Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Laurens Post
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
het kabinet van nu!
zij willen dat het gepeupel aan energie besparende dingen gaan doen zoals:
Hybride auto's
de wel bekende LED spaarlampen
Eigelijk willen ze alles electrise hebben dus:
fietsen brommers auto's stadsbussen enz enz...
maar wat jan de hollander niet ziet op het moment,
is dat stroom uit verschilende dingen moet worden opgewekt. dus.....
windmolens? kan maar te weinig stroom voor nederland.
zoiets als een water turbine?(weet niet of het bestaat)
zonne energie? ook te weinig en is niet altijd aanwezig.
dus waar komt het op neer?
je raad het al KERN ENERGIE!
nee dat is schoon voor de wereld!
echt mijn vader woond ongeveer zo 5 KM van borsele en dan zie ik dan ding stomen! en dan denk ik bij mezelf... dit kan toch niet.
maar ja onze oude (zo bedoel ik het niet) schijt auto's volgens de tweede kamer moeten maar snel weg want is slecht voor de wereld.
onzin! dan gaat onze jan maar eens fietsen door nederland dacht ik zo.
zo niet? bemoei dan ook niet met het gewone volk!
jullie hoeven er het niet mee eens te zijn maar zo denk ik erover
- V300 register
- Verbannen
-
Uit "borssele" komt alleen maar waterdamp hoor. (tenminste, wat je de lucht in ziet gaan). Is koelwater dat verdampt, niets meer. Het ziet er heel spectaculair en gevaarlijk uit, maar het is eigenlijk gewoon een grote pan met kokend water, die hele schoorsteen.
Wat niet wegneemt dat kernenergie absoluut niet ideaal is.
Windmolens wordt hard aan gewerkt
Getijdencentrales worden ontwikkeld momenteel
Zonne energie is nauwelijks rendabel in NL wegens weinig zonnewarmte (in spanje daarentegen... daar wordt het ook op redelijke schaal al gedaan!)
Waterkrachtcentrales hebben we al een paar van in NL, klein probleempje daarbij is echter dat het verval hier eigenlijk te laag is.
Er wordt hier in NL behoorlijk wat aan duurzame energie gedaan hoor, alleen zie je dat niet direct.
Overigens zie ik er niets verkeerds aan om LED- en spaarlampen te promoten, het enige wat er niet goed gaat is dat er verkeerde adviezen worden gegeven. (ledlampen in bolpitjes... een led is van nature een spot-lichtje, geen omnilight, gebruik het dan ook niet zo...) Oh ja, en dat gloeilampen botweg verboden worden... Niet dat dat mij zo veel uit maakt, mijn huis hangt al vol met spaarlampen.
Ik ben het alleen met je eens dat ze met hun hoofd van onze auto's af moeten blijven!!!
- Mark Smeets
- Moderator
-

leg daarnaast nog enkele windmolenparken aan (misschien in havens? Zo mooi uitzicht is een haven toch al niet..) Alle beetjes helpen zeg ik dan maar

- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-

het is alleen jammer dat de radioactieve stoffen die je nodig hebt in een kern-reactor een beetje heftig op het milieu reageren en dus nogal moeilijk te lozen zijn.
windmolenpark in een haven? wel eens gezien hoe gigantisch druk het in een haven is? en bovendien, bij bijv een containerterminal is het flikkeren van de windmolenbladen door schaduw een potentieel gevaarlijke situatie voor kraanoperators, en vrachtwagenchauffeurs. en die dingen in de zee plaatsen lijkt me ook geen goed plan, als je die gigantisch grote/logge schepen ziet varen:D
- Mark Smeets
- Moderator
-
AvdAkker;101846 schreef : en die dingen in de zee plaatsen lijkt me ook geen goed plan, als je die gigantisch grote/logge schepen ziet varen:D
Dat is idd geen optie, ook gezien het verlies tijdens het 'transport' naar het land van de stroom.
Kerncentrales worden pas echt interessant als kernfusie mogelijk is. Nu is dit nog niet te controleren en kan het alleen toegepast worden in waterstofbommen etc.. Als men deze reactie eenmaal kan controleren, dan is het hele probleem eigenlijk opgelost. Als grondstof gebruik je waterstof (een zee vol..) En het leverd ook nog eens veel meer op dan kernsplijting (wat ze nu doen in kerncentrales).
Dus wetenschap, werk eens door

- V300 register
- Verbannen
-
Nucleaire energie is inmiddels zover ontwikkeld dat uranium nogmaals gebruikt kan worden - ook al wordt dat nog niet op heel grote schaal gedaan - maar dan nog is het afval dat er van komt heel gering, zeker in verhouding tot de energie die je eruit haalt. Problemen waar je echter altijd tegenaan loopt zijn de anti-kernenergiehippies in de politiek, en het feit dat kerncentrales hun gebruikte koelwater direct terug in de natuur moeten dumpen als de buitentemperatuur te ver oploopt (hete zomers), met vissterfte als gevolg. Maar CO2-gewijs win je er een hoop mee, plus dat het afval in geen enkele verhouding staat tot de zooi die je produceert met steenkoolcentrales.
- V300 register
- Verbannen
-
Ik had het ook niet over of ze in onze energiebehoefte kunnen voorzien of niet.v0lv0freak;101839 schreef : Zoals ik al eens eerder zei: zet op elk nieuwbouwhuis al eens zonnecellen + zonnecollectoren . Ja Diede, je hebt gelijk dat deze niet volledig in onze energie kunnen voorzien. Maar de technieken gaan steeds vooruit, en zonnecellen worden steeds beter. Daarnaast: alle olie die niet gebruikt hoeft te worden om electriciteit op te wekken, kunnen we mooi nog benzine van maken!
leg daarnaast nog enkele windmolenparken aan (misschien in havens? Zo mooi uitzicht is een haven toch al niet..) Alle beetjes helpen zeg ik dan maar
Ze zijn voor in NL momenteel botweg onrendabel, het kost te veel (energie, grondstoffen, geld....) om ooit uit te kunnen. Pas als er zonnecellen komen die dirtcheap zijn, hoog efficient EN met weinig grondstoffen te realiseren zal het hier in nederland uit kunnen om op grote schaal zonnepanelen e.d. in te zetten.
Zonnecollectoren kunnen inderdaad lokaal goed werken, maar daar zitten ook niet van die dure fotovoltaische cellenmeukdingessen in

Overigens zijn windmolenparken in zee prima haalbaar hoor, sterker nog: het gebeurt al. Er staat bij voorbeeld een park van een molentje of 50 ofzo voor Egmond aan Zee.
- V300 register
- Verbannen
-