Het grote "oldtimer en belasting" topic (alleen hier posten ivm dit onderwerp svp)
- V300 register
- Verbannen
-
88 belastingvrij? Zeker voor 2 maanden, en daarna wordt het weer teruggedraaid. Haha wat een humor. Daar wordt je vrolijk van als je een brief krijgt u auto wordt wegenbelasting vrij en 2 maanden later u mag weer vrolijk volle mrb betalen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
Markvictor;222916 schreef : 88 belastingvrij? Zeker voor 2 maanden, en daarna wordt het weer teruggedraaid. Haha wat een humor. Daar wordt je vrolijk van als je een brief krijgt u auto wordt wegenbelasting vrij en 2 maanden later u mag weer vrolijk volle mrb betalen.
zie ook de posts op de vorige pagina.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Of zijn dit de creatieve geesten geweest die hebben lopen rotzooien met de fabrieksdatum in plaats van de op naam stellings datum en hierop geluk hebben? Dat hebben er ook een aantal in het verleden gedaan maar op een gegeven moment ging dat niet meer.
Heb je wel geluk! Of volle mrb of 80 a 90 euro...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
-
Markvictor;222919 schreef : Of zijn dit de creatieve geesten geweest die hebben lopen rotzooien met de fabrieksdatum in plaats van de op naam stellings datum en hierop geluk hebben? Dat hebben er ook een aantal in het verleden gedaan maar op een gegeven moment ging dat niet meer.
Mijn pa heeft niks met die datums gedaan, de auto staat al ruim een jaar geschorst.. Brief kwam zomaar binnenvallen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
Tweede Kamer
Op maandag waren wij in Den Haag om de vergadering van de Commissie Financi?n van de Tweede kamer te volgen. Als het aan de Weekers had gelegen, was het onderwerp ?Oldtimers? niet ter sprake gekomen, maar de heer van Vliet (PVV) zag nog net kans het voor ons enige belangrijke onderwerp aan te kaarten. Vervolgens namen ook de leden Bashir (SP) en Omtzigt (CDA) het woord om de staatssecretaris het vuur aan de schenen te leggen omtrent het onvolledig informeren van de Kamer. Immers, de cijfers over de eerste maanden van 2012, toen er naar aanleiding van het Amendement van Vliet al een significante daling van de import van oldtimers optrad, waren niet aan de Tweede Kamer overlegd, waardoor deze op basis van onvolledige informatie een oordeel moest vormen over een maatregel die, juist door die daling van de import, geen enkele nut en noodzaak dient. Voor VrijstellingOldtimer was het belangrijk dat de leden Bashir en Omtzigt deze door de staatssecretaris onvolledige informatievoorziening vermeldden, zodat dit nu in de openbaarheid gebeurd is. Van de vergadering van vorige week en de van deze week hebben wij een videoverslag gemaakt.
Behandeling belastingplan 2013 (28-10-2014) inzake oldtimers
Behandeling belastingplan 2014 (04-11-2013) inzake oldtimers
Eerste Kamer
Dinsdag hebben we ook zeer hoopvolle gesprekken gehad met diverse leden van de Eerste Kamer. Het lijkt er op dat onze kritiek op de zeer matige kwaliteit van de voorgenomen maatregel breed wordt gedragen in de Eerste Kamer. Wij proberen een zo groot mogelijke coalitie in de Eerste kamer samen te stellen die de het kabinet overtuigt de maatregel in zijn huidige vorm geen doorgang te laten vinden. Wij houden een slag om de arm, maar hebben steeds meer hoop op een goede afloop!
Advocaat
Dinsdag waren wij ook op bezoek bij onze advocaat Prof. Mr. Barkhuysen om de laatste ontwikkelingen door te nemen en de juiste strategie voor de komende weken te bepalen. Wij blijven de lijn volgen van een combinatie van politieke en juridische druk. De juridische drukmiddelen, waarover in een latere nieuwsbrief meer, dienen om de staatssecretaris tot het besef te laten komen dat hij alle relevante informatie moet aanleveren, maar ook dat hij met een serieuze gesprekspartner te maken heeft, die niet van opgeven weet.
Na onze vorige nieuwsbrief hebben meer dan 1.000 mensen zich aangemeld in de Facebook groep, van harte welkom! Maar ook hebben wij veel mails ontvangen van medestanders die geen Facebook hebben. Wij zullen u daarom ook via deze nieuwsbrief blijven informeren.
Link naar Facebook groep: facebook.com/groups/Oldtimerliefhebbers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
Er komt beweging in!
Eindelijk beweging in de zaak!
Eerlijk gezegd kan ik het zelf bijna niet geloven, maar na maanden onophoudelijk werk van ons team , lijkt er eindelijk echt beweging in de zaak te komen! In 2009 wisten wij de regeling die youngtimers trof terug te draaien met algemene stemmen in de Tweede Kamer. Toen lagen de zaken wel heel anders, zo stond die maatregel niet in een regeerakkoord en bij die maatregel hadden niet een aantal partijen een akkoord gesloten met het ministerie van financi?n. Ook toen was het tot op het allerlaatste moment super spannend, zelfs tot een uur voor de stemming hadden we toen geen enkele zekerheid. We mochten toen bij Bas van Werven en Carlo Brantsen op BNR Nieuwsradio live verslag doen van de stemmingen.
Onjuiste cijfers
Maar er zijn ook duidelijke overeenkomsten. Bij de youngtimer actie ging alles om cijfers, die spelen ook nu weer een cruciale rol. Ook toen bleken de door het ministerie van financi?n gehanteerde cijfers onjuist. Eigen onderzoek wees ook toen uit dat de cijfers van financi?n niet konden kloppen. Tot op het einde van de actie bleef financi?n achter hun cijfers staan, maar de Kamer koos onze kant. Mocht u het interessant vinden, bekijkt u dan vooral dit fragment waarin Johan Remkes (VVD) ongekend hard uithaalt naar de indiener van het amendement.
Betrouwbare overheid
Overigens stond de VVD toen pal achter de oldtimerbezitter, de VVD wilde toen het amendement Cramer (dat de oldtimer vrijstelling bevroor op bouwjaar 1986) volledig schrappen en de vrijstelling blijven laten in gaan na 25 jaar. Vreemd dat diezelfde VVD per 1 januari 2012 via het amendement Van Vliet akkoord ging met een verscherping EN helemaal met de extreme maatregel die nu voorligt! En dan te bedenken dat de PvdA en VVD in hun toelichting op het regeerakkoord met lof spreken over de 'betrouwebare overheid'...
Rol Eerste Kamer
Bij onze vorige actie speelde de Eerste Kamer ook een belangrijke rol. Ook toen was namelijk de kwaliteit van wetgeving in het geding. Dat is met de oldtimers nog veel sterker aan de orde. U kent ons belangrijkste argument inmiddels: dit is de derde maatregel in 4 jaar die dezelfde groep hard treft. Dit zou de Eerste Kamer niet moeten toelaten en alles wijst er inmiddels op dat dit niet zal gebeuren! De Eerste Kamer heeft Weekers eerder dit jaar ook al teruggefloten inzake de pensioenen . Ook dit jaar hebben wij al gesproken met diverse Eerste Kamerleden. Zonder uitzondering zeggen zij dat er wel een heel sterke aanleiding moet zijn om de wet 3 maal in 4 jaar voor dezelfde groep ingrijpend te veranderen. En zoals wij hebben bewezen, is die aanleiding er juist niet!
Spannende week
Komende week wordt spannend. Maandag spreek ik met Helma Nepperus (VVD) en heb ik een afspraak op het ministerie van Financi?n. Dinsdag wordt waarschijnlijk gesproken met verschillende Eerste Kamerleden en woensdag staat een afspraak met Wouter Koolmees (D66). Daarnaast zitten er nog verschillende afspraken met Kamerleden in de pijpleiding.
FEHAC
De afgelopen maanden hebben wij goed contact onderhouden met de FEHAC. De FEHAC is blij met al het werk dat wij gedaan hebben. Aangezien het er nu toch echt op begint te lijken dat de oldtimerregeling in de huidge vorm (40 jaar compromis) het niet gaat halen, blijft afstemming met de FEHAC van belang.
Wij geven de strijd niet op voordat de maatregel van tafel is!
Met vriendelijke groet,
Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
We hebben gezien dat door het aragement van Vliet deze al drastisch zijn afgenomen, maar dat er wel relatief veel diesels in de catogorie?n zitten van 86 85 en eventueel 84. Dat is ook een feit.
Hoe pak je die aan? Zo simpel als wat. Motie van Vliet versnellen. Ineens alles op 30 jaar belasting vrij zetten, alleen het benzinedeel en het gas en diesel deel bij laten betalen. Boven 45 jaar alles belastingvrij.
Kijk wat je dan ophaalt! En dan is een stuk eerlijker dan wat ze nu doen, want dit sluit aan op de motie van Vliet. Ook de waardedaling van Oldtimers is op deze manier een stuk lager.
Maar ja, zal er wel niet van komen... Wat het CDA zegt is namelijk ook dom. Die zegt, alleen diesels met bijvoorbeeld een kwarttarief van de jaartallen 82 en eerder. Wat denk je dat bepaalde mensen dan doen, die nemen dan gewoon een diesel uit 82....
Kun je nog voor niets rijden. Of op gas. Nee dat is niet de oplossing als je het mij vraagt.
Het is ook een stuk duidelijker dan die kerstboom wet die ze er nu van gemaakt hebben. Weekers vind dat oldtimers in de wintermaanden binnen moeten staan anders zijn het geen liefhebbers. Dat is ook wel zo, maar dat is wat anders dan er totaal niet mee rijden. Wat ook zo is, is dat benzineauto,s van 30 jaar nogal onzuinig rijden om de wegenbelasting te ontlopen. Zeg gerust nogal onzuinnig... Dat is echt niet de moeite waard om een auto van 30 jaar voor dat feit te gebruiken.
Het is echter wel zo, dat over 10 jaar een benzineauto van 30 jaar een stuk degelijker zal zijn dan nu het geval is. Maar internationaal zal de norm, 30 jaar oldtimer dan ook wel veranderd worden. Men kan dus in de wet aanhaken op het feit wat men internationaal als oldtimer ziet en hier op aanhaken. Dat zal natuurlijk over 20 jaar geen 30 jaar meer zijn maar 35 of 40 jaar....
En dan weet ook iedereen waar die aan toe is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
Goede dag, maar geen garanties!
Vandaag waren Arjan en ik in Den Haag. Wij hadden een afspraak met Helma Nepperus (Tweede Kamerlid VVD). Voor het eerst lukt het om iets beweging in de VVD te krijgen. Echter, er zijn nog geen concrete afspraken gemaakt.
Daarna hadden wij een afspraak op het Ministerie van Financi?n. Wij hebben daar onze bezwaren toegelicht en uitleg gegeven over ons dossier. Zij bestuderen onze gegevens en komen daar op terug. Wij verlieten het Ministerie met een goed gevoel.
Vervolgens hebben wij met diverse fracties in de Tweede Kamer gebeld. Daaruit werd duidelijk dat wij geen enkele zekerheid hebben over het verdere verloop. Sterker nog, wij hebben in de Tweede Kamer nog geen Kamerlid gevonden die bereid is om een reparatie-amendement (wetswijzigingsvoorstel) in te dienen. Daarom zullen wij ook morgen weer in Den Haag zijn om ons uiterste best te doen verdere steun te krijgen. Zo spreken wij morgen Wouter Koolmees (Tweede Kamerlid D66). Hij is de financieel woordvoerder voor D66 en heeft gewerkt bij het Ministerie van Financi?n en kan dus als geen ander de voorliggende maatregel beoordelen.
Wij gaan gewoon door! En als de Tweede Kamer het niet repareert dan zullen wij alles op alles zetten de Eerste Kamer dit plan te laten blokkeren.
Met vriendelijke groet,
Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
-
Op het scherpst van de snede
Vandaag hadden wij een afspraak met Wouter Koolmees (D66) waarbij Ed Groot van de PvdA onverwacht aanschoof. Met zijn drieen hebben wij een bijzonder vruchtbaar gesprek gehad.
Er lijkt breed draagvlak te zijn in de Eerste en Tweede Kamer voor een oplossing die wij hebben bedacht, maar waarover wij helaas nu nog niet in detail kunnen treden. Wij hebben aan Pieter Omtzigt van het CDA gevraagd om deze oplossing vanavond voor te stellen aan Staatssecretaris Weekers en hopen dat hij dit gaat doen.
U kunt ons daarbij helpen en roepen daarom iedereen met een Twitter account op om een hele positieve tweet uit te sturen naar Pieter Omtzigt die namelijk keer op keer opkomt voor u als oldtimerbezitter. In deze tweet zou u bijvoorbeeld kunnen vragen: ?Beste Pieter, wij waarderen uw inspanningen voor de oldtimerliefhebbers enorm en hopen dat deze tot een doorbraak kunnen leiden?.
Twitteraccount Pieter Omtzigt: @PieterOmtzigt
Wilt u live meekijken naar de ontwikkelingen omtrent het oldtimerdossier, kijk dan hier: Livestream Tweede Kamer
Wouter zit op dit moment van schrijven uiteraard namens u op de publieke tribune.
Met vriendelijke groet,
Arjan Lenoir,
Namens Team VrijstellingOldtimer
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
-
Waarom niet? Er speelt toch niet zoiets als bedrijfsgeheim? Als ik wil kan ik de partijprogramma's vandaag gaan doorlezen, maar van een clubje met goede hoop niet?Er lijkt breed draagvlak te zijn in de Eerste en Tweede Kamer voor een oplossing die wij hebben bedacht, maar waarover wij helaas nu nog niet in detail kunnen treden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.