen we bij de EU terecht)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-04-2009 14:12 #772237 door V300 register

punkazz;101909 schreef : En stem in 't vervolg gewoon VOOR die EU-grondwet, wat niet eens een grondwet is.

Hoeven we niet meer te doen, dat heeft onze premier al voor ons gedaan. Gelukkig heeft Ierland de hakken in het zand gezet, maar goed, waarschijnlijk zal er nog wel wat diplomatieke massage/chantage plaatsvinden. Gek genoeg is het bij de grondwetreferenda steeds het publiek dat tegen is terwijl de politiek voor is. Hoe zou dat nou komen?

Wat mij betreft is de Europese Unie een overbodige extra bestuurslaag die een grabbelton aan extra regels en richtlijnen produceert waar de nationale politiek naar gelang de situatie gebruik van kan maken, zodat ze bij klachten alleen maar de schouders hoeven op te halen en te zeggen 'jamaar de EU wil dit en dat'. Als het om scholen gaat, klagen we over die enorme leerfabrieken waar 2.000 kinderen moeten inchecken bij detectiepoortjes en waar het bestuur mijlenver afstaat van de dagelijkse gang van zaken. Maar grote delen van het dagelijks bestuur van Nederland mogen we dus wel neerleggen bij een centraal orgaan?

Verder vind ik het nogal merkwaardig dat een document dat geen 'grondwet' mag heten, desondanks toch poogt elementen van een supranationale staat in de Europese Unie te verwerken. Als het daar uiteindelijk op uitdraait, hoed je dan maar, want het Europees Parlement waar we binnenkort voor naar de stembus mogen, heeft de facto niks te zeggen in de Unie: de macht en het initiatief ligt bij de commissarissen en de raad van ministers.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-04-2009 15:30 #772241 door V300 register

v0lv0freak;101905 schreef : Die hele EU kost alleen maar geld. Daarnaast wordt de EU ook veel te groot.. ondertussen zijn er al 3de wereld landen lid :crazy2:

Ik neem aan dat je op de laatste uitbreidingsronde doelt?
Roemeni? en Bulgarije zijn er toen bijgekomen.
Hoewel ze nog veeeeel problemen hebben zijn dit echt geen "3e wereld landen"
Daarnaast is het belangrijk om in de gaten te houden dat het "niveau van integratie" nog heel laag is. Enkel EU-lidmaatschap brengt handel en douanezaken, de rest (vrij verkeer van personen, burgerschapsrechten, de euro, etc) moeten ze gewoon verdienen. Voor Roemeni? en Bulgarije betekent het EU lidmaatschap vooral 'een beetje hulp bij een hele grote omschakeling' en een stevige stok achter de deur om de hervormingen door te zetten.

(in verhouding betalen wij veel meer aan de EU dan andere landen)

In verhouding, profiteert Nederland ook verhoudingsgewijs veel meer van vrije markt binnen de EU. Ik vind het normaal dat een land wat er veel van profiteert, ook veel meebetaalt.
Er is wel 1 heel groot kritiekpunt op het EU-beleid, en dat zijn de landbouwsubsidies; Die moeten gewoon zo snel mogelijk opgeheven worden.
Zeker in het huidige tijdsgewricht van strijd tegen klimaatverandering en hopeloze achterstanden in ontwikkeling zou het veel slimmer zijn om dat geld te besteden aan technologische ontwikkeling, onderwijs, etc.
Zelfde effect voor werkgelegenheid (banen van boeren stel ik dan even op gelijke hoogte met onderzoekers en leraren), beter effect voor kennisniveau en economie.

En omdat onze regering niet met geld om kan gaan, moeten ze het in andere landen dus ook maar duurder maken?

