Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-01-2014 23:24 #941280 door V300 register

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2014 23:39 #941285 door Erick Janssen (GAST)

Lucluc;224794 schreef : Soort crowdfunding.

inderdaad niets meer en niets minder

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-01-2014 22:41 #941328 door Erick Janssen (GAST)
Nieuwsbrief VrijstellingOldtimer, Rekening MRB, schorsen en bezwaar.

Rekening MRB, schorsen en bezwaar.

Rekening motorrijtuigenbelasting (MRB)
De eerste rekeningen zijn door de belastingdienst verstuurd. Tenzij u uw voertuig geschorst heeft, ontvangt u in het eerste kwartaal van 2014 de eerste rekening voor MRB. Ook de 26 tot 40 jaar oude voertuigen op benzine, die onder de overgangsregeling vallen, ontvangen dan hun rekening. Zie voor nadere uitleg de hierna genoemde link onder schorsen.

Schorsen
Wij krijgen veel vragen over het schorsen van een voertuig. Aangezien de informatie over schorsen verspreid is over verschillende partijen (zoals Belastingdienst en RDW), hebben wij getracht om het zo duidelijk mogelijk voor u samen te vatten op onze website. De link naar deze pagina is: www.vrijstellingoldtimer.nl/oldtimer-schorsen

Bezwaar
Natuurlijk zijn wij niet akkoord met de absurde MRB-rekeningen die velen ontvangen, terwijl onze oldtimers al vaak jaren MRB-vrij waren. Het is daarom van groot belang om tijdig bezwaar aan te tekenen tegen de rekening van de Belastingdienst. Wij zijn druk bezig met de ontwikkeling van een bezwaren-generator. Daarin kunt u uw gegevens invullen en dan ontvangt u van ons per e-mail een kant en klaar bezwaarschrift dat u kunt opsturen naar de belastingdienst. Wij verwachten dat deze bezwaren-generator binnen 2 weken operationeel is. U dient zelf de termijn van 6 weken in de gaten te houden waarbinnen u bezwaar moet maken. Zodra de tool gereed is, hoort u dat direct!

De rechtszaak
Zoals gezegd maken wij op 20 januari bekend of er voldoende steun is voor de rechtszaak. Wij zijn er bijna! Wij hopen dat iedereen ons het vertrouwen geeft om de zaak door te kunnen zetten. U kunt ons steunen op www.vrijstellingoldtimer.nl of via deze link een PDF downloaden.

Met vriendelijke groet,

Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-01-2014 12:16 #941369 door V300 register
Mijn Golf gaat niet klaar zijn voor maart, maar dan moet hij APK hebben.

Dit stukje is voor mij dus wel interessant:

Schorsing opheffen
U kunt de schorsing van uw voertuig zelf opheffen. U doet dit bij de grotere PostNL-kantoren of online via rdw.nl. Bij opheffing via een PostNL-kantoor moet u deel II of deel IB en deel III of deel II van het kentekenbewijs en een geldig legitimatiebewijs meenemen. Het maakt uit of u de schorsing opheft binnen 1 maand na het begin van de schorsing of na 1 maand na het begin van de schorsing. Na 12 maanden vervalt de schorsing automatisch.

Er is dus geen minimale schorsingstermijn van zoveel maanden/weken?
In principe kun je hem voor 1 dag schorsen?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-01-2014 12:54 #941371 door V300 register

daNpy;224890 schreef : Er is dus geen minimale schorsingstermijn van zoveel maanden/weken?
In principe kun je hem voor 1 dag schorsen?

Natuurlijk, als je daar ?120 voor over hebt zal dat wel gaan... Maar de eerste keer schorsen kost iets van ?15, de 2e keer en vaker ?120. Behalve als je 5 of meer voertuigen hebt geloof ik...

Dus als je nu 5 chassisnummers met papieren van brommertjes neemt, en die structureel schorst... :f

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
19-01-2014 16:05 #941374 door Mark Smeets

General Custom;224892 schreef : Natuurlijk, als je daar ?120 voor over hebt zal dat wel gaan... Maar de eerste keer schorsen kost iets van ?15, de 2e keer en vaker ?120. Behalve als je 5 of meer voertuigen hebt geloof ik...

Dus als je nu 5 chassisnummers met papieren van brommertjes neemt, en die structureel schorst... :f

Niet helemaal waar. Bij auto's ouder dan 15 jaar kun je binnen een jaar zovaak schorsen als je wil. Ik heb mijn C70 nu na 3 maanden weer geschorst omdat ik voor mijn werk in het buitenland zit. Dit was gewoon voor 24 euro.

Wat wel staat aangegeven: het maakt verschil of je binnen 1 maand ontschorst of na 1 maand. De minimale schorsingstermijn is namelijk 1 maand. Ontschors je eerder, dan moet je alsnog met terugwerkende kracht wegenbelasting betalen en ben je de schorsingskosten kwijt.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-01-2014 16:17 #941375 door V300 register
Het gaat mij erom dat ik hoogstwaarschijnlijk de APK niet ga halen qua sleutelwerk, en daar krijg je tegenwoordig automatisch boetes voor.
Dan schors ik hem dus alvast, die wegenbelasting interesseert me sowieso niet zo heel veel.
Op het moment dat hij klaar is kan ik zelf kiezen wanneer ik hem APK keur en weer uit de schorsing haal.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-01-2014 17:37 #941376 door V300 register

v0lv0freak;224895 schreef : Niet helemaal waar. Bij auto's ouder dan 15 jaar kun je binnen een jaar zovaak schorsen als je wil. Ik heb mijn C70 nu na 3 maanden weer geschorst omdat ik voor mijn werk in het buitenland zit. Dit was gewoon voor 24 euro.

Wat wel staat aangegeven: het maakt verschil of je binnen 1 maand ontschorst of na 1 maand. De minimale schorsingstermijn is namelijk 1 maand. Ontschors je eerder, dan moet je alsnog met terugwerkende kracht wegenbelasting betalen en ben je de schorsingskosten kwijt.

Dat is goed om te weten! Dan valt belasting betalen voor de Millionaire ook weer mee. Van oktober tot april staat dat ding toch ongebruikt in de stalling.

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-01-2014 17:48 #941377 door Erick Janssen (GAST)
Dat is niet zo, ik heb gelezen [op de site van de RDW] dat de auto meer als 1 maand geschorst moet zijn anders moet men nog de MRB betalen over de periode korter dan 1 maand:

RDW kijk onder "Belangrijk",

Belastingdienst kijk onder "Schorsing zelf opheffen binnen 1 maand"

ook meerdere keren schorsen in een jaar kost meer, zie RDW kijk onderaan de pagina in de tabel voor tarieven

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
19-01-2014 17:53 #941378 door Mark Smeets

2 Fast 4 U;224898 schreef : Dat weet ik niet zo gauw, ik meen ergens te hebben gelezen [op de site van de RDW] dat de auto meer als 3 maanden geschorst moet zijn anders moet men nog de MRB betalen over de periode korter dan 3 maanden

Is sinds enkele jaren veranderd. Het staat allemaal op de site van de rdw.

www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Voertuig-...schorsen-online.aspx

Als u de schorsing be?indigt binnen 1 maand na het begin van de schorsing, moet u alsnog motorrijtuigenbelasting betalen over de periode waarin het kentekenbewijs was geschorst. De Belastingdienst stuurt u dan een naheffingsaanslag. Zie hiervoor de site van de Belastingdienst .

Er staat alleen nergens heel erg duidelijk dat voertuigen boven de 15 jaar niet het hoge schorstarief betalen bij de 2de schorsing. Maar dit weet ik dus uit de praktijk. Het geeft wel voordelen. Omdat ik graag met de oldtimer op vakantie ga, zal ik de C70 elke zomer een maand schorsen. Alleen al om het kwarttarief terug te verdienen (principes he ;))

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC