Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)
- V300 register
- Verbannen
-
rwdstudent;225260 schreef : www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/b...rrijtuigenbelasting/
Ok, het eerste offici?le stuk dat ik lees.
Auto's die ingevoerd zijn, zijn definitief de klos. Datum eerst tenaamstelling is bepalend voor "leeftijd" van de auto.
Daarnaast lees ik ook dat je voorafgaand aan het tijdvak betaald moet hebben om aan de overgangsregeling mee te doen. Tijdvak wordt aangegeven als Jan-dec.
Met andere woorden, "we" zijn al te laat en moeten over 2014 de volle wegenbelasting betalen. Want ik geloof niet dat er iemand is die al een kwarttarief afgerekend heeft?
het is momenteel nogal druk bij de belastingdienst

Het is namelijk NIET zo dat je nu in januari en februari al niet meer mag rijden als je met de overgangsregeling wilt meedoen. De eerste maand dat volgens de regeling niet meer gereden mag worden is december 2014. Daarna wel januari en februari 2015 verplicht stallen.
Ga er maar vanuit dat ze een dikke achterstand hebben met het verzenden van de brieven waarin je individueel de factuur krijgt voor de overgangsregeling. Pas als je deze NIET betaalt binnen de gestelde termijn vervallen ze automatisch in het invorderen van de volledige belasting.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
volvofiel;225266 schreef : opstappen juist VOOR er een motie ingediend wordt, is politiek correct en een teken van 'de eer aan jezelf houden'.
Dat had hij eigenlijk al eerder moeten doen (zie mijn links), maar tegenwoordig is de Tweede Kamer een stuk vergevingsgezinder. M.i. alleen maar om de fragiele politieke situatie wat stabieler te houden. Maar nu konden ze er niet meer omheen.
Ik weet ook de precieze details niet, maar het kan maar zo zijn dat dit een erfenis van zijn voorganger is of dat er wat ambtenaren hebben geblunderd. Weekers moet daar voor bloeden.
Weekers gooit dus niet de handdoek in de ring; hij neemt gewoon de juiste beslissing. Dit is het zuiveringsritueel dat al decennia bestaat - maar helaas wel afbrokkelt. Dit is JUIST fatsoenlijk bestuur. Kijk dan ook niet verkeerd op als je hem over een paar maanden als een of andere topman in het nieuws ziet komen. Zijn opstappen levert hem respect op, omdat hij zijn verantwoordelijkheid neemt (los van de vraag of het ook echt zijn schuld was).
Grootste probleem van Weekers was volgens mij dat hij niet goed op 1 lijn zat met zijn medewerkers bij het ministerie van financi?n en de (top)ambtenaren van de belastingdienst. Hierdoor zijn allerlei problemen en fouten door gaan rotten en het heeft ook zeker niet geholpen om tot kwalitatieve (effectieve) wetgeving te komen.
Dit is naar mijn idee wel degelijk een persoonlijk falen, en ondanks dat het niet de directe aanleiding is van zijn vertrek is naar mijn idee zijn publieke imago hierdoor wel degelijk besmet.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Een minister wordt geacht leiding te geven aan "zijn" ambtenaren, maar je zit altijd met de principaal-agent relatie. Er zullen altijd wederzijds zaken zijn waarvan men geen weet heeft.
Verder ben ik het met je eens dat de onderlinge relaties rommelden en dat Weekers er niet in is geslaagd dit op te lossen. Maar dat is niet de directe reden van zijn vertrek.
- Mark Smeets
- Moderator
-
rwdstudent;225260 schreef :
Auto's die ingevoerd zijn, zijn definitief de klos. Datum eerst tenaamstelling is bepalend voor "leeftijd" van de auto.
Die tenaamstelling kan ook in het buitenland zijn

In je link staat verder dat voor 2014 alleen in December niet gereden mag worden, zoals Wouter al aangeeft.
- V300 register
- Verbannen
-
volvofiel;224909 schreef : haha, ik heb mijn 345, die ik al een hele tijd niet meer gebruikt heb, op 2 januari dan eindelijk op mijn eigen naam gezet en direct geschorst.
Volgens mij ben ik nu de eerste van de V3C en wellicht ook een van de eersten in NL die een kentekencard heeft nu?
Even kort offtopic, ik heb hem sinds 11 januari dus je was inderdaad eerder

- V300 register
- Verbannen
-

- V300 register
- Verbannen
-
"Vanaf 1 januari 2014 geldt een vrijstelling voor alle motorrijtuigen die ten minste 40 jaar geleden voor het eerst in gebruik zijn genomen. De datum 1e toelating bepaalt wanneer een motorrijtuig voor het eerst in gebruik is genomen."
Bij een ingevoerde auto is datum eerste toelating niet(EDIT; dus toch wel) gelijk aan het bouwjaar. EDIT: zie onderstaande post
@Wouter: ik hoop het, vooralsnog is er nog geen gekd afgeschreven zoals bijvoorbeeld bij J-L
- V300 register
- Verbannen
-
Als voorbeeld pak ik de 343 turbo van Erik. Die is in 2003 ingevoerd, maar datum eerste toelating staat op 1980, dus hij valt gewoon in de overgangsregeling.
- V300 register
- Verbannen
-

- Mark Smeets
- Moderator
-
Calzone;225285 schreef : Bij mijn Volvo dus net zo, ingevoerd in 2008, maar ze kijken naar het bouwjaar voor datum eerste tenaamstelling
Anders waren ingevoerde oldtimers bij de oude regeling ook geen oldtimer
Precies en dan was deze regeling nooit nodig geweest, want de meeste diesels waren ingevoerd.