[/QUOTE]
Geen enkele regering 'kan met geld om gaan'. Er zijn voor iedere euro belasting inkomsten altijd wel 3 of 4 euro aan mogelijke doelen waar het aan besteed zou moeten worden.....
Overigens is 'duurder maken' niet alleen beperkt tot brandstofprijzen.
Ik vind het toltarieven van de Moerdijkbrug en Drechttunnel (? 0,-)altijd nog stukken gunstiger dan de Liefkenshoek (? 5,- enkele reis) ....

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-04-2009 17:18 #772252 door V300 register

Niels;101915 schreef : Gek genoeg is het bij de grondwetreferenda steeds het publiek dat tegen is terwijl de politiek voor is. Hoe zou dat nou komen?

Omdat Europa saai is en de mensen zich er niet in willen verdiepen en vaak alleen maar de negatieve argumenten van hun buurman horen. Plus dat de regering ons niet goed genoeg inlicht, omdat geen departement of partij haar vingers eraan wil branden ivm die negatieve houding van de Nederlanders.

Niels;101915 schreef : ...want het Europees Parlement waar we binnenkort voor naar de stembus mogen, heeft de facto niks te zeggen in de Unie: de macht en het initiatief ligt bij de commissarissen en de raad van ministers.

Te weinig macht, dat ben ik met je eens. Maar helemaal niks te zeggen hebben ze ook weer niet.

wikipedia schreef : ...het grootste deel van de Europese Verordeningen en Richtlijnen kan alleen na bemoeienis en met toestemming van het Europees Parlement tot stand komen. Tevens houdt het Parlement toezicht op de besteding van de Europese begrotingsmiddelen, moet het de toetreding van nieuwe lidstaten tot de Europese Unie goedkeuren en spant het zich in voor de bevordering van de mensenrechten en de democratie buiten de EU. Het Parlement kan de benoeming van een nieuwe voorzitter van de Europese Commissie ongedaan maken en ook de hele Commissie naar huis sturen.
Het Europees Parlement heeft echter geen initiatiefrecht en kan dus zelf geen wetsvoorstellen doen.

Lijken me verder toch geen onbelangrijke zaken.

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
30-09-2009 19:45 #800830 door Mark Smeets
again nog meer uitgesteld?
www.autoblog.nl/archive/2009/09/30/kilom...eind-2019#post-31574

mocht dit kloppen, en de regel van 25 jaar =belastingvrij schuift mee op, dan wordt elke 300 nog belastingvrij!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-09-2009 21:15 #800835 door V300 register
Wat ik in de hele discussie om die km heffing mis is t volgende.

Wij(de transportsector) betalen ons in heel Europa groen en geel aan tig verschillende,al dan niet automatische,tolsystemen die goed werken.

Ik begrijp echt niet waarom er in onze bananenrepubliek nu weer opnieuw t wiel moet worden uitgevonden.

Maar wat mij nog VEEL meer ergert en verbaasd is dat ik nergens ook maar iets hoor of lees over hoe ze die tig duizenden buitenlandse voertuigen willen laten betalen.Dr is geen hond die daar over durft te beginnen want dan ben je in europa "persona non grata"

Het lijkt me niet meer dan logisch dat die allemaal net zo mee betalen als dat wij dat zullen moeten.
Of iedereen of niemand!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-09-2009 21:32 #800836 door V300 register
Helemaal mee eens Bart, waarom ze in NL niet gewoon een tolsysteem kunnen maken zoals Frankrijk, Portugal etc al lang hebben begrijp ik niet. Dan zou eindelijk iedereen betalen, dus ook Polen die rustig een jaartje in NL gratis rondrijden.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-09-2009 21:37 #800837 door V300 register
He hoe zit dat dan met de v rijstelling vd wegenbelasting? Wordt die datum niet meeverschofen. De fehac sugereert van wel. Als de km heffing idd in 2012 wordt ingevoerd worden auto,s van voor ect...

Moeite waard om het na te vragen aan de fehac. Ik denk dat de fehac het graag heeft dat het zo werkt, maar volgens mij km heffing of niet wordt de wegenbelasting gewoon afgeschaft van wagens na 86

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC